Henkkas 7/11 projekt

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Hej alla.

Här kommer en liten tråd om vad jag och min älskarinna gör under vintern, hon är en Suzuki gsx-r750 född 1985 i Japan, men hon började bli lite trött och inte så pigg så förra ägaren monterade en 1100r motor från 1986. Vad som är på tapeten nu i vinter/vår är nya kåpor, nytt framlyse, dito bakljus, nya instrument, omdragning av avgasröret + minst hundrafemtielva saker till. Det mesta är kosmetiska förändringar, ni vet ju hur brudar är tokiga i nya kläder och smink. Hon är tillräckligt vass i motorn som det är redan och Youshi-systemet + flatside förknasarna ger nog med väl sång som det är.

Först ut var en stripning av de gammla kåprona och annat fult, onödigt och ej modernt (om man nu kan säga det om någon detalj från en gammal 80-talare). Benvärmare, axelvaddar och pastellfärgade jackor är inget som går hem i stugorna längre! Så jag beställde en ny minikjol + kostym från E-racing som kom med posten idag, har pysslat i garaget i 8timmar så nog händer det saker och ting.
För protokollets skull kanske man ska säga att kåporna är från en Suzuki gsxr750R (+ minst 5 R till) -04/05, 20 års skillnad alltså! Och hojen ser ut att göra minst 75km till i toppfart! :D

Hade ju varit förrutseende nog att besöka skroten för flera veckor sedan så billiga aluminium-profiler fannas i en liten hög. Måttade upp 2st 750mm bitar och rambygget var i fullgång. På bild 1 kan man se hur ramen vart, fast den var inte riktigt klar när bilden togs, de röda ringarna visar vart jag sen monterade blinkersena så utsticket är inget man lägger märke till. Bild nr 2 och 3 visar hur svanskåpan såg ut när den var på plats. Notera även frontkåpan som BARA hänger där fram och inte på något sätt ska sitta så där snett och lågt! Måste säga att jag är överdrivet nöjd över hur lätt bakkåpan passades in på ramen, den sitter som gjuten där bak! Undrar om Suzuki har behållt samma stil på bakramarna genom tiderna eller om jag bara hade flyt?

Det var ganska så svårt att ta bra bilder, garaget är trångt och fullt med skrot och hojar, men lite ser man nog iaf. Mobilkamera är anledningen till suddiga bilder.

Det räcker nog för tillfället, uppdatering kommer imorrn!

/Henrik
 

Bifogat

  • DSC00399.JPG
    DSC00399.JPG
    39.7 KB · Visningar: 702
  • DSC00397.JPG
    DSC00397.JPG
    35 KB · Visningar: 597
  • DSC00395.JPG
    DSC00395.JPG
    28.9 KB · Visningar: 609

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Äntligen får man se lite bilder :) Det blir ju snyggt det där :tummenupp Jaså, du har sågat av halva bakramen. Det kan man ju också göra :) Själv knäcker jag bara upp min bakram eftersom jag ska ha passagerarsadel på hojen, om nu någon skulle våga åka :hihi Bakdelen var ju riktigt snygg! Är den också från 750R 04-05? Ser fram emot fler bilder under byggets gång!
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
coolt som fän :yoparty
kör hårt, mannen med bygget :tummenupp
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
lahi skrev:
Äntligen får man se lite bilder :) Det blir ju snyggt det där :tummenupp Jaså, du har sågat av halva bakramen. Det kan man ju också göra :) Själv knäcker jag bara upp min bakram eftersom jag ska ha passagerarsadel på hojen, om nu någon skulle våga åka :hihi Bakdelen var ju riktigt snygg! Är den också från 750R 04-05? Ser fram emot fler bilder under byggets gång!

Tackar.
Jo, lite ombyggd är den i bak. Har byggt en ny ram ovanpå den gammla kan man säga för att få upp höjden utan att behöva svetsa i ramen, mycket kan jag göra själv, men inte svetsa alu. Passagerarfotpinnar har jag fästen till i undre ramprofilen i originalbakramen, men med solosits så känns det som inget måste långre.

750R 04-05 stämmer bra det på plasten, det var en chansning egentligen, hade tänkt mig en Ducati 916 kåpa först, men kunde inte låta bli att hålla mig till Suzuki, så nu blir det en 80tal möter 00tal hoj, har ju rötterna från 80-talet själv så någon form av hårdrock ska nog smygas in i hojen. Någon som har tips på heavy metal moddar? fast hur får man en "heavy" hoj att se lätt och modern ut?

Mer bilder kommer, har haft en garagefri dag idag men imorrn blir det uppdatering.

Panos skrev:
coolt som fän :yoparty
kör hårt, mannen med bygget :tummenupp

Tackar, tackar. Jobbar på så gott det går! Som du ser så skippade jag den Italienska plasten som vi snackade om förrut.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
jaja, en liten kvälls update då!

Bild på blinkersfästet, är 27cm mellan blinkarna nu så lagligt borde det väl vara. Det gäller att utnyttja gammla fästen på ramdelarna till max. :hihi Förut såg man en bit av ramen sticka ut under kåpan vilket var väldigt ful, specielt från sidan, men nu så ser det naturligt ut eftersom blinkerserna sitter där! :)

Mitt gammla julpynt, 9st 10mm röda lysdioder. Ska löda till dem lite snyggare och bygga ett eget bakljus var tanken, plexiglas finns hemma som jag har måttat lite med. Tänkte ha 4st som positionsljus och sen de fem extra som bromsljus, lär lysa upp rätt ordentligt.

Over and out! Nu blir det öl!
 

Bifogat

  • DSC00404.JPG
    DSC00404.JPG
    39.8 KB · Visningar: 480
  • DSC00405.JPG
    DSC00405.JPG
    31.7 KB · Visningar: 431

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Henkka skrev:
jaja, en liten kvälls update då!

Bild på blinkersfästet, är 27cm mellan blinkarna nu så lagligt borde det väl vara. Det gäller att utnyttja gammla fästen på ramdelarna till max. :hihi Förut såg man en bit av ramen sticka ut under kåpan vilket var väldigt ful, specielt från sidan, men nu så ser det naturligt ut eftersom blinkerserna sitter där! :)

Mitt gammla julpynt, 9st 10mm röda lysdioder. Ska löda till dem lite snyggare och bygga ett eget bakljus var tanken, plexiglas finns hemma som jag har måttat lite med. Tänkte ha 4st som positionsljus och sen de fem extra som bromsljus, lär lysa upp rätt ordentligt.

Over and out! Nu blir det öl!
'

Blir ett sånt bakljus godkänt? för det blir fan så mkt billigare än att gå och köpa ett helt diodbakljus! :)
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Detta kan bli intressant bygge. Vilken framlmapa ska du ha? Måste den vara godkänd?
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Fluxir skrev:
'

Blir ett sånt bakljus godkänt? för det blir fan så mkt billigare än att gå och köpa ett helt diodbakljus! :)

Nej, det är inte godkänt, men har ett gammalt bakljus för besiktningsdagar. Men har svårt att tro att någon polis lägger ner tid på att kolla det, eller? :gnissla :hihi

The_Plumber skrev:
Detta kan bli intressant bygge. Vilken framlmapa ska du ha? Måste den vara godkänd?

Tackar. Har beställt ett par starka lampor, mer om det kommer när paketet infinner sig här hemma. De är godkända och e-märka och allt.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Henkka skrev:
Nej, det är inte godkänt, men har ett gammalt bakljus för besiktningsdagar. Men har svårt att tro att någon polis lägger ner tid på att kolla det, eller? :gnissla :hihi



Tackar. Har beställt ett par starka lampor, mer om det kommer när paketet infinner sig här hemma. De är godkända och e-märka och allt.

ok....we want bilder :yoparty :banana
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Snabb update då!

Tillfälliga kåphållare av spillplåt har knackats ihop, vart inte riktigt nöjd med hur kåpan hamnade så det blir nya försök under veckan. När kåpan nästan hängde som jag ville ha den först så var svängradien ca 40-50% mindre åt varje håll vilket kan vara lite lurigt när man ska svänga i låga farter. Dessutom så får jag ALDRIG ut hojen ur garaget om den inte kan svänga runt ett hörn. Om man istället flyttade fram kåpan så passade den inte ihop med underdelen och hayabusa former vill jag inte ha. Är ute efter någon form av halv-efter-apning på motogp cyklarna.

Hel less på frontkåporna så började jag måtta på en undertail eller vad det nu heter. Antingen så lägger jag alu-plåt uppe under ramen rakt och sen böjer ner den och skruvar den i batterilådan, eller så tar jag glasfiberplattan som följde med och lägger den i underkant på bakkåpan. Kunde inte bestämma mig idag iaf.

Elsystemen var en spökhistoria, vem fasiken tejpar ihop kablar! Ska löda om och byta ut lite sladdar som såg för hemska ut. Vill bara att mina lampor kommer så jag kan fel testa elen fullt ut innan jag börjar kapa i den.

Saker som kommer att hända under veckan!
1. Svarvning av "kåp-fästes-distans-bitar", även leta rätt på små gummi upphängda typ motorfästen med m6.
2. Fräsning av höjningssatsen ibak, även där ska distanser svarvas.
3. Omdragning av avgassystemet under hojen. vill ha en pipa som slutar direkt under högra foten.
4. Beroende på hur mycket tid som finns över så kanske jag hinner ge mig på kåporna igen!

God kväll alla :)

Henrik
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Jobbigt me frontkåporna men du kommer nog på nått. Du verkar ha mycket att göra...
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Värst vad intresset var lågt för den här tråden då! Är det dåligt med bilder och dålig text eller är det bara tråkigt med ännu-en-som-byter-plast? Kritik är alltid bra att höra!


The_Plumber skrev:
Jobbigt me frontkåporna men du kommer nog på nått. Du verkar ha mycket att göra...

Det går sakta men säkert, provar lite nya idéer varje dag.
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
!!!

Om du inte redan pajja kåpan fär det hemma gjorda baklyset så har jag ett baklyse från en gixxer 1000 04 snyggt och godkännt lägg ett bud om det är intressant!!!


Henkka skrev:
Värst vad intresset var lågt för den här tråden då! Är det dåligt med bilder och dålig text eller är det bara tråkigt med ännu-en-som-byter-plast? Kritik är alltid bra att höra!




Det går sakta men säkert, provar lite nya idéer varje dag.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
TOKER skrev:
Om du inte redan pajja kåpan fär det hemma gjorda baklyset så har jag ett baklyse från en gixxer 1000 04 snyggt och godkännt lägg ett bud om det är intressant!!!

Tackar men nej tack, vill ha ett diskret mega litet lyse, så jag gör det själv.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Henkka skrev:
Snabb update då!

Tillfälliga kåphållare av spillplåt har knackats ihop, vart inte riktigt nöjd med hur kåpan hamnade så det blir nya försök under veckan. När kåpan nästan hängde som jag ville ha den först så var svängradien ca 40-50% mindre åt varje håll vilket kan vara lite lurigt när man ska svänga i låga farter. Dessutom så får jag ALDRIG ut hojen ur garaget om den inte kan svänga runt ett hörn. Om man istället flyttade fram kåpan så passade den inte ihop med underdelen och hayabusa former vill jag inte ha. Är ute efter någon form av halv-efter-apning på motogp cyklarna.

Hel less på frontkåporna så började jag måtta på en undertail eller vad det nu heter. Antingen så lägger jag alu-plåt uppe under ramen rakt och sen böjer ner den och skruvar den i batterilådan, eller så tar jag glasfiberplattan som följde med och lägger den i underkant på bakkåpan. Kunde inte bestämma mig idag iaf.

Elsystemen var en spökhistoria, vem fasiken tejpar ihop kablar! Ska löda om och byta ut lite sladdar som såg för hemska ut. Vill bara att mina lampor kommer så jag kan fel testa elen fullt ut innan jag börjar kapa i den.

Saker som kommer att hända under veckan!
1. Svarvning av "kåp-fästes-distans-bitar", även leta rätt på små gummi upphängda typ motorfästen med m6.
2. Fräsning av höjningssatsen ibak, även där ska distanser svarvas.
3. Omdragning av avgassystemet under hojen. vill ha en pipa som slutar direkt under högra foten.
4. Beroende på hur mycket tid som finns över så kanske jag hinner ge mig på kåporna igen!

God kväll alla :)

Henrik

Verkar bli bra o Du har oxå intressanta mål med bygget avd moto gp osv..En fetare sving skulle ju såklart sitta fint.. :tummenupp
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
#space skrev:
Verkar bli bra o Du har oxå intressanta mål med bygget avd moto gp osv..En fetare sving skulle ju såklart sitta fint.. :tummenupp

Mål skulle jag inte kalla det för, snarare dräggelbilder på motogp hojar som morot! :D Visst skulle en fetare sving vara intressant, men då spricker nog budgeten rejält. kanske går att fejkfeta till den lite... ska fundera på saken.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Henkka skrev:
Mål skulle jag inte kalla det för, snarare dräggelbilder på motogp hojar som morot! :D Visst skulle en fetare sving vara intressant, men då spricker nog budgeten rejält. kanske går att fejkfeta till den lite... ska fundera på saken.
Fetare sving vill jag också ha... Men det är så jäkla dyrt! :gnissla Får kanske tillverka en fet kolfiberkåpa som täcker hela svingen så den ser lite biffigare ut... :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
lahi skrev:
Fetare sving vill jag också ha... Men det är så jäkla dyrt! :gnissla Får kanske tillverka en fet kolfiberkåpa som täcker hela svingen så den ser lite biffigare ut... :)

plast lite kolfiber på svingen bara....undra hur de skulle se ut:rolleyes:

Tycker den ser fin ut annars :tummenupp
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top