Hjälm HJC R-PHA10

Leqtic

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
Ninja zx9-r -01
Undrar om nån har erfarenhet av just denna hjälm HJC R-PHA10, vad ni tycker om den osv? :)

Hur är den jämnfört med Arai och shoien i säkerhet ?

CASCO%20HJC%20INTEGRAL%20R-PHA10%20CLUB%20MC-5.jpg

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Trist som fan, men jag köpte en sån i våras och fick testa den rejält i söndags när ett rådjur hoppade ut på vägen framför hojen.

Jag låste frambromsen och drog huvvet i backen hårt.

Jag kan inte mer än lovorda hjälmen! Jag gjorde en likadan grej med förra hjälmen jag hade innan, en Shoei xr-1000 och då hade jag rätt fet hjärnskakning efter den smällen.
Men med hjc:n ingenting, klar och fin i skallen.
Uppskattar att båda smällarna var ungefär lika hårsäda.

Så jag skulle tro att den är minst lika bra ur säkerhets synpunkt som arai och shoei, om
inte bättre... Vann den inte nån stor test i bike för ett tag sen?

Enda nackdelen som jag har märkt är att den är lite högljudd, men det har alla andra supersport hjälmar jag ägt tidigare också varit..

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Jag kör med en och är grymt nöjd. Ska man hitta något negativt så är det i så fall att luftskyddet för näsan är lite stort och i vägen.

Annars kanon :tummenupp

Mvh,

Rickard

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Vansinnigt bekväm och lätt! Jämförde denna mot uppskattningsvis 40 andra hjälmar för ett par veckor sedan och det fanns ingen (inte ens värstingmodellerna från Arai, Shoei, AGV, Marushin osv) som ens kom nära. Klockrent köp.

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Hej,

Jag kör med en och är grymt nöjd. Ska man hitta något negativt så är det i så fall att luftskyddet för näsan är lite stort och i vägen.

Annars kanon :tummenupp

Mvh,

Rickard

Håller med där om luftskyddet, fast å andra sidan så behöver man ju inte använda det...

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Jag kör också med denna hjälm och kan bara säga gott om den. Gick från en ganska tung hjälm till denna och det var en sådan befrielse. Sedan fem års garanti är ju aldrig fel :)

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Lånar tråden lite och ställer frågan: Någon som har erfarenhet av AGV K4? Tycker både priset och utséendet på den verkar tilltalande.

Eller kanske har något annat tips på en annan hygglig glasfiberhjälm i 2000-3000 kr-klassen?

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Jag kan inte mer än lovorda hjälmen! Jag gjorde en likadan grej med förra hjälmen jag hade innan, en Shoei xr-1000 och då hade jag rätt fet hjärnskakning efter den smällen.
Men med hjc:n ingenting, klar och fin i skallen.
Uppskattar att båda smällarna var ungefär lika hårsäda.

Så jag skulle tro att den är minst lika bra ur säkerhets synpunkt som arai och shoei, om inte bättre... Vann den inte nån stor test i bike för ett tag sen?

Vore iofs mer rättvist om man jämförde en modernare Shoei hjälm som XR-1100 / Xsprit II mot en "NY" HJC om man ska jämföra säkerheten och komforten m.m.

Men förstår att i ditt fall handlade om att du hade en XR-1000 och då kanske den var "The Shit" ?! :D

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Har kört med min HJC R-PHA10 i en månad nu och är grymt nöjd, lätt och sitter kanon på korken.
Tror att bästa pris finns på http://lidsdirect.co.uk/ jag betalade 2782 SEK inkl frakt för ovanstående mönster fast med svart botten. De hade inte den på lager men det tog bara ca 1 vecka längre tid totalt 1½ vecka efter beställning på hemsidan för leverans till Sverige.
Numera är inte vindavvisaren till näsan lika stor som på bilden.

Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag beställde också min kruka från Lidsdirect som levererade snabbt och billigt. Till min följde dock varken det extra visiret eller luftskyddet med i lådan. Efter lite mailande med Lidsdirect skickade de prylarna till mig. Det är nog någon klåfingrig person som varit framme och nallat prylarna ur lådan.

Själva hjälmen är jag mycket nöjd med. Om man beställer den från UK får du otroligt mycket "bang for the buck". Det är skönt med en lätt hjälm och pin-lock funkar riktigt bra.

HJC:n blev utsedd till bäst i test i MC-folket (tror jag att det var). Den fick bra betyg i alla kategorier förutom ljudnivån som var medel. Dock inte värre än de flesta andra hjälmar i samma prisklass.

Köp!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...