Honda tävlade väl på Isle och Man i slutet av 60-talet med en 125cc på sex cylindrar eller något?
nu kanske ja minns fel men hade inte 125:an "endast" 5 cylindrar? har för mig det var 250cc som hade 6(rc166?)
nu kanske ja minns fel men hade inte 125:an "endast" 5 cylindrar? har för mig det var 250cc som hade 6(rc166?)
RC166, ..en av de häftigaste racehojarna alla tider.
The engine was an air-cooled, 4-stroke, inline 6-cylinder, DOHC 4-valve, 6-carburetor, 60 horsepower monster spinning to 18,000rpm. Drive was through a 7-speed transmission that hurtled this lightweight 112kg bike to a top speed of over 240km/h.
View attachment 371572View attachment 371573View attachment 371574
På samma tiden hadde väll Honda oxo en 2-cyl 50cc....!
Mycket häftigt innom race. Banade väll mycket väg för gatumodeller i efterhand.....
Ett nytt kapitel i historieboken håller på att skrivas då Yamaha håller på å utvecklar en helt ny 3-cylindrig motor inspirerad av crossplane crankshaft konceptet de kör i r1:an. Den ska vara runt 900cc och komma ut på marknaden 2014
Jag saknar "idiotbyggena" som reglementerats bort från racingen.
Hondas multicylinderfyrtaktare, Moto-Gizzis V8, Laverda V6, AJS "porcupine", osv.
60häst ur en gammel luftkyld 250cc motor? kan det verkligen stämma? helvete va tufft i så fall
Jag frågar mig om det ens är möjligt att komma till 240 med 60 häst?
He he, Triumph är det enda märke som gick med vinst förra året. Så jag förstår mycket väl att Yamaha börjar med triplar i sina maskiner.En till tillverkare som fattat att 3 cylindrar rockar
2t GP 125rna toppade nästan 240 med 5 hästar mindre innan den klassen gick hädan, ..till det kan läggas generösare raksträckor att nå topphastighet på på gamla goda tiden. Så det borde kunna stämma tycker jag.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|