hjälm-djungeln!

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
Tjena allihopa ligger i startskedet av mitt mc-kort nu och b la. hjälm ska inhandlas. Så därför frågar jag er hjälmgurus som finns där ute, :yoparty

vilka märken ska jag undvika?
vilka är bra?
vilka har snyggast?

ligger helst på upp till 3000:-

Tacksam för svar!

"vilsen bland lianerna"

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
De verkar passa lite olika beroende på huvudform. På mig var det bara Shoei som satt bra, köpte en Raid för strax under 3000:-

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Er6
som Joe säger så beror det på skallformen. annars är väl mitt tips att köpa en fiberhjälm av känt märke, helst på rea... fick min agv x-r2 för halva priset.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Köp inte en billig plasthjälm...

om du kikar på hjälmar för 3000 så beror det väldigt mycket på formen vilken du kan ha, förmodligen passar Shoei Raid 2 som ligger på ca 3200 spänn eller arai Sv som ligger på 2995:-

Köp hellre en schysstare(läs säkrare/bekvämare) hjälm än att lägga 800-1000kr till på schyssta dekaler

Om du har nåra spänn till kan du ju lägga till lite pengar o köpa en shoei XR1000 för 3600:-, storebror till raid 2 kan man väl säga även fast xr1000 kom först, dessutom har du ju en posörvänlig spoiler/ankstjärt på den, helt ok ventilation också, hjälmen är framtagen i vindtunnel, form och ventilation.

Annars finns det ju arai Condor för ca 3700 också den en helt ok glasfiberhjälm men som sagt, passformen är viktigast, däri ligger mycket av säkerheten, även den "passiva" att du inte störs av att hjälmen sitter obekvämt o bullrar osv. och därför tappar koncentrationen på din körning.

Tänk på att välja en riktigt trång hjälm(skilj på trång o för liten) det har du tillbaks både komfort och bullermässigt.

själva "tittgluggen" i hjälmen ska sitta i linje med ögonbrynen, och ska inte gå att dra ner över dem utan att använda lite tuffare tag.

Fördelen med o köpa hjälm av känt märke är att du hittar reservdelar t.ex. visir hos de flesta större mc-butikerna.

Last edited:

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Köp inte en hjälm i Thailand av märket Index, som är ripoff av shoie för 800 baht, (160 sek)
Den håller några veckor, (om du håller dig på vägen alltså)
Vurpar du med den så vill jag inte veta vad som händer..
Kort sagt den va inget bra. (chock) =)

Men den e ganska snygg

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tipset är att köpa en helsvart hjälm och låta nån dekalnisse gör nått snyggt på den.
Kosta en spottstyver jämfört med de skitdyra replikorna och då får du dessutom något "eget".

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Från Täby är det inte långt till Sumpan/Mc-Poolen eller Norra stationsgatan/Mc-Varuhuset. Åk till någon av dem och prova dig fram det är enda sättet att få reda på vilken som passar ditt huvud. AGV/Nolan/Shoei/Arai har fiberhjälmar i ditt prisläge. Läs Superbees inlägg igen men se till att du får en hjälm som passar just ditt huvud.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Faizty skrev:
Tjena allihopa ligger i startskedet av mitt mc-kort nu och b la. hjälm ska inhandlas. Så därför frågar jag er hjälmgurus som finns där ute, :yoparty

vilka märken ska jag undvika?
vilka är bra?
vilka har snyggast?

ligger helst på upp till 3000:-

Tacksam för svar!

"vilsen bland lianerna"

Köp det bästa du har råd med, det är skallen värd. Undvik uddamärken i plast, satsa på glasfiber/komposit. Modellvalet styrs av din skallform, jag kan tex inte ha Arais hjälmar medan de sitter som gjutna på kompisen. Var noga med att inte välja för stor hjälm. Den ska sitta TAJT (öronen ska nästan följa med när du tar av den) och kommer att forma sig efter ditt huvud.

Vad som är snyggt kan bara du avgöra.

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
ARAI
Kan efter 19 års mc-körning + div. hjälmar endast rekommendera ett fabrikat o de e' Arai. :tummenupp

Arai's inredning består d v s passformen blir inte uttöjd efter ett tag, det är där de skiljer sig från övriga BRA hjälmar.

Som övriga säger köp inte en billig plasthjälm/dekaltrimmad hjälm!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...