Historiska frågor

rolfmm

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Ort
Bengtsfors
Hoj
-82, Kawasaki z400j
Slänger inpå et par historiska frågor;

Vem var först med skivbroms på MC? Var det Honda CB750 Four i 1969?

Finns det 4-cyl tvåtaktsmotor i MC (eller över huvud taget)?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Finns och fanns massor med fyrcylindriga tvåtaktsmotorer. Kawasaki var så konstiga att dom t.o.m. hade en "square-four" motor. Extremt ovanlig maskin idag då bara några få ex byggdes för racing. Sen är väl de flesta race-tvåtaktarna idag fyrcylindriga, i regel v-fyror (två cylindrar framåt, två bakåt).
 

rolfmm

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Ort
Bengtsfors
Hoj
-82, Kawasaki z400j
Intressant, Yamaha RD500 och Suzuki RG500 var tydligen gatumaskiner.
Googlade och hittade lite om Kawasaki KR500, häftig :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fanns till och med en V12 2T nån gång på 50-talet, italiensk historia har jag för mig på 500cc.

Vet ej om det någonsin tävlades på den eller det bara var ett försök men det jag minns av artikeln jag läste var att det var lite jobbigt att få 12 cyllar att jobba ihop men när dom väl gjorde det så lät det fantastiskt! :)

Annars som sagt innan så är väl både RD och RG 4cyl 2T, RGn vart väl en sqare4 den medans RDn en V4, eller, jag skulle nog säga en 2+2V istället.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Först med skivbroms på mc var Doulgas någon gång på 20-talet då även 4-ventilsteknik och vattenkylning fanns...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Fanns till och med en V12 2T nån gång på 50-talet, italiensk historia har jag för mig på 500cc.

Vet ej om det någonsin tävlades på den eller det bara var ett försök men det jag minns av artikeln jag läste var att det var lite jobbigt att få 12 cyllar att jobba ihop men när dom väl gjorde det så lät det fantastiskt! :)

Annars som sagt innan så är väl både RD och RG 4cyl 2T, RGn vart väl en sqare4 den medans RDn en V4, eller, jag skulle nog säga en 2+2V istället.

Moto Guizzin var bara 8cylindrig om det är den du tänker på
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Finns och fanns massor med fyrcylindriga tvåtaktsmotorer. Kawasaki var så konstiga att dom t.o.m. hade en "square-four" motor. Extremt ovanlig maskin idag då bara några få ex byggdes för racing. Sen är väl de flesta race-tvåtaktarna idag fyrcylindriga, i regel v-fyror (två cylindrar framåt, två bakåt).

Ariel hade en squar four redan på 30talet dock en 4takt!

ManufacturerAriel Motors Ltd, Bournbrook, Birmingham
Also called'Squariel'
Production1931–1959
Engine997 cc, 4-stroke, square four, air-cooled, OHV, 8-valve
Power45 bhp (34 kW) @ 5,500 rpm[SUP][citation needed][/SUP]
Transmission4-speed gearbox to chain final drive
Wheelbase56 inches (1,422 mm)
DimensionsL 82 inches (2,100 mm)
Fuel capacity5 imp gal (23 l; 6.0 US gal
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Fanns till och med en V12 2T nån gång på 50-talet, italiensk historia har jag för mig på 500cc.

Vet ej om det någonsin tävlades på den eller det bara var ett försök men det jag minns av artikeln jag läste var att det var lite jobbigt att få 12 cyllar att jobba ihop men när dom väl gjorde det så lät det fantastiskt! :)

Moto Guizzin var bara 8cylindrig om det är den du tänker på


...och inte 2T.
V12 2T skulle förvåna mig om jag har missat. Men visa hemskt gärna att jag har fel! :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ariel hade en squar four redan på 30talet dock en 4takt!

ManufacturerAriel Motors Ltd, Bournbrook, Birmingham
Also called'Squariel'
Production1931–1959
Engine997 cc, 4-stroke, square four, air-cooled, OHV, 8-valve
Power45 bhp (34 kW) @ 5,500 rpm[SUP][citation needed][/SUP]
Transmission4-speed gearbox to chain final drive
Wheelbase56 inches (1,422 mm)
DimensionsL 82 inches (2,100 mm)
Fuel capacity5 imp gal (23 l; 6.0 US gal

Samma konstruktör som Triumphs "Speed twin".
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ett nytt kapitel i historieboken håller på att skrivas då Yamaha håller på å utvecklar en helt ny 3-cylindrig motor inspirerad av crossplane crankshaft konceptet de kör i r1:an. Den ska vara runt 900cc och komma ut på marknaden 2014
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Moto Guizzin var bara 8cylindrig om det är den du tänker på

...och inte 2T.
V12 2T skulle förvåna mig om jag har missat. Men visa hemskt gärna att jag har fel! :)

Nej, gammal artikel i 70-80tals motortidning av något slag och jag är nästan helt säker det var 2T, V12 är jag Säker på att det var för det var det som fångade mitt intresse.
12cyl och hoj inte gick ihop riktigt i huvudet mitt och jag jämförde lite med en moppecyl. med storleken på grejorna samtidigt som jag hade en BMW V12 i huvudet, fick inte ihop det riktigt....:)

Kan ha varit en prototyp och endast ett ex och kan ha fel med italien men tror inte det......
Vad jag minns var att det inte blev någon hit då de hade stora problem med tillförlitligheten och att få allt att lira...

Har googlat tidigare men utan lycka så något att styrka med har jag inte, kan ha varit en teknikens värld eller liknande tidning med........kommer helt enkelt inte ihåg.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, gammal artikel i 70-80tals motortidning av något slag och jag är nästan helt säker det var 2T, V12 är jag Säker på att det var för det var det som fångade mitt intresse.
12cyl och hoj inte gick ihop riktigt i huvudet mitt och jag jämförde lite med en moppecyl. med storleken på grejorna samtidigt som jag hade en BMW V12 i huvudet, fick inte ihop det riktigt....:)

Kan ha varit en prototyp och endast ett ex och kan ha fel med italien men tror inte det......
Vad jag minns var att det inte blev någon hit då de hade stora problem med tillförlitligheten och att få allt att lira...

Har googlat tidigare men utan lycka så något att styrka med har jag inte, kan ha varit en teknikens värld eller liknande tidning med........kommer helt enkelt inte ihåg.

Du har inte rört ihop uppgifter i något repotage om Allen Millyard?
Han har byggt om en hel del Kawasakitripplar (tvåtakt) till fyr- och femcylindriga, samt byggt en våttamotorcykel baserad på två Z900 (fyrtakt) och en V12 motorcykel av två Z1300.
 

rolfmm

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Ort
Bengtsfors
Hoj
-82, Kawasaki z400j
Allen Millyard är en hyfsad "hemmapulare", han är grymm :)
Men jag tänkte hälst seriemässig..........
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top