Hilfe! Min bror ska köpa hoj!!

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Frågan till mina kunniga vänner är: Vilken hoj ska han köpa med tanke på Försäkringarna? :va
Han har inte tagit sitt KK än men är mcvan, kör en Briggs & stratton i skogen nu(KTM).

Han har Kollat på Triumph sprint, med deras specialförsäkring så blev det jävligt billigt(2800/år!) går så klart inte att slå den försäkringen , men vill ha in fler förslag, eller bra tips på någon sådan till salu!Hojen får kosta max runt 65k, inte vara under 750 cc, finns det ngt annat alternativ?

(ps. Han har smygit omkring här på SH i kulliserna avslöjade han för mig, Reggad som "Savage", en så'n som inte skriver eller? :3freak )

Last edited:

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
En ZX-9R från -98 skulle kunna bli hyfsat billig.
Har en kille på jobbet som har en sån, han har fått sänkt premie på den i år med ett antal sköna tusenlappar.

Skall man kunna köpa för under 60 000:-

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Ja du, var juh i den situationen förra året : (
Riktigt dålig sits helt enkelt för varma körkort att försäkra!
(hur gammal e broder?)

Jag som är ung + varmt kk fick välja mellan ->

01. Slö mc o billig försäkring,
02. Snabb båge utan försäkring.
03. Mellanting typ Yamaha TRX,
04. BMW hoj.

Triumphen kunde inte jag teckna eftersom den kräver 25års ålder.
Och var bara 24 vårar då!

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
ReDan skrev:
Ja du, var juh i den situationen förra året : (
Riktigt dålig sits helt enkelt för varma körkort att försäkra!
(hur gammal e broder?)
Född 73 iaf, men som sagt inget KK än... Pratade med Perra på Lelles, han sa att då var nog Sprinten bästa valet...

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Honda CBR 900rr -97 & Snöskoter Arctic cat EL Tigre & Skidoo Mach 1, Peugot EU moppe
beg mc

Kongo skrev:
Född 73 iaf, men som sagt inget KK än... Pratade med Perra på Lelles, han sa att då var nog Sprinten bästa valet...
Helt klart ska han ha en gammal fireblade ingen jätte skillnad på en
blade från 92-98 men dom tidigare blir nog billigare i försäkring,
En grym sportmaskin som slår det mesta på fingrarna enl bike´s
beg katalog 2001, försök att hitta en som inte är sönder-mekad
i orginal skick. :yoparty

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Hasse L skrev:
Helt klart ska han ha en gammal fireblade orginal . :yoparty
Blir för dyr i försäkringen i allafall... Eftersom de inte räknar med bonussystem utan går på hur länge han har haft sitt kk(som han inte har än) så blir en Blade INTE billig , även om den är äldre... lika jävligt med en R1:a fr 98 ju..

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bmw

Kolla in BMWs hojjar. Deras "sportvariant" R1100S kostar MAX 3000/år hel/hel oavsett var i Sverige man bor. Finns även en större (K1200RS). Samma försäkringspengar där.

Vet att många här på forumet är emot BMW, men det kan iaf vara värt en provkörning.....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hade en ducati ss som förstahoj och den var väldigt billig i försäkring. 900kubik, 96:a och tecknade försäkringen när jag var 19, inget garage och jag betalade 5800:-/år helförsäkring. Hade inget körkort heller, tog inte det förrän året efter jag köpte den. Det var hos salusansvar.
Och det är hyffsat skoj ändå med en sån som förstahoj, det är inget fartmonster (toppade runt 240-250 originaldrevning) men hakade på de flesta andra hojarna uppåt hundrastrecket. Och man kan åka två på den utan att passageraren behöver amputera benen efteråt. Och med lite modifikationer så är de inte så hilma fula ändå. Och sen att det inte låter som alla andra symaskiner är ju ett stort plus :D

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Dee_cati skrev:
Jag hade en ducati ss som förstahoj och den var väldigt billig i försäkring. 900kubik, 96:a och tecknade försäkringen när jag var 19, inget garage och jag betalade 5800:-/år helförsäkring.
Och sen att det inte låter som alla andra symaskiner är ju ett stort plus :D
Låter ju jävligt intressant ju! Men det där med ljudet.... :rolleyes: En radfyra är LJUV rå musik, lite metal faktiskt!(fast i ärlighetens namn så låter ju duccarna ganska mulligt, lite mer som en gammal 45varvs singel som spelas upp på 33 varv :lol )

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Kongo skrev:
Blir för dyr i försäkringen i allafall... Eftersom de inte räknar med bonussystem utan går på hur länge han har haft sitt kk(som han inte har än) så blir en Blade INTE billig , även om den är äldre... lika jävligt med en R1:a fr 98 ju..

Jag har inget KK än, är 27 och ringde o kollade förs på en bläjd -98 som jag är lite sugen på. I snitt 7000:- halvförsäkrat på bolagen ja kollade, det är ju inte dyrt.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Starstriker skrev:
Kolla in BMWs hojjar. Deras "sportvariant" R1100S kostar MAX 3000/år hel/hel oavsett var i Sverige man bor. Finns även en större (K1200RS). Samma försäkringspengar där.

Vet att många här på forumet är emot BMW, men det kan iaf vara värt en provkörning.....

Jag sku inte våga att visa mig på en BMW - tänk va pinsamt - specielt på en sån där K1200RS - och dom är tröga, tunge, har al för stor hjulavstand och svänga kan dom inte..

Sen att dom håller begangnat priset bra och är billiga i försäkring - med full kasko på bl. a SMC´s övningar på Rörken + BMW klubbens 9 banåkninger i Maj & Juni - spelar inga roll som hälst...

Nå köp en riktig sporthoj i stället - typ 2 år gammal - ta endast trafikförsäkring (sporthojer går aldrig omkull), då är det lungt...
Och gamla MCs skal aldrig mekkas - dom är ju inkörda...

:hihi :hihi :hihi

SteffoXL

Uppsala Roadrunners
Gick med
1 Aug 2003
Hoj
Crescent
Galne Dansken skrev:
Jag sku inte våga att visa mig på en BMW - tänk va pinsamt - specielt på en sån där K1200RS - och dom är tröga, tunge, har al för stor hjulavstand och svänga kan dom inte..

Sen att dom håller begangnat priset bra och är billiga i försäkring - med full kasko på bl. a SMC´s övningar på Rörken + BMW klubbens 9 banåkninger i Maj & Juni - spelar inga roll som hälst...

Nå köp en riktig sporthoj i stället - typ 2 år gammal - ta endast trafikförsäkring (sporthojer går aldrig omkull), då är det lungt...
Och gamla MCs skal aldrig mekkas - dom är ju inkörda...

:hihi :hihi :hihi

Hmmm... Det är så att jag anar en liten gnutta ironi!!! :gnissla :3freak

Vi har ju alla sett hur vissa "galna danskar" :3freak kan framföra en K1200RS på hur krokig väg som helst, hur fort som helst... till och med utan bakslangen i kontakt med asfalten. :kocko

Så BMW måste vara lite kul i alla fall!! Det kan ingen förneka... Inte äns ja! :tummenupp
Kanske ska titta sig omkring efter en själv.

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000SS -06
Jag kan "offra" mig o sälja min 750ssie 2002 för 65loppor om han e en trevligt kille :tummenupp
Vill ju gärna få in fler människor på den rätta(ducati) vägen :D :) :)
HiHiHi

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tvåtaktsräser är billigt! :hihi Fast kanske inget för touringnissar - de måste köras hårt för att trivas... :näsblod

Satsa på en gammal Bumse eller Traja så länge - ger mest för pengarna...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kongo skrev:
Låter ju jävligt intressant ju! Men det där med ljudet.... :rolleyes: En radfyra är LJUV rå musik, lite metal faktiskt!(fast i ärlighetens namn så låter ju duccarna ganska mulligt, lite mer som en gammal 45varvs singel som spelas upp på 33 varv :lol )

Då är du en sån som tycker att E-type är metal med andra ord :hihi Kan hålla med om att en radfyra med hårt klingande system låter rätt gôtt vid 10000rpm men nog fasen är det roligare att skrämma slag på alla tanter vid övergångställena genom att bara ligga på tomgång :D
Såg åt honom att köpa pawwes, han blir nog inte missnöjd :tummenupp

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Det mest prisvärda alternativet borde vara att satsa på en sexhundra med några år på nacken, kanske en sen nittiotalare. Man måste ju faktiskt inte köra 900-1000 cc från början. Blir prisvärt i inköp, och borde inte vara omöjlig att försäkra ens för en gröngöling.

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Penguin skrev:
Man måste ju faktiskt inte köra 900-1000 cc från början.
Jo , det måste man! Känner flera som köpte 600/750:eek:r och var skitless på dom efter 6 mån. Han är ju som sagt van mc-förare och är gammal och förståndig, tycker absolut att han ska satsa på kubik! :tummenupp

Gabor

Guest
Kolla in HondA VFR 750, 95-97, rått ljud ,100+ hästar, kanon väghållning o bromsar. Smidig hoj ,kan användas till allt utom enduro,,,,,ja någon har provat visserligen....ingen bra ide.....bar aett förslag....kolla på blocket.se, finns massor till salu....bra första hoj.......och det bästa av allt....krashar han den är det ändå bara en Honda.. :lol :rofl :D :tummenupp

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Men då är ju det klart vad det blir om han inte vill betala hög premie, en Traja Sprint.

Annars får han ju bita i det sura premieäpplet om han vill ha något annat, större än 750 och runt 65000:- och då finns det ju en del att välja på.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...