Himmelfärdtouring - 3 dygn i bilder

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Suget efter att toura infann sig tidigare än semestern, därför bestämde jag mig för att dra ut på en spontantur till Norge, passerandes genom vackra svenska landskap. Denna resa innehöll ett helt nytt moment för mig - det är nämligen första gången jag tourar på en hoj som har en motoreffekt på över 15hk!! :)

kristi1.jpg

Första paus vid ett ställe som heter Kloten, i dalarna.

kristi2.jpg

Kopparberg - det där huset påminde om vilda västern. Kanske har jag kollat för mycket på TV?

kristi3.jpg

Paus i värmland. Mysigt värre!

kristi4.jpg

Hoppsan Kerstin, inte köra på fyllan...

kristi5.jpg

Andra vraket på relativt kort tid. Vad är det med värmlänningar och bilkörning? :)

kristi6.jpg

Svängde in på de mindre vägarna, och ångrar inte det minsta när man passerar landskap som dessa!

kristi7.jpg

Denna exotiska beach blev mitt campingställe. Tog ett uppfriskande bad, var svinkallt men skönt!

kristi9.jpg

Ransjötorp - mellan Sunne och Munkfors. Rekomenderas starkt!

kristi8.jpg

Hmm, vad väntar mig till höger tro? :)

kristi10.jpg

Blev inte mycket mörkare än så på kvällen. Skulle kunna ha suttit uppe hela natten och bara njutit av naturen och lugnet i den värmländska vildmarken, långt bort från närmaste storstad och all stress den omger. Varför gör jag inte det här oftare, var en av tankarna som for genom mitt huvud.

Dag 2

kristi11.jpg

Detta är centrala Sunne! Metropolkänsla, någon? :)

kristi12.jpg

På väg mot Torsby, inlandsvägen.

kristi13.jpg

Lite längre fram, samma väg.

kristi14.jpg

Det sägs att Norges vägar hålls i perfekt skick - detta stämmer inte alltid! Såhär såg det ut direkt efter att jag hade passerat norska gränsen, och höll i sig ett tag innan Kongsvinger.

kristi15.jpg

Framme i Oslo!

kristi16.jpg

Kan konstatera att på de större vägarna är inte folk fascistiska när det gäller hastighetsgränser - de flesta åkte ca 10 - 20km/h för fort, och jag blev omkörd flera gånger trotts att jag gasade på hyfsat.

kristi17.jpg

På väg ut ur Oslo. Efter att ha surrat runt där ett tag kunde jag konstatera att staden var modernare och mysigare än vad jag hade förväntat mig. Såg riktigt trevlig ut rent utav. Tanken slog mig att pröva flytta dit och jobba, om det inte vore för min brist på talang för norskan...

kristi20.jpg

Hittade detta ställe att ta paus på i Sarpsborg.

kristi19.jpg

kristi21.jpg

kristi22.jpg

Ett vattenkraftverk, är detta som syns på de 3 senaste bilderna.

kristi24.jpg

Brukar sällan lyckas med självporträtt, men denna blev ok, eller vad tycker du? :)

kristi25.jpg

Full fart mot värmland, här igenom några serpentinsvängar.

kristi26.jpg

Sverige verkar vara unikt med att ha många fina grusvägar..

kristi27.jpg

Kan inget annat än rekommendera vägen mellan Lennartfors och Bengtfors! Vatten på ena sidan, skog och berg på andra, solen i ryggen samt kurvig härlig väg hela vägen med minimal trafik! Denna sträcka präglades av ren lycka i form av körupplevelse!

kristi28.jpg

Finn en hoj. Denna campingplats hittade jag genom att göra en 90-grader sväng och köra rätt in i skogen, tills det tog stopp. Blev inte så dumt trotts allt. :)

Dag 3

Satte kurs söderut mot Vänersborg. Hade kraftig medvind, vilket gjorde att 140 kändes som 80. Resultat: Grisekörning! Det sjöng på bra om den luftkylda twinnen, som mer än gärna svarade på mina gaskommandon.

kristi30.jpg

Tornet i Vänersborg. Vet inte varför jag valde att fota just det och inget annat.

kristi32.jpg

Cool klippa! :)

kristi33.jpg

Tar en paus och njuter av den svenska lantliga idyllen. Styr kosan mot nästa sevärdhet - Kinnekulle.

kristi35.jpg

På väg uppför Kinnekulle!

kristi37.jpg

Härlig utsikt ut mot vänern!

kristi38.jpg

Härlig utsikt in mot land!

kristi39.jpg

Sist men inte minst, härliga vägar!

kristi40.jpg

Detta kallar jag trollskog!! Kom ner mot ett ställe som heter Munkängarna, klart värt ett besök. Skogen där kan bara upplevas, unik miljö som inger en känsla av frid och mystik!

kristi41.jpg

Passerade denna rastplats. Jag beställde inget från menyn dock, tänkte nämligen köra vidare samma dag. :)

kristi42.jpg

Full fart mot solnedgången någonstans mellan Flen och Mariefred.

Väl i Stockholm såg jag en bil som var som tagen ur GIS filmerna. Dess motor hördes på långa vägar och buskörning stod på agendan. Vid flera röljus stod jag sida vid sida mot den, där vi körde ett dragrace till nästa röljus/rondell (gatan var tom). Föraren satsade gärnet med rejäla däcktjut i starterna och jag varvade på så gott jag kunde! Min gamla 50-hästars suzuki hade dessvärre inte fartresurserna att hålla jämna steg med sportbilen (annat än i starten), men det hela var skitroligt ändå och blev en perfekt avslutning på en skön utflykt, fylld med naturupplevelser och en stadig adrenalinkick mot slutet! :hojsmilie

Touringsäsongen är inledd, vi kanske ses på vägarna! :)

Last edited:

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Vi åkte just samma väg över till norge i onsdag, kom dock norrifrån på inlandsvägen och svängde av i torsby. Rolig väg på svenska sidan men aningen(eller mycket) värre på norska sidan.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Kul med bilder!

Kan inte påstå att jag saknar min gamla GS500e, men han rullade på i alla väder utan att klaga iaf.

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
härligt, kom hem från en liknande Norgetur i fredags. Man blev lite sugen på att att flytta dit med tanke på den trevliga naturen och mysiga städer/byarna och att norrmännen var riktigt trevliga dessutom var inget minus :tummenupp
Malingsbro-kloten är också riktigt trevligt, brukar åka dit varannan vecka ungefär :)

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Fina bilder och en bra "teaser" för kommande semesterturer.

Hur har du förankrat väskan? Ser lite ostabilt ut...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping