HjÄlm!

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
är det stor skillnad på plast och glasfiberhjälm,,, tänkte köpa en billig nue till hojjen men på affären sa dem att det e skit... ?? hur gör man?? ja kommer minst köpa ny utrustning till varje hojjbyte.. ska satsa på dyra grejjer sen känns det som va trorni? :4skrika

han redovisa också hur lätt en plasthjälm studsar mot mark,, medan glasfiber bara gör halva studsbollstudset... :huvet

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
Fråga honom om han kan visa med den dyraste arai hjälmen mot en billig plasthjälm! :D
Annars kanske han ljuger! :rolleyes:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har testat skillnaden... och vet nu att mitt huvud stutsar avsevärt mycket mer med plasthjälm än med komposit. Plasthjälmen gav mig sträckning av nacken som gjorde riktigt ont i vissa lägen. Komposithjälmen absorberade fallet mycket bättre även fast det gick bra mycket hårdare ner i backen med huvud. Gjorde lowside med Plasthjälm (MDS skräp!) och Highside med kompisithjälmen (Arai).

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
Swedie skrev:
Jag har testat skillnaden... och vet nu att mitt huvud stutsar avsevärt mycket mer med plasthjälm än med komposit. Plasthjälmen gav mig sträckning av nacken som gjorde riktigt ont i vissa lägen. Komposithjälmen absorberade fallet mycket bättre även fast det gick bra mycket hårdare ner i backen med huvud. Gjorde lowside med Plasthjälm (MDS skräp!) och Highside med kompisithjälmen (Arai).
Det stämmer.. Man ska inte snåla på krukan!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Vad är problemet?
Du tänker väl inte snåla på hjälmen?!
En plasthjälm bör bytas var 3:e år och en fiberhjälm var 5:e är det väl om inte jag minns fel.
Plast suger, det både studsar och brinner/smälter.
Du hade råd att köpa hojen, då borde du ha råd att köpa en hjälm av lite klass? :tungan

//Tobbe

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
nej nej .. för fan skit i dyra hjälmar.. de e så överreklamerade så..
köp en plastis för 500pix
Om du vurpar lär du nog bryta ryggraden men de e bara o köpa lite plastikpadding så e nacken hel igen......

eller värdera vad ditt liv e värt o köp en lika dyrhjälm......

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Yamaha YZF R6-99
Gjorde en front side 540 med min hoj och arai hjålm ..gick skit bra..har även provet tail grip..

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Yamaha YZF R6-99
Du man sparar inte på säkerhet det är fan det dummast man kan göra! köp en bra hjälm allså inge jävla moppe skit!!!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det finns billigare Komposithjälmar. Jag köpte en Lazer Tornado, funkar helt OK. Passar inte lika väl som en Arai, men ett vettigt köp om man inte har råd med Arai (som tar överpris).

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
matte_r6 skrev:
Du man sparar inte på säkerhet det är fan det dummast man kan göra! köp en bra hjälm allså inge jävla moppe skit!!!
men va fan hade ja pengarna skulle ja köpt ställ i 16000kr klassen och hjälm i 6000. men nu har ja inte det,, sparar pengarna tills rettan istället?? borde väll överleva med en plasthjälm om ja skulle överlevt med fiberr? swedie gjorde juie det :D

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
MostWanted_NKPG skrev:
men va fan hade ja pengarna skulle ja köpt ställ i 16000kr klassen och hjälm i 6000. men nu har ja inte det,, sparar pengarna tills rettan istället?? borde väll överleva med en plasthjälm om ja skulle överlevt med fiberr? swedie gjorde juie det :D
Men nu åker han med fiber...
En fråga bara, vad har du tänkt dig att en hjälm får kosta då?
//Tobbe

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Yamaha YZF R6-99
MostWanted_NKPG skrev:

Jo det kanske du gör men tråkigt om du inte gör det. Tråkit om det sista du hör är läkaren säga " ingen ide killen har ju den där skit hjälmen synd att dom aldrig lär sig att lägga ner lite mer pengar på hjälm" innan du svimmar av och lever ett liv som en morot efter det.skulle lägga 2000 mindra på skin ställ och dessa på en hjälm.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
MostWanted_NKPG skrev:
1900kr om det fiber. hitta en snygg plast för 1100 :D mkt snygg!
Ja för 1100 får du en mkt prisvärd MOPEDhjäm som inte brusar ett skit under 50 blås och som passar sådär. :rolleyes:
1900:- för komposit, kanske styvt 500 för lite för att få en vettig hjälm.
Riktigt bra hjälmar vet vi nog alla vad dom kostar. :näsblod
Men satsa dina surt förvärvade slantar på komposit, leta runt så lär du hitta ngt vettigt i din prisklass.
//Tobbe

HanneZ

Guest
Plasthjälm håller mellan 5-7 år! Plasten som är i dagens hjälmar är inte samma plast som det va för 5 år sedan!

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
så om ja köper en plasthjälm å inte räknar med att ja kommer ha den mer än 2sesonger så duger det??? vill höra ett ...ja?

HanneZ

Guest
Nej den skyddar sämre, framför allt vid klämskador, har dock hört olika bud på hur det är med nackknäckareffekten på plast och komposit. En mjukt pumpad boll studsar lägre än en hård pumpad boll...

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
MostWanted_NKPG skrev:
så om ja köper en plasthjälm å inte räknar med att ja kommer ha den mer än 2sesonger så duger det??? vill höra ett ...ja?

Ett förslag är att hoppa över harmageddon-lackeringarna och kolla på helfärgade glasfiber/komposithjälmar. Det skiljer ofta 1500+ kr mellan helfärgade och motivlackade varianter av samma hjälm. En SHOEI Raid kostar till exempel strax under tretusen helsvart, och ibland säljer handlare ut riktigt bra andra glasfiber/komposithjälmar av udda modeller eller storlekar till priser som kan jämföras med de dyrare plasthjälmarna.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept