HjÄlp!

Dnisse

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Z750 -07
Hjälp! Måste fixa min Aprilia rs 125 -98.

Igår så tog jag bort den där strypningen i cdiboxen som gör så att den går bättre vid 5000 - 6000 varv/min. (Den där lilla "pinnen").

Det jobbiga är att när jag började fixa iordning under passagerarsitsen så tog jag fel box. Jag hade fått för mig att det var den som det stog Ducati på som man skulle "gräva" i. Men efter ett tag så gav jag upp och gick in här på SH igen och hittade en bättre tråd. Så då fixade jag bort strypningen i cdiboxen snabbt som attan. Fyllde sedan igen med silikon i båda boxarna.
Allt var frid och fröjd och den gick kanon tills idag för några minuter sen. Då började den gå sämre, varvar nästan ingenting på topp.
Vad kan ha hänt?
Råkade jag göra något fel? Kom jag åt någonting i den andra boxen?

Den boxen märkt med Ducati var inte fylld med silikon från början, men det tänkte jag inte på och fyllde den med silikon. Vad innehåller den boxen? Kan det ha blivit något fel där?

Snälla hjälp, behöver den verkligen hojjen tills på söndag (motorcykelnsdag)

Dnisse

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Z750 -07
DJM skrev:
Nej, har ingen anning. Vet inte vad den där ducati asken är till för, men tar reda på det om 1min. Kan det inte vara så att silikonen tog bort lite kontakt?

Vänta kommer med en uppdatering

hmm.. är det 24 eller 20? http://www.aprilia.no/spdetails.asp?tav=31&cat=340X

jag tror att det är 24an.. för 20 verkar vara cdiboxen

20 är iof en skruv. men den boxen där verkar vara cdin

Last edited:

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Jag kan tänka mig att din "ducati box är finito...
och tyvärr är dessa saker inget som dom flesta hojhandlare har på lager vilket betyder att det kommer hem till dom på runt en vecka, ring och hör med någon mc handlare vad den gör, själv gissar jag på att den kanske kan ha med avgasporten att göra (endast en gissning som sag :D)
eller så kan det vara vara lite glapp osv... kolla alla kablar att det inte har blivit något brott någon stanns..

den startar väll?

Last edited:

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
Yamaha DT 125 LC -82, Cagiva V Raptor 1000 -00, KTM LC4 640 SM -03
Låna någon annans box för att se om din e paj.

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Hoj
Kommer
Du kan testa ta löoss avgasporten från cylindern och göra rent. Kan kanske kärva lite där.

Om ducatiboxen är öppnad så kanske du kan kolla i den om du ser någon skadad lödning eller liknande, är det bara ett glapp så kan man ha tur och hitta felet ganska lätt.

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
"ducati" boxen är den box som styr avgasporten.... (kikade upp det) öppna igen och kolla i den om du kan se något som är skadat, annars blir det i vilket fall att köpa en ny, så det kan inte skada

Dnisse

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Z750 -07
shoik skrev:
"ducati" boxen är den box som styr avgasporten.... (kikade upp det) öppna igen och kolla i den om du kan se något som är skadat, annars blir det i vilket fall att köpa en ny, så det kan inte skada

det är såhär att den är fylld med någon konstig tätning. Inte silikon.
Och när man gräver runt i tätningen så är det väldigt väldigt lätt att komma åt komponenterna.
någon som vet vad en ny box kostar?

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dnisse skrev:
det är såhär att den är fylld med någon konstig tätning. Inte silikon.
Och när man gräver runt i tätningen så är det väldigt väldigt lätt att komma åt komponenterna.
någon som vet vad en ny box kostar?

en ny box kostar 990 norska kr, så runt en 1500:- bör den väll ligga på i sverige, kolla med någon mc- skrot om dom kanske sparat den.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...