Hjälm fråga!

Lindskog_

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Kawasaki ZX7R -97
Tjena ska köpa ny hjälm nu till våren och har kollat runt lite.
Har kollat lite på hjälmen som finns på länken. Kan det vara nåt att ha eller är det ren skit?
http://www.mc-depan.com/index.asp?action=prislista&menu=4&id=6604

Här är lite info ja hitta på en annan sida om samma hjälm.
Material: Fiberglas.
· Vikt: ca. 1450 g.
· Visir: repfritt, klart, imfritt.
· Ventilation: Huvudpartiet (ställbar), även vid hakpartiet & bakhuvudet.
· Foder: Komfort-innerfoder.
· Stängning: Dubbelt tryckknappslås.
· Tester: ECE 22-05

Sen finns den som Carbon/Kevlar/Fiberglas-Composite också.

//Lindskog

Lindskog_

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Kawasaki ZX7R -97
Det viktigaste är att den sitter som en smäck. Så se till att prova den innan köp.

Ja det e ju de.. men inte så lätt att prova om man beställer från nätet..
Oftast så hör man ju mkt om dom "större" märkerna som arai, shoei och nolan m.fl. Men märken som uvex, KBC, Marushin och Grex är ju märken som inte nämns så ofta. Är det rena skit hjälmar även om dom kanske kostar mellan 2000-4000 kr?

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja det e ju de.. men inte så lätt att prova om man beställer från nätet..
Oftast så hör man ju mkt om dom "större" märkerna som arai, shoei och nolan m.fl. Men märken som uvex, KBC, Marushin och Grex är ju märken som inte nämns så ofta. Är det rena skit hjälmar även om dom kanske kostar mellan 2000-4000 kr?
Precis, det är därför man inte ska vara dumsnål och beställa skyddsutrustning från nätet när man inte har möjlighet att prova grejerna! Du sparar inte många kronor, men riskerar att få en hjälm som vare sig gör sitt jobb (vilket dom inte gör om dom inte passar) eller är bekväm. Dvs bortkastade pengar. Dvs du måste köpa en ny hjälm, dvs dubbla utgifter. Dom flesta har rejäl rea på förra årets hjälmar nu, i synnerhet på Shoei XR-1000 eftersom efterföljaren precis har kommit, XR-1100.

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Precis, det är därför man inte ska vara dumsnål och beställa skyddsutrustning från nätet när man inte har möjlighet att prova grejerna! Du sparar inte många kronor, men riskerar att få en hjälm som vare sig gör sitt jobb (vilket dom inte gör om dom inte passar) eller är bekväm. Dvs bortkastade pengar. Dvs du måste köpa en ny hjälm, dvs dubbla utgifter. Dom flesta har rejäl rea på förra årets hjälmar nu, i synnerhet på Shoei XR-1000 eftersom efterföljaren precis har kommit, XR-1100.

Nu ska ju inte en ny hjälm sitta bekvämt. Den ska vara obekväm och trång som en oskuld, tills den hunnit forma sig efter huvudet.....
Bara mäta omkrets på huvud och skicka efter enligt tillverkarens mått - har funkat för mig med de Shubert och Shoei -hjälmar jag köpt över nätet.

DannyKaye

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
cbr1000 -05
Åk till Stibix först och testa en araihjälm! Jag köpte en förra helgen på mässan till ett vettigt pris. Jag skulle aldrig köpa en hjälm utan att prova först. Nolan kan jag aldrig ha för den trycker alldeles för hårt i pannan.

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
gsxr 750 07
Far o testa den hjälm du är sugen på på nån affär så du får ordentligt med hjälp o hitta rätt. Jag va rätt grön på de här med hjälmköp förra sommaren när det va dax för mig.

Började o testa en arai chaser strl "m" o tycket den satt kanon... efter att expediten i affären varit där o hjälp mig slutade det med att jag for iväg med en strl "xs".

Så mitt tipps är att om du ska beställa, far då o testa i nån butik i närheten av dig där du vet att dom kan sin sak.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Om du ändå ska iväg till handlare o prova, ge dom chansen o matcha det pris du har på nätet. Oftast så kan dom gå ner en bit på priset för att få sälja.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu ska ju inte en ny hjälm sitta bekvämt. Den ska vara obekväm och trång som en oskuld, tills den hunnit forma sig efter huvudet.....
Bara mäta omkrets på huvud och skicka efter enligt tillverkarens mått - har funkat för mig med de Shubert och Shoei -hjälmar jag köpt över nätet.
Nej, tight som satan ska den sitta, men den ska fortfarande ha rätt form! :fakta Alla har lite olika form på huvudet, vissa har runt huvud, vissa har mer äggformat, vissa har runt från sidan men ovalt uppifrån osv. Olika hjälmmärken har olika mallar som dom gör hjälmar efter. På mig passar tex Shoei klockrent, men Arai passar inte alls. Visst kan man tex ha ovalt huvud och köpa en rund hjälm som är så pass liten att den klämmer på sidorna också, men då kommer varenda hojtur sluta med migrän och kanske vurpar man för att hjälmen är så pass obekväm att man inte orkar fokusera på körningen.

Lindskog_

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Kawasaki ZX7R -97
Tack för alla svar.. En fråga till har nämligen hittat en
KBC hjälm som jag verkligen fastnat för. Men det jobbiga e ju att det finns inga återfärsäljare nära borås. Nån som vet hur dom hjälmarna är?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
KBC hjälm som jag verkligen fastnat för. Men det jobbiga e ju att det finns inga återfärsäljare nära borås. Nån som vet hur dom hjälmarna är?
Ingen annan kan svara på hur den passar på dig, utom möjligen din enäggstvilling. Åk å prova ut en hjälm som passar istället för att bara gå på utseendet ;)

Iza

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2007
Hoj
2006, Kawasaki, ZX6R
Köpte en ny Arai RX7 på Stibix i torsdags för halva priset 3500:- den är gryyyym.

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld

Här kan du kolla om de är bra säkerhetsmässigt oxå.

http://sharp.direct.gov.uk/

Hur de sitter på skallen måste du nog prova själv, som sagts tidigare i tråden så har vi alla olika huvudform.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...