Hjälm från USA ok hos försäkringsbolagen eller ej?

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Eldsklinga
Hej,

Vill med denna tråd försöka klaragöra vad jag har kommit fram till.
De jag har undrat är om jag kan få ersättning för skador som jag erdragit mig efter en marksyning med tex en hjälm från USA.

Tex jag står på öronen och blir invalif av någon anledning.

Min försäkring är en offroad försäkring (halv) från Bilsport och mc.

Nedan är en mail konversation mellan mig och Bilsport och mc.

Hej,

Jag är i full gång att köpa ny hjälm till säsongen.
Då jag har hittat flera hjälmar på nätet som jag är sugen på så undrar jag hur de är med ersättning för skador om jag tex har köpt en arai eller en shoei hjälm från usa?
Då de enligt min uppfattning inte har samma märkning som oss...

Usa har väl DOT märkning medans vi har ECE?

Så jag undrar om jag skulle gå omkull och skada mig med en hjälm som är köpt i usa täcker min försäkring (offroad) mina skador då?

Personnummer 850*****
MC KTM smc 660

MVH Björn Nilsson

Hej Björn
Det är ok att köpa den hjälmen. Men glöm inte att spara kvittot om du behöver ersättning från oss i samband med en olycka men det får vi hoppas att det inte hehövs.

Trevlig helg

Mvh
Irene

Är de även så att denna försäkring täcker personskador, de var främst de som jag undrade över?

MVH B

Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar. Vilken försäkring menar du. Personskadeförsäkringen gäller alltid.

Hej,

Jag menar att om jag skulle skada mig under min mckörning med en hjälm köpt från usa finns de någon restriktion då som skulle kunna säga att jag ej är berättigad ersättning för att jag ej använt korrekt skyddsutrusting.

Tänker på DOT och ECE märkningen

Du får ersättning för de personskador du eventuellt har fått. Det har inte med hjälmen att göra. Däremot om inte hjälmen är godkänd så får du ingen ersättning för hjälmen.

Tack så jätte mycket för svar.

Trevlig helg!

Mvh B

Min tolkning är att de är helt ok att köpa hjälm från usa och jag kommer ej riskera att ej vara berättigad ersättning för personskador.

Vad säger ni?

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag tolkade det som att dom kan hoppa över att betala ut ersättning för hjälmen om dom känner för det. (Då den inte är märkt enligt EU-standard)

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Eldsklinga
Jag tolkade det som att dom kan hoppa över att betala ut ersättning för hjälmen om dom känner för det. (Då den inte är märkt enligt EU-standard)

De gör jag med men de som var viktigt för mig är att jag skulle få ersättning vid kroppsliga skador.

Att hjälmen kostar stålar är
En sak, men att inte kunna arbeta resten av livet är viktigt att får ersättning för.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
mycket bra tråd! nu kan inte alla försäljare driva med vår rädsla fram o tillbaka och lura oss att betala åkerpriser.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Klart dom vill ha kvittot, kostar hjälmen 3 papp så betalar dom inte.

Bakvänd "goodwill".

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
-"Du får ersättning för de personskador du eventuellt har fått.
Det har inte med hjälmen att göra.
Däremot om inte hjälmen är godkänd så får du ingen ersättning för hjälmen."

Det skulle ju betyda att försäkringsmässigt kan man lika gärna
köra i toppluva (icke ECE-märkt), man får samma ersättning ändå.
Ny luva får man dock pröjsa själv. :va

Sedan finns ju varianten med minskad premie/självrisk om man
använder godkänd skyddutrustning. Var händer om man bryter
mot det genom till exempel DOT-hjälm?

/E

Str3 R

Guest
Och så har vi olika huvudform i olika delar av världen. Tillverkarna producerar hjälmar efter världsdel och typ av huvudform, om en hjälm anpassad för Europa passar superbra så kan samma fabrikat för USA-marknaden sitta helt fel. Lite synd då att punga ut t ex 3 papp för en hjälm som inte sitter bra alls.

FreddeBlissful

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
2009, Ducati, Streetfighter S
Och så har vi olika huvudform i olika delar av världen. Tillverkarna producerar hjälmar efter världsdel och typ av huvudform, om en hjälm anpassad för Europa passar superbra så kan samma fabrikat för USA-marknaden sitta helt fel. Lite synd då att punga ut t ex 3 papp för en hjälm som inte sitter bra alls.

Normalt så sätter man en smilies efter, för du kan väll inte varit allvarlig där :D

iXi

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2011
Hoj
Kawasaki ER-6n
Farbror-blå kanske har invändningar mot att du inte har en ECE-godkänd hjälm även om inte försäkringsbolaget har det.
Dock aldrig hört om någon som fått märkningen kontrollerad så det är ju bara ett teoretiskt problem.

Om du har din olycksfallsförsäkring på ett annat bolag än MC-försäkringen kanske du ska kontrollera samma sak med dem så du inte blir nekad inkomstbortfalls- och/eller rehabiliterings-ersättning om nu något skulle hända.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Normalt så sätter man en smilies efter, för du kan väll inte varit allvarlig där :D

Klart han var allvarlig. I USA har de ju tjockare huvuden och därför måste det läggas in luftfickor i hjälmstoppningen där fettet får plats.

Fast å andra sidan är väl de flesta amerikanska hojåkare odödliga med tanke på att det verkar vara praxis att åka i kort-korts, spännarlinne och solglajjer av räsermodell!

:)D:D för att undvika missförstånd.)

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Eldsklinga
Va bra input de kommer.
surfade lite på detta med olika former på hjälm och de jag kommit fram till genom att läsa flera trådar lite här och där är:

Asien en form och USA Europa en

V.v håll detta seriöst så kan tråden ligga kvar som info.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skulle inte ens komma på tanken att fråga om detta:vaSjälv skulle jag inte sätta på mig en hjälm med tvivelaktig säkerhet.

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Är en hjälm av tvivelaktig säkerhet för att den är testad enligt andra normer (och därmed har annan "säkerhetsmärkning"), än samma modell tillverkad i samma fabrik fast testad på ett annat testinstitut?

Bra tråd. Tycker vår hobby är dyr nog ändå, men klart värt pengarna =)

//Robert

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Last edited:

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
Det kvittar om du kör UTAN hjälm och skadar dig, din personförsäkring gäller alltid ändå :)

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...