HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!! Utrustnings tips..

Jocke-77

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha R6 -04
Tjena!! :tomten

E på g å skall handla mina första MC-kläder... :gnissla Har funderat på ett IXS Gore-Tex ställ pga. klimatet här..? tror de e varmare å mera regntåligt än ett läderställ..? :confused:

Skulle vara väldigt tacksam för lite tips å råd om märken och kvalitet osv. :Bugar

Skall även ha Hjälm, race Stövlar och Handskar.... Men vilka märken e de som gäller?? :va Vill inte ha de billigaste men heller inte de dyraste... Prisvärt ska de va!!!

:Bugar :banana :Bugar :banana :Bugar :banana

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jocke-77 skrev:

E på g å skall handla mina första MC-kläder... :gnissla Har funderat på ett IXS Gore-Tex ställ pga. klimatet här..? tror de e varmare å mera regntåligt än ett läderställ..? :confused:

Skulle vara väldigt tacksam för lite tips å råd om märken och kvalitet osv. :Bugar

Skall även ha Hjälm, race Stövlar och Handskar.... Men vilka märken e de som gäller?? :va Vill inte ha de billigaste men heller inte de dyraste... Prisvärt ska de va!!!

Tråd nummer 923490321 i ämnet... :rolleyes: Sök lite så kommer du att hitta mängder med råd och tips, dom flesta kommer att vara motstridiga... :hihi
Gore-tex är inte dumt alls, riktigt bekvämt, framför allt att ta av och på, samt gå runt i. På hojen tycker jag inte jag märker någon större skillnad. Man får ju plats med lite mer kläder under gore-tex ställ, men samtidigt är dom något osäkrare, bla eftersom dom inte sitter lika tight och skydden kan flytta på sig vid en vurpa. Men enligt vissa är dom lika säkra som skinn...
Hjälmen ska vara i någon form av fiber, och passa ditt huvud! Sen är det mer sak samma vad du har, så länge den inte är snorbillig :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hoztic skrev:
Tråd nummer 923490321 i ämnet... :rolleyes: Sök lite så kommer du att hitta mängder med råd och tips, dom flesta kommer att vara motstridiga... :hihi
Gore-tex är inte dumt alls, riktigt bekvämt, framför allt att ta av och på, samt gå runt i. På hojen tycker jag inte jag märker någon större skillnad. Man får ju plats med lite mer kläder under gore-tex ställ, men samtidigt är dom något osäkrare, bla eftersom dom inte sitter lika tight och skydden kan flytta på sig vid en vurpa. Men enligt vissa är dom lika säkra som skinn...
Hjälmen ska vara i någon form av fiber, och passa ditt huvud! Sen är det mer sak samma vad du har, så länge den inte är snorbillig :)

Förstår inte hur man kan vilja köra i gore tex?

Är ju inte sportigt, inte snyggt, inge bra skydd. Men visst folk kanske tycker olika

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Mr Helmut skrev:

Jag har både skinn- och textil-ställ, och det finns många bra anledningar att använde textil-stället, i alla fall i min vardag. Ett bra skinnställ är helt hopplöst att ha att göra med när man inte sitter på hojen.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Mr Helmut skrev:

Är ju inte sportigt, inte snyggt, inge bra skydd. Men visst folk kanske tycker olika
Antagligen så är det ett blötare/kallare klimat än där du bor......
Hellre torr och varm än kall och ball

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
PacMan skrev:
Jag har både skinn- och textil-ställ, och det finns många bra anledningar att använde textil-stället, i alla fall i min vardag. Ett bra skinnställ är helt hopplöst att ha att göra med när man inte sitter på hojen.

jo men det är väll just när du kör cykel som du ska ha det på dig:D

Men visst 5 min resa till jobbet så kan det ju kanske vara fint att ha....

Blanco skrev:
Antagligen så är det ett blötare/kallare klimat än där du bor......
Hellre torr och varm än kall och ball

har kört en del "lite" längre resor

vid flera tillfällen 20-25 mil i regn har inte problem med mitt ställ faktiskt, kan vara resoren som kan släppa in vatten men annrs stöter ju skinn bort regn bra.

Regnställ funkar ju fortfarande:)

Förespråkar inte att det ska vara ballt så men det är ju mycket säkrare men ställ

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929
Var idag och köpte skinnställ på Lelles mc i Uppsala, både jag och damen fick skinnställ för 4995kr var .. ..helt nya Dainese. De vi köpte var det inte rea på ..men de som det var rea på fanns ej i vår stolek och försäljaren var snabb att ge oss rabatt!!!!!!!...så mitt råd är att åka dit och tjöta med dem, de har massa skinn, och det är nog inga problem att få bra pris på året modeller !!
Har du långt, prova i butiken hemma och ring sedan så skickar de säkert !
Mvh MC nu med hoj,, handskar, stövlar, ställ...hjälm o ryggskydd kvar !

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mr Helmut skrev:

Jag har helst skinn också, äger 2 skinnställ och inget gore-tex... Men jag skulle kunna tänka mig ett gore-texställ när jag åker på semester. Då är skinn lite opraktiskt. Knalla runt på marknader, muséer osv i skinnställ blir jobbigt efter en stund. För att inte prata om Kolmårdens djurpark :4skrika Och såna gånger kör man ju varken tokfort eller speciellt sportigt. Fast å andra sidan kan man ju bli påkörd osv.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Hoztic skrev:
Jag har helst skinn också, äger 2 skinnställ och inget gore-tex... Men jag skulle kunna tänka mig ett gore-texställ när jag åker på semester. Då är skinn lite opraktiskt. Knalla runt på marknader, muséer osv i skinnställ blir jobbigt efter en stund. För att inte prata om Kolmårdens djurpark :4skrika Och såna gånger kör man ju varken tokfort eller speciellt sportigt. Fast å andra sidan kan man ju bli påkörd osv.
Blir man påkörd så spelar nog inte gore-tex eller skinn så jättestor roll. Jag har köpt både skinn (när man bara ska ut på en runda) och gore-tex (när man ska in till stan eller stranden osv).

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
FUBAR skrev:
Blir man påkörd så spelar nog inte gore-tex eller skinn så jättestor roll. Jag har köpt både skinn (när man bara ska ut på en runda) och gore-tex (när man ska in till stan eller stranden osv).

Inte vid rent fysiskt våld nej, förutom att skydden ofta sitter tightare på skinnställ. Jag tänkte mer på om man blir omkullknuffad och hasar på backen.

Iofs, en av mina värsta nära-krasch-upplevelser hade jag på touringsemestern i somras. Kom med lagomt nerlägg på en påfart och inser plötsligt att vägen är täckt med ett lager av duväggsstora stenar, alternativet var djupa gropar/hål. Det var rätt knivigt med 2 packväskor, tankväska och skjuts = tung och klart osmidigare hoj än vanligt. Vi hasade ett par dm i sidled innan det greppade igen! Tur att skinnställ är vattentäta, inifrån också... :rolleyes:

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
Köpte nyligen skinnställ, ett till mig och ett till frugan. Kollade runt en hel del och fick rekommendation på flera ställen att inte använda annat än skinn - orsaken var att vid en vurpa så kommer skinn attfungera utmärkt att glida på men ex Goretex smälter vilket i sin tur smälter fast i huden vilket inte kändes som ngt jag vill vara med om iaf :rolleyes: . På ett ställe drogs en parallell med att "hur många inom bankörning använder Goretex? Vid en ren smäll så klarar man sig säkert lika bra oberoende vilket val. Rätt eller fel?//R

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Det är mycket begrepp här nu om vad som är bra och dåligt.

Goretex är ett membran som enbart har till uppgift att stoppa regnvatten från att blöta ner dig. Det ska även andas en aning.

Finns olika fabrikat som är olika bra och dåliga på detta.

Textiler finns det vääääldigt många olika varianter av.
Dupontcordura används av bland annat Rukka,Scott/yoko, McPoolens egna kläder, Dainese mfl fabrikat och är att anse som en BRA textil. Den finns i olika tätheter.
Finns riktiga skräckexempel på textilkläder där man använder material av nylontyp t.ex. som sitter i skidkläder.

Skinn finns i många olika varianter också bl.a. Buffelskinn,get,nöt,arizonanöt,känguru.

Så ni får allt ta och jämföra om det handlar om bra skinn vs dålig textil eller dåligt skinn vs bra textil osv.

Tänk på att hålla skinnet torrt, vad händer med din egen hud efter att du suttit i badet en timme?

Så på banan:
Skinnställ med bra skinn och minst genomgående dubbla sömmar.

tur retur jobbet:
Textil med corduraväv alt skinn de soliga dagarna :)

mvh

SB

Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jocke-77 skrev:

Köp det du tycker är snyggt o som du trivs i. Det är ju inge kul om man går omkring o skäms över sin hoj-outfit för att man ser ut som en pajas.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
rocketer skrev:
Så med andra ord - smälter inte Cordura väv vid glidning?//R

När jag vurpade i corduraställ i år och gled en bit så nöttes det bara ned med små "ytsmältningar" till följd. Höll jäkligt bra faktist! Vart hål i ärmen men jäkligt bra sömmar i grejerna så skydden satt kvar :tummenupp

Och det smälte inte fast i min hud iallafall, har aldrig hört om någon som fått det att smälta fast i huden, så tror nog att de där är en liten skröna?

Bra skinn som är torrt är ju det man helst har på sig när man går i backen men fan man måste ju ha ett "pendlarkit" också och då rekommenderar iaf jag corduragrejjer :)

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
..

Jocke-77 skrev:

köp skinnställ alpinestars, dainese, spyke, arlen ness :D

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R6-03 SÅLD
undefinedundefined
Jocke-77 skrev:

Tjena!
Ja köpte utrustning till tjejen i våras och min mc-handlare rådde mig att köpa skinn, enligt dom så är det säkrare!! Kör med Arleen ness, dom har bra ställ och dom brukar det gå att få ett vettigt pis på!

När det gäller hjälmar så finns det många bra tillverkare, se bara till att det är glasfiber eller dylikt!
Plasthjälmar borde förbjudas! :mattias

Mvh/Eas

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...