rAWTAZ
Skvimpa.
Hjälm med skonsamt spänne?
Håller på att skava av mig adamsäpplet med den hjälm jag känner mig för i just nu (HJC FG-14). Spännet är av typen snabbspänne (en metallgrej med knapp på i vilket man för in en annan metallgrej), och båda ändarna/sidorna av det/banden hamnar mitt på mitt kära päron, err äpple.
Nu har jag ett ganska utstickande sådant, typ som en jäkla gam eller nåt, så det gör ju inte saken bättre.
Undrar om nån har tips på hjälmar med bättre spännen? Antar att ett sådant utan snabbspänne, där man har två metallöglor som man trär bandet igenom, skulle hjälpa (förutsatt att metallringarna inte hamnar mitt på då..). Har man ett sånt kan man ju dessutom sätta nån mjuk vaddering runt det hela.
Eventuellt kan det ha o göra med att hjälmen är XS också, kanske kommer spännet längre fram om man kör en S. Men då vette fan om den inte blir för stor efter töjning. Samtidigt klämmer den nästan oroväckande mycket på kindbenen, börjar fundera på om det är rätt hjälm för mig iaf. Ska luska mer på fredag![Näsblod :näsblod :näsblod](/img/smilies/nose.gif)
Håller på att skava av mig adamsäpplet med den hjälm jag känner mig för i just nu (HJC FG-14). Spännet är av typen snabbspänne (en metallgrej med knapp på i vilket man för in en annan metallgrej), och båda ändarna/sidorna av det/banden hamnar mitt på mitt kära päron, err äpple.
Nu har jag ett ganska utstickande sådant, typ som en jäkla gam eller nåt, så det gör ju inte saken bättre.
Undrar om nån har tips på hjälmar med bättre spännen? Antar att ett sådant utan snabbspänne, där man har två metallöglor som man trär bandet igenom, skulle hjälpa (förutsatt att metallringarna inte hamnar mitt på då..). Har man ett sånt kan man ju dessutom sätta nån mjuk vaddering runt det hela.
Eventuellt kan det ha o göra med att hjälmen är XS också, kanske kommer spännet längre fram om man kör en S. Men då vette fan om den inte blir för stor efter töjning. Samtidigt klämmer den nästan oroväckande mycket på kindbenen, börjar fundera på om det är rätt hjälm för mig iaf. Ska luska mer på fredag
![Näsblod :näsblod :näsblod](/img/smilies/nose.gif)
Last edited: