Hinner man i år?

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Har precis kört första lektionen (igår) och tänkte nu boka in ett par till, har två till redan inbokade. Men det var ju inte så lätt, ganska fullt och i lilla Växjö har vi bara en körskola med mc. Sugigt!
På nått jekla vänster har jag bestämt mig för att hinna ta kortet i år... Men iom att körtider fattas så verkar det ganska omöjligt. Jag har egen hoj, kan köra den. Men så vart det strul med min handledares intyg. Dvs, han har bara haft tungt i tre år så på hans intyg står det att det är ok att han är handledare på begränsad mc. Min hoj är inte strypt. Så vi kör ju inte lagligt... Fram till nu har vil hållt oss till att köra på landet (min hoj är parkerad ute hos mamma på landet). Men jag skulle ju behöva lite mer stadskörning. Vågar man köra i stan? Polisen kan ju stoppa oss och jag är rädd för att hans kort ryker, eller han får böter. Känns likosm inte rättvist att han ställer upp och jag orsakar dumheter för honom.
Tycker ni att jag ska lugna ner mig, och ta kortet i början av nästa säsong, eller kan jag höja körtempot ytterliggare utan större hjälp av körskolan? Jag måste ju göra risktvåan, teorin och uppkörningen iaf. Hur långt in på hösten brukar mc-skolarna har uppkörning? Har jag fram tills slutet av september, och kan få lite mer tider på körskolan skulle det nog gå, och jag vill ju gärna!

jetson

Guest
Jag tog en intensivkurs förra året, körde hela veckan på konbanan och sen 1 timme i trafik. Kändes som att krypkörningen var det jag tränade mest på, lite efterblivet? Ja.

Men jag har haft B kort länge så jag vet ju hur man kör, har du inte haft körkort ett tag innan behöver du nog ett gäng timmar i stadstrafik. Sen får du väl fråga handledaren om han tycker det är värt, tror inte det är så stor risk att ni blir påkomna i och med att det bara hänger på att hojen ska vara strypt.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Ett tipps är att göra risk1 och 2 i Halmstad på Fartvindens trakfikskola. 1500 kr billigare än i växjö och dom har betydligt mycket mer tider :).

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Jag tog en intensivkurs förra året, körde hela veckan på konbanan och sen 1 timme i trafik. Kändes som att krypkörningen var det jag tränade mest på, lite efterblivet? Ja.

Men jag har haft B kort länge så jag vet ju hur man kör, har du inte haft körkort ett tag innan behöver du nog ett gäng timmar i stadstrafik. Sen får du väl fråga handledaren om han tycker det är värt, tror inte det är så stor risk att ni blir påkomna i och med att det bara hänger på att hojen ska vara strypt.

Har haft b-kortet i drygt 7 år och haft bil och kört bil nästan varje dag sen dess. Så den erfarenheten har jag.
Nej det känns inte som om man bli "påkomna", men det är just om man blir det, det kan bli tjurigt.

Riskettan är ju klar, så det är lugnt :p
Visst risktvåan kan man ju göra på annat ställe, men jag gör det gärna här i stan. Känns bättre på nått vänster. Ska kolla med körskolan på tisdag (nästa lektion är då), när de har nästa risktvåa, om de redan då kan skriva in mig på den eller nått.

Last edited:

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Har haft b-kortet i drygt 7 år och haft bil och kört bil nästan varje dag sen dess. Så den erfarenheten har jag.
Nej det känns inte som om man bli "påkomna", men det är just om man blir det, det kan bli tjurigt.

Riskettan är ju klar, så det är lugnt :p
Visst risktvåan kan man ju göra på annat ställe, men jag gör det gärna här i stan. Känns bättre på nått vänster. Ska kolla med körskolan på tisdag (nästa lektion är då), när de har nästa risktvåa, om de redan då kan skriva in mig på den eller nått.

Trafikskolan i växjö låter än inte göra risk2 förens dom tycker man är redo det är de dumma :(. Dels därför jag gjorde den i halmstad så jag kunde skriva upp fort och få en uppkörningstid.

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Trafikskolan i växjö låter än inte göra risk2 förens dom tycker man är redo det är de dumma :(. Dels därför jag gjorde den i halmstad så jag kunde skriva upp fort och få en uppkörningstid.
Hoppas de tycker jag är redo snart då! ;)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Samma erfarenhet av körskola... Ville ta kortet snabbt och rafsa över teorin direkt. Körskolan vägrade boka provet för mig. Vart tvungen boka själv och gick igenom direkt. Kört länge med bil innan.
Vill man bara ta kortet så är det nog inte rätt väg att gå att lyssna på trafikskolan. Men är läraren bra så är det ju en annan sak, då är det nyttigt att snappa upp allt från honom/henne innan man ger sig ut i trafiken naturligtvis.

jetson

Guest

Aja men då är det bara nöta konbanorna, sen köra upp. Kanske en lektion i trafik för att få lite tips innan uppkörningen..

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Samma erfarenhet av körskola... Ville ta kortet snabbt och rafsa över teorin direkt. Körskolan vägrade boka provet för mig. Vart tvungen boka själv och gick igenom direkt. Kört länge med bil innan.
Vill man bara ta kortet så är det nog inte rätt väg att gå att lyssna på trafikskolan. Men är läraren bra så är det ju en annan sak, då är det nyttigt att snappa upp allt från honom/henne innan man ger sig ut i trafiken naturligtvis.

Kan bara hoppas att min läare är bra och rättvis. Men det verkar som det , iaf efter första lektionen. :)

Aja men då är det bara nöta konbanorna, sen köra upp. Kanske en lektion i trafik för att få lite tips innan uppkörningen..

Tror att det går att komma in på övningsbanan på kvällstid, ska kolla upp det. Då kan man ju köra lite mer med sin egna där också...

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Bästa tipset är att hitta ett inhägnat området där du kan stänga om dig. Sen bara nöta nöta nöta på lågfartsmomenten. Din handledare behöver inte ens vara med.

Kör alla lektioner du kan komma över på körskolan, ni kommer vara på övningsbanan mest. Jag körde inte många lektioner i stan kanske totalt tid 2-3 lektioner så det är inte där man måste öva mest.

Ang om du hinner eller inte vet jag inte beror på alla nya jäkla riskkurser m.m., de fanns inte när jag tog kortet men jag säger GO! Jag körde på Davidssons trafikskola och de var ärliga och måna om att alla skulle hinna. Ta och snacka med din lärare.

PS finns det verkligen bara en skola i Växjö förr fanns det ju davidssons sen en till som hade en hoj, har för mig att jag sett den ute i år med.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Det var en till trafikskolan i växjö som hade innan men läraren där gick i pension och dom vill inte skaffa ny pga riskutbildningarna.

Nina bara skicka sms eller ring om du vill ut till banan någon dag så kan jag köra ut dig och din hoj så du får träna.

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Bästa tipset är att hitta ett inhägnat området där du kan stänga om dig. Sen bara nöta nöta nöta på lågfartsmomenten. Din handledare behöver inte ens vara med.

Kör alla lektioner du kan komma över på körskolan, ni kommer vara på övningsbanan mest. Jag körde inte många lektioner i stan kanske totalt tid 2-3 lektioner så det är inte där man måste öva mest.

Ang om du hinner eller inte vet jag inte beror på alla nya jäkla riskkurser m.m., de fanns inte när jag tog kortet men jag säger GO! Jag körde på Davidssons trafikskola och de var ärliga och måna om att alla skulle hinna. Ta och snacka med din lärare.

PS finns det verkligen bara en skola i Växjö förr fanns det ju davidssons sen en till som hade en hoj, har för mig att jag sett den ute i år med.

Du känner ju till Växjö, jag fuskar lite och kör själv ute hos mamma (i Dänningelanda, inte mycket trafik alls, och jag kör på deras lilla grusväg). Borde kanske ta att öva mer på krypkörningen.

Kör med på Davidssons, det som finns nu. Dahls hade innan, men inte längre. Han som ägde det gick i pension tror jag och den läraren som var där finns numera på Davidssons.
Det är ju så många som vill ta kort nu att de tjänar nog ganska bra på det att de inte vill att folk kör för många lektioner. Eller inbillar jag mig iaf.

Det var en till trafikskolan i växjö som hade innan men läraren där gick i pension och dom vill inte skaffa ny pga riskutbildningarna.

Nina bara skicka sms eller ring om du vill ut till banan någon dag så kan jag köra ut dig och din hoj så du får träna.

Typ idag kanske? ;) Har sånt stort behov av att köra hojjen att adrenalinet bara pumpar såfort jag tänker på det!
I dagsläget skulle jag kunna köra jämt, tycker det är sjukt kul att köra och jag är inte rädd längre. Det var ju lite läskigt i början, särskilt efter första minivurpan. Men nu har jag ju "fattat", och det är bara så jekla kul!

Last edited:

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r

Nej! :fatta!
Att köra hoj i hastigheter över 20-30 är busenkelt om man har någorlunda normalt balanssinne. Det vågar jag påstå att dom flesta klarar dirEcKt!!!!1
Att däremot hantera den i promenadfart och lite knixig stadstrafik, kräver bra känsla för liret mellan gas/koppling och bakbroms - det är inte riktigt lika enkelt. :fakta :mattias

Hursomhelst så fick du ju lappen - och då kan det väl inte ha varit helt galet? :tummenupp

TS: Lycka till, hoppas du hinner!

helinerd

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Bmw R850R, 2003
Skaffa flera handledare

Jag befinnermig i ungefär samma situation som du, egen hoj, men vill inte lägga pengar på körskola och jag har kollat runt efter flera olika handledare. Det kostar ju bara 170 spänn att registrera så nu har jag fyra olika handledare som jag kan köra med efter behov och möjlighet.

Två av dem kände jag inte, det var grannar som jag frågade bara för att de körde motorcykel. De får ingen ersättning men verkar nöja sig med att få lära ut till en gröngöling som jag.

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Jag befinnermig i ungefär samma situation som du, egen hoj, men vill inte lägga pengar på körskola och jag har kollat runt efter flera olika handledare. Det kostar ju bara 170 spänn att registrera så nu har jag fyra olika handledare som jag kan köra med efter behov och möjlighet.

Två av dem kände jag inte, det var grannar som jag frågade bara för att de körde motorcykel. De får ingen ersättning men verkar nöja sig med att få lära ut till en gröngöling som jag.

Snällt av dina grannar! :)

Nu är iaf risktvåan och teorin inbokad, kommer bli en dyr höst med tanke på att jag ska till London en vecka i september och shoppa nya kläder (ett måste när man gått ner 35 kg...)
Sen har jag även en polare som försöker övertyga mig att börja med cross, och det verkar sjukt kul! Så det kommer bli lite sånt med!

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Nej Nina, man måste faktiskt inte åka till London för att shoppa kläder!
;-)

Sen som nån sa här ovan, träna lågfart och ta några lektoner på skolan, fixa Risktvåan och teorin och sen kör upp!
Du har ju trafikvanan från bil, så nu krävs det bara lite teknik med balans och placeringar osv och det fixar du med lite körlektioner.
Att lägga massa tid på diverse handledare är bara slöseri...

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Nej Nina, man måste faktiskt inte åka till London för att shoppa kläder!
;-)

Sen som nån sa här ovan, träna lågfart och ta några lektoner på skolan, fixa Risktvåan och teorin och sen kör upp!
Du har ju trafikvanan från bil, så nu krävs det bara lite teknik med balans och placeringar osv och det fixar du med lite körlektioner.
Att lägga massa tid på diverse handledare är bara slöseri...

Joooo, det måste man, om man inte vill ha exakt samma kläder som alla andra Växjö-bor ;)

Tränar som en tok, tar ju lektioner på körskolan, 5 hitintills, har ett par till inbokade. Läraren är nöjd, så jag tror att jag fixar lågfartsdelen snart. Testade första gången på det igår, och det gick hyffsat bra :p
Har bara en handledare, men det är mest för att det tar sån satans lång tid att få handledarbeviset att det inte är nån ide att skaffa det. Kortet SKA jag ha denna säsongen.
Risktvåan är den 4 sep, teorin den 7. Sen på kvällen en 7 drar jag till London och är borta i 1 vecka, sen förhoppningsvis har jag tid till en uppkörning!

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Risktvåan och teorin är fixade :)

Nu är det bara uppkörningen kvar, och ikväll drar jag till London. Men jag har tre lektioner inbokade, förhoppningsvis räcker det för att fixa uppkörningen! Längtar efter att dra ut SJÄLV och rasta metallhästen...:D

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Risktvåan och teorin är fixade :)

Nu är det bara uppkörningen kvar, och ikväll drar jag till London. Men jag har tre lektioner inbokade, förhoppningsvis räcker det för att fixa uppkörningen! Längtar efter att dra ut SJÄLV och rasta metallhästen...:D

:klappar Bra jobbat..

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
grattis, hoppas uppkörningen går galant med!

kanske ses på vägarna innan vintern kommer.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...