Hemmabio?

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Hej!

Jag är ute efter en hemmabioförstärkare + högtalare. Är ej i behov utav dvdspelare.
Jag var nere idag på affären och kikade på en Harman Kardon AVR 45. Den är jag rätt sugen på men skulle vilja veta om det är någon här som vet något om den? Högtalarna som var till var också HK:s och var små och smidiga, precis som jag vill ha det.

Prislappen skulle landa på ungefär 8500:- med alla kablar och sånt. Bra eller anus?

Tacksam för svar!

Mvh
Bobby

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Hej!

Jag är ute efter en hemmabioförstärkare + högtalare. Är ej i behov utav dvdspelare.
Jag var nere idag på affären och kikade på en Harman Kardon AVR 45. Den är jag rätt sugen på men skulle vilja veta om det är någon här som vet något om den? Högtalarna som var till var också HK:s och var små och smidiga, precis som jag vill ha det.

Prislappen skulle landa på ungefär 8500:- med alla kablar och sånt. Bra eller anus?

Tacksam för svar!

Mvh
Bobby

Är det hemma bio du är ute efter så är det nog en Yamaha du ska sattsa på till din budget, Yamma har nog en av dom bästa hemma bio ljuden av normal budget

Yamaha 659

Högtalare

CANTON MOVIE CD101

Vad jag tycker så är nog detta det bästa du kan hitta för din budget

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Hrmm ok.
Gillar HK skarpt och stället där jag isf handlar har just denna förstärkaren + högtalarna till ett ok pris just nu, vill gärna hamna under 10 lappar.
Cantons paket som du föreslog där är riktigt bra också, farsan har ett sånt så det har jag labbat lite med.

Vet inte om 8500:- är för mycket för detta paket? Denna förstärkaren var ingen direkt budgetmodell utan hade alla de utgångar som jag vill ha och behöver för min lilla hemmabio. Det fanns versioner som var betydligt dyrare men detta verkade passa mig bra. Affären hade även Kenwood och lite Samsungprylar. Samsung går bort med en gång, tycker dom är alldeles för plastiga och integrerad dvd i stärkaren är inget jag vill ha då jag inte är i något behov av en dvdspelare. Kenwood är säkert bra men jag gillar HK:s design och har polare som kör med HK och är nöjda.
Men det är ju alltid bra att få lite olika reflektioner på det hela.

Men som sagt, jag är sugen på en HK AVR 45 och deras högtalarpaket med små satelliter. Är det någon som använder detta och kan berätta lite mer om det? Och är priset rimligt?

Mvh
Bobby

Edit: Jag tror att förstärkaren heter AVR 145.

Last edited:

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Är det någon som använder detta och kan berätta lite mer om det?

Det kan jag inte men..gå in på Prisjakt.nu och lusläs! Det finns spaltkilometer med info om allt och alla system som kan tänkas användas till hemmabio.
Häckar själv på ett tvåkanalsforum eftersom jag tycker att det räcker med två högtalare eftersom jag bara har två öron:tummenupp .

Det handlar mycket om ditt eget ljudideal. HK´s maskiner brukar dra åt det mörkare hållet medans Canton går mot det ljusare hållet. Vad föredrar du själv? Provlyssna så mycket du kan och orkar....

(Från en som precis sålt iväg sitt 2-kanals system som kostade över 100.000Sek. för att få råd med knarr och jag saknar ljudet som f*n).

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Jo jag vet, har läst lite granna. Men det lutar nog åt ett sånt system iaf, skulle det visa sig vara för klent så får jag väl byta upp mig senare. Känns bekvämt när butiken ligger 5 min från där jag bor.

Text...

(Från en som precis sålt iväg sitt 2-kanals system som kostade över 100.000Sek. för att få råd med knarr och jag saknar ljudet som f*n).

Ja men nu har du ju en knarr, och den låter väl inte fy skam den heller va?:tummenupp

Hehe a vet. Läser för fullt :tummenupp men .com ska det allt vara va?

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jo jag vet, har läst lite granna. Men det lutar nog åt ett sånt system iaf, skulle det visa sig vara för klent så får jag väl byta upp mig senare. Känns bekvämt när butiken ligger 5 min från där jag bor.

Ja men nu har du ju en knarr, och den låter väl inte fy skam den heller va?:tummenupp

Hehe a vet. Läser för fullt :tummenupp men .com ska det allt vara va?

ah ingen aning, minhembio.nånting :D.. gått in på den sidan själv kanske en gång.. men finns lite smått o gott där har ja sett när polare surfat runt...

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
ah ingen aning, minhembio.nånting :D.. gått in på den sidan själv kanske en gång.. men finns lite smått o gott där har ja sett när polare surfat runt...

Mmm jag brukar hänga där en hel del. Finns alltid nåt att titta på. Fanns även lite recensioner om just det som jag är ute efter men jag ville ändå höra om det fanns någon här som hade något att säga.

Tack ändå!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag hittar då ingen HK AVR 45 på prisjakt, är detta en gammal modell eller ???

Har nyligen köpt en hembio reciver, men köpte en dyrare en med HDMI växlare, och allt annat. Så alla prylar jag har kopplar jag in i recivern, sen har jag barar en kabel från recivern till TV, istället för att ha som förrut, 1 scart, 1 komponent och en s-video kabel uppe i tv´n.
Nu ser det mer stilrent ut

PS: Ser att du editerade att den heter 145, det är ju en rätt "budget" modell i HK serie verkar det som, vad jag uppfattar det som.

Last edited:

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Är det hemma bio du är ute efter så är det nog en Yamaha du ska sattsa på till din budget, Yamma har nog en av dom bästa hemma bio ljuden av normal budget

Yamaha 659

Högtalare

CANTON MOVIE CD101

Vad jag tycker så är nog detta det bästa du kan hitta för din budget

Jag kan inte riktigt hålla med om att Yamaha ska vara bättre än Harman/Kardon... Tvärt om.. H/K ligger i klass med NAD, Marantz, Denon mlf... Möjligtvis om man kollar på funktion per krona men för mig är ljudet viktigare än lull-lull... Iofs håller jag med dig på att köper man en reciver idag skall man absolut se till att den har HDMI-växlare...

mina 5

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kan inte riktigt hålla med om att Yamaha ska vara bättre än Harman/Kardon... Tvärt om.. H/K ligger i klass med NAD, Marantz, Denon mlf... Möjligtvis om man kollar på funktion per krona men för mig är ljudet viktigare än lull-lull... Iofs håller jag med dig på att köper man en reciver idag skall man absolut se till att den har HDMI-växlare...

mina 5

Å andra sidan skulle jag vilja säga att Yamaha ligger i samma klass som Marantz, Denon, H/K när det gäller samma prisklasser.
Skillnaderna numera tycker jag är enormt små och Yamaha erbjuder jäkligt mycket för pengarna. Jag säger dock inte att de är bättre än just H/K, det är upp till användaren att avgöra. Man blir nöjd oavsett märke i stort sett (av dessa nämnda) och kan gott och väl gå efter priset när man har bestämt sig för vad stärkaren ska erbjuda.
Själv kör jag Marantz och Denon men kommer uppgradera med Yamaha om det inte blir värre Marantz.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

mina 5

Du kan ha rätt, men jag utgår bara ifrån tester, och just i hemma bio ljud så "vinner" Yamman 13 tester av 15.

Men om man går till 2 kanals ljud ur en hemma bio reciver så ligger den inte i topp

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
Tycker personligen att H/K har blivit väldigt dyra mot föregående modeller. Mycket bättre i ljud är de inte heller utan man måste nästan gå upp på 345 för att det ska bli bra.

Annars går det tyvärr inte hand i hand med bra ljud och mycket funktioner i den prisklassen.

Mitt tips är att kolla vilka funktioner du vill ha och designen på stärkaren så spelar inte märket så stor roll vilken av de "stora" du väljer.

Canton gör prisvärda högtalare som är bra till "hemmabio", musik är de inte lika bra till utan man får kompromissa.

Själv ska jag kompromissa åt andra hållet och sälja av hemmabion till förmån för 2-kanal.

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Varför byter man till 2 kanalssystem? Vad är det jag har missat?
Jag gillar verkligen designen på HK:s grunkor men tyvärr är det ju bara 145:an som finns i helsvart. Jag måste ha en svart stärkare! Den med hdmiväxlare är ju bara svart upptill, men det kanske man kan leva med? Vad är fördelarna med att ha en hdmiväxlare för mig som inte har en dvdspelare med hdmi (än, blir nog ett PS3 till hösten). Man vill ju inte köpa något som är utgående så att säga. Min tv har ju 2 hdmi-ingångar så då vore det ju läge att använda den tekniken eller?

/Bobby

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
Varför byter man till 2 kanalssystem? Vad är det jag har missat?
Jag gillar verkligen designen på HK:s grunkor men tyvärr är det ju bara 145:an som finns i helsvart. Jag måste ha en svart stärkare! Den med hdmiväxlare är ju bara svart upptill, men det kanske man kan leva med? Vad är fördelarna med att ha en hdmiväxlare för mig som inte har en dvdspelare med hdmi (än, blir nog ett PS3 till hösten). Man vill ju inte köpa något som är utgående så att säga. Min tv har ju 2 hdmi-ingångar så då vore det ju läge att använda den tekniken eller?

/Bobby

Lyssnar mer på musik än ser på film, så jag prioriterar det ljudet först, att det inte låter bakom mig när jag ser på film kan jag leva med. Hellre två bra högtalare än 5 (6) mediokra. Det blir ganska dyrt att matcha en hemmaioanläggning vs. 2-kanal när det gäller musikspelning.

HDMI växlare är ju en fördel när du vill ha bilden från din framtida DVD, PS3, Xbox 360, Dator, Bluray spelare och HD-DVD spelare till tvn.
Nu är det ju inga problem om du bara planerat att köpa PS3, då klarar du dig utan. Sedan finns det externa växlare som gör samma sak för en ganska billig peng och de lär inte bli dyrare heller.

Kan tillägga att jag sitter med en Yamaha receiver och 5st Canton sateliter, frågan är hur länge de stannar i vardagsrummet.

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Lyssnar mer på musik än ser på film, så jag prioriterar det ljudet först, att det inte låter bakom mig när jag ser på film kan jag leva med. Hellre två bra högtalare än 5 (6) mediokra. Det blir ganska dyrt att matcha en hemmaioanläggning vs. 2-kanal när det gäller musikspelning.

HDMI växlare är ju en fördel när du vill ha bilden från din framtida DVD, PS3, Xbox 360, Dator, Bluray spelare och HD-DVD spelare till tvn.
Nu är det ju inga problem om du bara planerat att köpa PS3, då klarar du dig utan. Sedan finns det externa växlare som gör samma sak för en ganska billig peng och de lär inte bli dyrare heller.

Kan tillägga att jag sitter med en Yamaha receiver och 5st Canton sateliter, frågan är hur länge de stannar i vardagsrummet.

Hmm jag tänkte nästan det. Men det känns ändå lite B kanske att inte köpa "det senaste" när man kan utnyttja tekniken. Sen så är inte 245:an så mycket dyrare heller. Synd bara att den inte finns i helsvart. Farsan har en Panasonic receiver och Cantonhögtalare och jag tycker det är helt ok ljud i dom. Men jag vill inte ha Pannas reciever och dom säljer inte Canton där dom säljer HK:s grunkor.
Vi får se hur det blir, lönen trillar väl in nu på fredag så då kanske det blir affär. Jag återkommer isf.

Trevlig Midsommar!

Mvh Bobby

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag gick till BRL och gick igenom deras sortiment. Fastnade för en yamaha förstärkare och deras egna system one. Provade harman förstärkare men uppfattade dom som sämre. Dock är som jävligt snygga!

Gick lös på 10500kr med förstärkare, högtalare, kabel.

Bifogat

• 815h388pkt.jpg
    815h388pkt.jpg
    3.8 KB · Visningar: 200

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Jag gick till BRL och gick igenom deras sortiment. Fastnade för en yamaha förstärkare och deras egna system one. Provade harman förstärkare men uppfattade dom som sämre. Dock är som jävligt snygga!

Gick lös på 10500kr med förstärkare, högtalare, kabel.

Ja dom såg sjyssta ut. Dock så vill jag inte ha golvhögtalare och så är kravet att dom måste vara svarta.
Jag tror att butiken jag har varit i också säljer Yamaha, får ta en kik när jag går dit på måndag. Då ska jag ha med mig något hem!

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Vet någon vart jag kan få tag i hyfsat billiga kabelrännor att dölja all kabel i? Behöver diverse olika storlekar och dom måste vara vita.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept