Hjälm med skosamt spänne?

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Hjälm med skonsamt spänne?

Håller på att skava av mig adamsäpplet med den hjälm jag känner mig för i just nu (HJC FG-14). Spännet är av typen snabbspänne (en metallgrej med knapp på i vilket man för in en annan metallgrej), och båda ändarna/sidorna av det/banden hamnar mitt på mitt kära päron, err äpple.

Nu har jag ett ganska utstickande sådant, typ som en jäkla gam eller nåt, så det gör ju inte saken bättre.

Undrar om nån har tips på hjälmar med bättre spännen? Antar att ett sådant utan snabbspänne, där man har två metallöglor som man trär bandet igenom, skulle hjälpa (förutsatt att metallringarna inte hamnar mitt på då..). Har man ett sånt kan man ju dessutom sätta nån mjuk vaddering runt det hela.

Eventuellt kan det ha o göra med att hjälmen är XS också, kanske kommer spännet längre fram om man kör en S. Men då vette fan om den inte blir för stor efter töjning. Samtidigt klämmer den nästan oroväckande mycket på kindbenen, börjar fundera på om det är rätt hjälm för mig iaf. Ska luska mer på fredag :näsblod

Last edited:

Gamen

Nybliven myndighetsföraktare
Gick med
20 Feb 2006
Hoj
Bytt från sport till motard, aldrig varit lyckligare
Undrar om nån har tips på hjälmar med bättre spännen? Antar att ett sådant utan snabbspänne, där man har två metallöglor som man trär bandet igenom, skulle hjälpa (förutsatt att metallringarna inte hamnar mitt på då..). Har man ett sånt kan man ju dessutom sätta nån mjuk vaddering runt det hela.

Jag kör med sådant spänne, hade snabbmodellen innan och fick liknande problem. Däremot funkar inte det "mjukare" spännet som jag förväntat utan det skaver rätt friskt och lämnar blåsor. Kolla runt du men känn efter ordentligt. Lycka till

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Jag har en Airoh SV-55. Helt fel hjälm enligt alla normer här på SH (Gjord av plast och dessutom öppningsbar.)
Den har iallafall ett par mjuka "flärpar" som man knäpper med ett karborreband innanför själva hakbandet. Väldigt bekvämt! Att den har ett inbyggt solvisir är ännu ett plus.

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
HanneZ skrev:
2188000 Hu? Bandet ska sitta under hakan, äpplet sitter väl 2-3 cm ner på halsen ändå va?
Well, idealet e väl så hehe. Men toppen av struphuvudet sticker fram en bit. Jag får nätt i jämt in ett finger ovanför det, då ligger fingret an mot haka o äpple o allt.

Asså det mest jävliga e ju att spännena ska hamna mitt fram på allting. Kunde de hålla sig ur vägen vore det en annan femma, eventuellt.

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
zopilote skrev:
2188024 Jag har en Airoh SV-55. Helt fel hjälm enligt alla normer här på SH (Gjord av plast och dessutom öppningsbar.)
Den har iallafall ett par mjuka "flärpar" som man knäpper med ett karborreband innanför själva hakbandet. Väldigt bekvämt! Att den har ett inbyggt solvisir är ännu ett plus.
Tack för tipset. Den verkar ju väga en hel del, eller tja 100g extra, men de märks ju. Hur som helst, undrar om det där mjuka luddiga du nämner finns på andra modeller också, råkar du veta det?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
rAWTAZ skrev:
2188042 Tack för tipset. Den verkar ju väga en hel del, eller tja 100g extra, men de märks ju. Hur som helst, undrar om det där mjuka luddiga du nämner finns på andra modeller också, råkar du veta det?
Inte en aning tyvärr, men kolla på Airoh på någon firma, de borde ju ha det på andra modeller också.
De har även ett bra snabbspänne, ungefär som ett buntband som man ställer längden på varje gång man tar på sig hjälmen. Ingen risk för slappt hakband som det brukar vara med andra snabbspännen.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!