Hjälm igen :)

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Har sökt på forumet men inte hittat all den info jag söker så jag postar istället. Håller på att inhandla ny hjälm och har spenderat en del tid på att faktiskt leta efter något säkert och tyst.

Det finns ju som bekant plasthjälmar, glasfiberhjälmar, kolfiber, kevlar, komposit o.s.v.

Min första fråga är: Vad är komposit egentligen? Som jag har förstått det så är det en mix av två olika ämnen. Om det nu är så hur fan ska jag veta vilka ämnen? Exempel : fiberclass/composite https://shop.strato.de/epages/10207...my-SPEC-1R-Gamble/SubProducts/34311-1997936-1

Fråga nr två: Jag hittade en Shark hjälm med Aramid. Även det är ett fibermaterial right? ex: https://shop.strato.de/epages/10207...hark-RSX-Hook/SubProducts/Shark-RSX-Hook-0001

Tänkte avsluta med att fråga om någon har erfarenheter av Shark och Soumy?

Tack på förhand!

Får hoppas på en bra hjälm till sommaren :)

edit: känner någon till nån återförsäljare till shark och soumy? Jag läste något om Scott och kollade deras hemsida men såg inga svenska återförsäljare :(
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Spelar ingen roll vad för mtrl du köper, bara det inte är plast.

Shark och Soumy är väl samma tillverkare?:va

Scott säljer dessa hjälmar i alla fall ett av dem... minns inte vilket.
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Spelar ingen roll vad för mtrl du köper, bara det inte är plast.

Shark och Soumy är väl samma tillverkare?:va

Scott säljer dessa hjälmar i alla fall ett av dem... minns inte vilket.

Att det inte skule skilja något på de olika materialen är jag oerhört tveksam till. Jag var även nyfiken på vad epoxi egentligen stod för. fiberblanding, plastblandning eller oboy/mjölk. Kan ju va vad som helst.

Någon med erfarenheter av suomy och shark?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Komposit är oftast när dom lägger i glasfiber-fibrer i plasten, på en plast hjälm.
Man får då en lite starkare plast. Men det är nog mest en säljpryl för att kunna ta mera betalt för en plasthjälm.

Det ska vara riktigt glasfiber. Där fibertråden startar på ena sidan av hjälmen och slutar på andra sidan av hjälmen.
Dom flesta glasfiberhjälmar har skarvar i mitten av hjälmen.
Dock inte Arai som dessutom byggs för hand.

Arai is da shit, om formen passar för dit huvud.
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag kan riktigt superstarkt rekommendera ebay.
Har precis köpt en arai vx3 för ca 3500.
Pris hemma 5500-6000.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Läste någon undersökning som jag tyckte såg seriös ut där man verkligen inte drog ett likhetstecken: plast = dålig, glasfiber = bra. I den undersökningen vill jag minnas att innanmätet i plasthjälmen tog upp energin på ett minst lika bra sätt som glasfiberhjälmen. Synd att jag inte minns länken, har för mej jag såg den infon här på SH för något halvår sedan.

Hur som helst, jag är ingen föresprågare av plasthjälmar, men jag tycker man gott kan vara lite kritisk till att glasfiber eller dyrt om du så vill per automatik är bra, och då jämfört mot vadå?
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Komposit är oftast när dom lägger i glasfiber-fibrer i plasten, på en plast hjälm.
Man får då en lite starkare plast. Men det är nog mest en säljpryl för att kunna ta mera betalt för en plasthjälm.

Det ska vara riktigt glasfiber. Där fibertråden startar på ena sidan av hjälmen och slutar på andra sidan av hjälmen.
Dom flesta glasfiberhjälmar har skarvar i mitten av hjälmen.
Dock inte Arai som dessutom byggs för hand.

Arai is da shit, om formen passar för dit huvud.

Det skulle då betyda att Suomy hjälmen (glasfiber/komposit) jag länkade i första inlägget inte håller någon speciellt bra klass? Jag som hade fått för mig att det var riktigt bra hjälmar :(
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det skulle då betyda att Suomy hjälmen (glasfiber/komposit) jag länkade i första inlägget inte håller någon speciellt bra klass? Jag som hade fått för mig att det var riktigt bra hjälmar :(
Den Soumy hjälmen är av helt ok klass. Passar Soumy dig så kan man göra riktiga fynd på FC Moto.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Skillnaden mellan kolfiber o glasfiber (förutom materialet då)?
Vad är "bäst"?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Plasthjälm är vanligtvis benämningen på en hjälm som är tillverkad i plast utan armeringsfibrer.
Komposithjälm är en hjälm med armeringsfibrer. Dom kan sedan vara i glasfiber, kolfiber, kevlar eller liknande.
En hjälm med glasfiber är således en komposithjälm eftersom den tillhör den gruppen. Det är bara en mer specifik benämning på vilken typ av komposithjälm det är.

För övrigt är alla hjälmar tillverkade i plast. Vanligtvis använder man epoxiplast, polykarbonat eller liknande i hjälmar. Sedan kan man armera med glasfiber, kolfiber eller liknande för att göra materialet starkare.

Kollar man rent skyddsmässigt på dom olika alternativen så är det flera olika aspekter man får väga in.
Glasfiberarmerad plast är starkare än plast utan armering. Det betyder dock inte att den hjälmen är starkare då man använder materialets större styrka till att göra hjälmen lättare istället. Man använder tunnare material men får samma styrka.
Sett till stöttålighet är med andra ord en glasfiber eller kolfiberarmerad hjälm inte så mycket bättre än en i ren plast under förutsättning att dom sitter bra och har likvärdig inredning.

Det som däremot är skillnad är att på grund av att de armerade hjälmarna är lättare så ger dom mindre ryck i huvudet/nacken vilket ju faktiskt kan leda till skador. Rycker man hårt i nacken så kan man bli förlamad. Den risken ökar något med en plasthjälm jämfört med en armerad dito.

Enligt vad jag läst och hört så anser man att Ayrton Senna dog pga rycket i nacken när bilen tvärstannade då den körde in i muren i 300. Inte på grund av att han fick en smäll.

Möjligtvis skulle jag kunna tro att en hjälm armerad med kevlar är något bättre vid smällar då kevlarfibrerna delar sig på längden istället för att dom går av. Det är just den egenskapen som gör att kevlar kan användas till skottsäkra västar.

Summa summarum är att vad gäller stöttålighet så är dom flesta godkända hjälmar ganska likvärdiga. Dock är det mycket svårt att objektivt mäta vilken påverkan hjälmen får på ryck i nacken om kroppen stannar och huvudet vill fortsätta. Klart är dock att en lättare hjälm alltid är bättre i det avseendet.

Skillnaden mellan kolfiber o glasfiber (förutom materialet då)?
Vad är "bäst"?

Kolfiber är starkare än glasfiber men något skörare. Med andra ord blir en kolfiberarmerad hjälm lite lättare än en glasfiberarmerad men det är större sannolikhet att den får bestående försvagningar i materialet efter en liten smäll. Det är ju inget större problem med hjälmar eftersom man ju faktiskt ska kassera dom när man gått i backen med hjälmen.

Som en jämförelse så kan man ta skidstavar. Kolfiberstavar är väldigt lätta och starka och man kan nästan böja dom till ett O utan att dom tar stryk av det. Smäller man ihop stavarna lite oförsiktigt (eller råkar knacka den mot något hårt) så kan man dock skapa förvagningar i staven så nästa stavtag man tar så kommer staven bara att vika sig nästan helt utan motstånd. Dom ger faktiskt så lite motstånd då så att man nästan säkert står på huvudet.
en glasfiberstav är inte alls lika känslig i det avseendet men är givetvis inte ofelbar på den punkten den heller.
 
Last edited:

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Att det inte skule skilja något på de olika materialen är jag oerhört tveksam till. Jag var även nyfiken på vad epoxi egentligen stod för. fiberblanding, plastblandning eller oboy/mjölk. Kan ju va vad som helst.

Någon med erfarenheter av suomy och shark?

Hade en Shark RSF2 innan och den satt som en smäck på min lilla skalle! Åkte med huvudet först in i baksidan på en volvo i somras och jag klarade mig fint. Fint, fint.. Fint klarade jag, mmm jag fint klara..fe f. :) Kör med KBC just nu och tycker den också är jävligt prisvärd. Om du hade tänkt beställa så glöm inte att prova en likadan innan... Lycka till
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du är kung steffo! :)

bra svar

Jag råkade få läsa en liten gnutta polymerteknik på högskolan så lite av grunderna fick jag i mig. Det är ju annar en djungel det där med olika material, brottstyrkor, böjbarhet och slagtålighet.

"I try to make it my business to know a little bit about everything."
Donald Sutherlands rollfigur i filmen Hollow Point.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det skulle då betyda att Suomy hjälmen (glasfiber/komposit) jag länkade i första inlägget inte håller någon speciellt bra klass? Jag som hade fått för mig att det var riktigt bra hjälmar :(

Jag vet faktiskt inte om den är bra eller inte.
Har aldrig träffat någon representant från dom som har förklarat hur den är uppbygd och vad den består av.

Jag resonerar som så...
Köra motorcykel är skitfarligt, framför allt i trafiken. Men det är också fruktansvärt roligt. Så därför gör jag det i alla fall.
Men om jag krashar så vill jag ha så säker utrustning som möjligt på mig.

Att sitta i rullstol pga en hjärnskada, och hjälmen har sprukigt. Och veta att man köpt en hjälm för att den var billig och snygg, är nog ingen höjdare.
Bara för att man köpt en dyr hjälm betyder inte det att man garanterat klarar en olycka. Men man kan i alla fall med gott samvete säga till sig själv att jag gjorde mitt bästa när jag valde hjälm för att vara så säker som möjligt.
Man har helt enkelt gjort vad man kan göra för att minska riskerna.
Då är det nog lättare att leva med sig själv om olyckan är framme i alla fall.

Samma gäller skinställ, stövlar ryggskydd och handskar.
Helre spara på hojjen och köpa kvalitet på skyddskläderna.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Plasthjälm är vanligtvis benämningen på en hjälm som är tillverkad i plast utan armeringsfibrer.
Komposithjälm är en hjälm med armeringsfibrer. Dom kan sedan vara i glasfiber, kolfiber, kevlar eller liknande.
En hjälm med glasfiber är således en komposithjälm eftersom den tillhör den gruppen. Det är bara en mer specifik benämning på vilken typ av komposithjälm det är.

För övrigt är alla hjälmar tillverkade i plast. Vanligtvis använder man epoxiplast, polykarbonat eller liknande i hjälmar. Sedan kan man armera med glasfiber, kolfiber eller liknande för att göra materialet starkare.

Kollar man rent skyddsmässigt på dom olika alternativen så är det flera olika aspekter man får väga in.
Glasfiberarmerad plast är starkare än plast utan armering. Det betyder dock inte att den hjälmen är starkare då man använder materialets större styrka till att göra hjälmen lättare istället. Man använder tunnare material men får samma styrka.
Sett till stöttålighet är med andra ord en glasfiber eller kolfiberarmerad hjälm inte så mycket bättre än en i ren plast under förutsättning att dom sitter bra och har likvärdig inredning.

Det som däremot är skillnad är att på grund av att de armerade hjälmarna är lättare så ger dom mindre ryck i huvudet/nacken vilket ju faktiskt kan leda till skador. Rycker man hårt i nacken så kan man bli förlamad. Den risken ökar något med en plasthjälm jämfört med en armerad dito.

.

Det stämmer säkert det du skriver enligt korrekta normer för namn av material.
Och det är nog därför det är lite vilseledande för konsumenter.

Fast vid tillverkning använder dom benämningarna lite olika.

Plasthjälmarna består av just plast som sprutas i en form.

Komposithjälmarna består av plast med korta glasfiber fibrer i. Som sprutas i en form. Ser nog snarlikt ut som glasfiberspackel med fibrer i spacklet.
Blir då förmodligen lite bättre än en plast.

Glasfiberhjälmarna har hela fiberdukar i hjälmen. Dom hela långa fibrerna ger en bättre säkerhet än dom små korta.

Sen använder dom en mjukare plast i plasthjälmar. Förmodligen för att dom inte ska spricka lika lätt. Eftersom dom ju inte är armerade.
Trycker du en plasthjälm mot marken så böjer sig plasten inåt i stället för att sprida ut kraften. Det gör att kraften går rakare in i frigoliten i hjälmen som inte alls har samma förmåga att sprida ut kraften utan mest dämpar den. Kraften bromsas en del men fortsätter in mot skallbenet som får ta den stora smällen. Glasfiberhatten sprider ut kraften mera innan den når frigoliten. Frigoliten kan då göra ett gått jobb med att dämpa kraften innan den når skallbenet.

Prova att pressa ihop sidorna på plasthjälm och gämnför med en bra glasfiberhjälm. Så märker du att plasten oftast är mjuk som fan, och glasfibret är stenhårt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det stämmer säkert det du skriver enligt korrekta normer för namn av material.
Och det är nog därför det är lite vilseledande för konsumenter.

Fast vid tillverkning använder dom benämningarna lite olika.

Plasthjälmarna består av just plast som sprutas i en form.

Komposithjälmarna består av plast med korta glasfiber fibrer i. Som sprutas i en form. Ser nog snarlikt ut som glasfiberspackel med fibrer i spacklet.
Blir då förmodligen lite bättre än en plast.

Glasfiberhjälmarna har hela fiberdukar i hjälmen. Dom hela långa fibrerna ger en bättre säkerhet än dom små korta.

Sen använder dom en mjukare plast i plasthjälmar. Förmodligen för att dom inte ska spricka lika lätt. Eftersom dom ju inte är armerade.
Trycker du en plasthjälm mot marken så böjer sig plasten inåt i stället för att sprida ut kraften. Det gör att kraften går rakare in i frigoliten i hjälmen som inte alls har samma förmåga att sprida ut kraften utan mest dämpar den. Kraften bromsas en del men fortsätter in mot skallbenet som får ta den stora smällen. Glasfiberhatten sprider ut kraften mera innan den når frigoliten. Frigoliten kan då göra ett gått jobb med att dämpa kraften innan den når skallbenet.

Prova att pressa ihop sidorna på plasthjälm och gämnför med en bra glasfiberhjälm. Så märker du att plasten oftast är mjuk som fan, och glasfibret är stenhårt.

Jo. Det är klart att dom kan "fuska" lite och använda korta fibrer och formspruta. Jag hade dock inte någon aning om att hjälmtillverkarna faktiskt konsekvent säger komposit när dom gjort en formsprutad hjälm med de kortare armeringsfibrerna. Det ger ju en viss ökning av styrkan om man använder längre fibrer.
Med andra ord kan man tycka att dom borde ange både typ och längd på armeringsfibrerna. Typ att det står angivet på hjälmen att den är armerad med kolfiber i form av en duk eller att det är glasfiberarmering med en genomsnittlig fiberlängd på x mm.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jo. Det är klart att dom kan "fuska" lite och använda korta fibrer och formspruta. Jag hade dock inte någon aning om att hjälmtillverkarna faktiskt konsekvent säger komposit när dom gjort en formsprutad hjälm med de kortare armeringsfibrerna. Det ger ju en viss ökning av styrkan om man använder längre fibrer.
Med andra ord kan man tycka att dom borde ange både typ och längd på armeringsfibrerna. Typ att det står angivet på hjälmen att den är armerad med kolfiber i form av en duk eller att det är glasfiberarmering med en genomsnittlig fiberlängd på x mm.

mindre nogräknade tillverkare ger sina hjälmar den benämingen om dom bara tappar en tråd kol i plastbadet hehe
och iom med att många hjälmar tillverkas i taiwan etc till ett etablerat märke så är dessa märken inte "tillverkare" och har lägre kontroll över kvalite etc.

plast eller inte, självklart är samtliga hjälmar mer eller mindre tillverkade av plast, men iom att ett dugligt laminat skall ha 60% fibertäthet så är det väl befogat att kalla det för fiberskal/hjälmar.

kolla mina inlägg i den här hjälmtråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3311249#post3311249
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jo. Det är klart att dom kan "fuska" lite och använda korta fibrer och formspruta. Jag hade dock inte någon aning om att hjälmtillverkarna faktiskt konsekvent säger komposit när dom gjort en formsprutad hjälm med de kortare armeringsfibrerna. Det ger ju en viss ökning av styrkan om man använder längre fibrer.
Med andra ord kan man tycka att dom borde ange både typ och längd på armeringsfibrerna. Typ att det står angivet på hjälmen att den är armerad med kolfiber i form av en duk eller att det är glasfiberarmering med en genomsnittlig fiberlängd på x mm.

Fast dom är ju faktiskt ganska ärliga på den punkten.
Bara man känner till begreppen.
Dom säger att det är plast när det är det.
Dom skriver komposit när det är en formsprutad,glasfiberförstärk plast.
Och det heter glasfiber när det faktiskt är glasfiber.
Jag känner inte till nägon tillverkare som kallar sina formsprutade glasfiberförstärkta plasthjälmar för tex glasfiberhjälm.
Även om det säkert finns dom som gör det.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top