Hjälm Nolan - Vad tänka på?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.
Kikar lite på hjälm som man måste inskaffa om man ska ta kk i vår.
Tittar lite på fc-moto och har fastnat för en billig, men vad jag hoppas vara bra, hjälm. Nolan är väl ett bra märke?
Har själv använt Nolan när jag åkt med en kompis, dock nån äldre modell...

Duger denna bra? Vad ska man annars tänka på när man köper hjälm? Nåt jag missat?

N84 Leopard N-Com
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...-Com/SubProducts/Nolan-N84-Leopard-N-Com-0001

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag känner mig i alla fallsäkrare i en fiberhjälm än i en termoplast!

Sök och du skola finna många trådar i denna fråga.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tack, ska testa dessa 2 sökord o hitta nåt bra. Va lite svårt o söka när man bara hade hjälm om sökord :)

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
ZX9R Ninja -98
Känns kanske som att du ska prova hjälmen i fråga först, så du vet vilken storlek du ska köpa:tummenupp

Det är nog det viktigaste, att den sitter bra... Personligen la jag till lite extra när jag köpte hjälm..

Strano

Now the real deal
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha FZ1-N -10, Yamaha FZ1-S -07 kraschad, Husky 250 -75
Tjäna halle

Lägg så mycket pengar du kan på utrustningen...vad är en krossad skalle i en snygg men kass hjälm kontra ett ömt huvud i en ful men bra hjälm...

Du kan ju kolla här också, denna länk dök väl upp i somras tror jag, under 2008 i alla fall: http://sharp.direct.gov.uk/

Lycka till

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Hej,

Jag tycker du skall åka till en stor mc-firma som har många olika hjälmar inne. Prova Arai och Shoei's värstingar, det är inte säkert att dessa passar just din skalle, men gör dom det så har du fått en bra uppfattning om hur en hjälm sitter när den sitter riktigt bra.

Be om hjälp av en säljare och berätta att du är intresserad av en hjälm och att du inte vill ha en plasthjälm (!!!), den skall sitta bra och den skall inte vara jättedyr. Prova, prova, prova, prova, prova. Skit i hur hjälmen ser ut! Med tiden kommer du vara så nöjd med den att det inte spelar så stor roll hur modellen ser ut..

En ny hjälm skall sitta väldigt tight runt om, men rätt i höjd om du förstår vad jag menar. Den blir aningen slappare med tiden då stoppningen tappar lite av sin spänst. Om du skakar på huvudet fram och tillbaka så ska hjälmen sitta där den sitter och inte glappa nånstans!! Du ska inte kunna "rulla" den framåt eller bakåt heller.. Skit i vad det är för lack, du skall hitta en modell som passar dig. Först när du hittat en hjälm, eller två, är det det dags att börja tänka på olika motiv. Fråga vilka varianter som finns i Sverige för just den hjälmen. Kan de få tag på den? PRUTA, DET ÄR VINTER!

Be att få återkomma, om du är osäker på om du gör en dålig affär eller inte... 30% rabatt eller mer är helt ok.
Personligen skulle jag leta efter Arai och Shoei i första hand. Därefter AGV, X-Lite/Nolan, Suomy, Shark m.m. m.m.

Kan dom inte fixa en bra deal så får du la vända dig till internetbutiker... För övrigt; Pundet är lågt nu och euron e hög, så stirra dig inte blind på tyska marknaden utan kolla england också. Men hitta rätt hjälm först!
Ha re! :tummenupp

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Köp en kvalitetshjälm av "glasfiber". Dom brukar vara säkrast och sedan brukar dyra hjälmar vara tystare i hög fart. Billiga moppehjälmar brukar vara rätt bullriga när det går undan.

Smagatusk

Guest
Jag känner mig i alla fallsäkrare i en fiberhjälm än i en termoplast!

Sök och du skola finna många trådar i denna fråga.
Det går inte att söka på detta jävla forumet... Söker du på "hjälm" så får du upp trådar som handlar om hur man har ihjäl en akvariefisk.

EDIT: Och det är som "Jide" säger; prova hjälmar tills öronen blöder! Själv fastnade jag (bildligt talat), för en Caberg som kostade hälften så mycket som den billigaste Arai:en. En hjälm som inte rycker av öronen med dess innanmäte varannan gång du tar av krukan. Jag dör säkert ihjäl mig om jag vurpar i 250 blås, men hellre dör jag än ligger som en selleri resten av livet för att jag bara har bioniska organ i hela kroppen.

Last edited:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej,

Jag tycker du skall åka till en stor mc-firma som har många olika hjälmar inne. Prova Arai och Shoei's värstingar, det är inte säkert att dessa passar just din skalle, men gör dom det så har du fått en bra uppfattning om hur en hjälm sitter när den sitter riktigt bra.

Be om hjälp av en säljare och berätta att du är intresserad av en hjälm och att du inte vill ha en plasthjälm (!!!), den skall sitta bra och den skall inte vara jättedyr. Prova, prova, prova, prova, prova. Skit i hur hjälmen ser ut! Med tiden kommer du vara så nöjd med den att det inte spelar så stor roll hur modellen ser ut..

En ny hjälm skall sitta väldigt tight runt om, men rätt i höjd om du förstår vad jag menar. Den blir aningen slappare med tiden då stoppningen tappar lite av sin spänst. Om du skakar på huvudet fram och tillbaka så ska hjälmen sitta där den sitter och inte glappa nånstans!! Du ska inte kunna "rulla" den framåt eller bakåt heller.. Skit i vad det är för lack, du skall hitta en modell som passar dig. Först när du hittat en hjälm, eller två, är det det dags att börja tänka på olika motiv. Fråga vilka varianter som finns i Sverige för just den hjälmen. Kan de få tag på den? PRUTA, DET ÄR VINTER!

Be att få återkomma, om du är osäker på om du gör en dålig affär eller inte... 30% rabatt eller mer är helt ok.
Personligen skulle jag leta efter Arai och Shoei i första hand. Därefter AGV, X-Lite/Nolan, Suomy, Shark m.m. m.m.

Kan dom inte fixa en bra deal så får du la vända dig till internetbutiker... För övrigt; Pundet är lågt nu och euron e hög, så stirra dig inte blind på tyska marknaden utan kolla england också. Men hitta rätt hjälm först!
Ha re! :tummenupp

Tusen tack. Väldigt svårt att veta hur en hjälm ska sitta när man inte är van att använda en sen tidigare. Väldigt bra beskrivning. Ska se till att ut o testa olika och därefter inrikta mig på de bästa/skönaste och därefter välja utseende. Kommer visserligen inte ha nån värsting-mc o köra snabbt, men vem vet vad som kan hända i trafiken. Kanske blir påkörd på en 50-väg och en bra hjälm är alltid viktigt att ha.

jag försökte inte direkt vara snål, trodde Nolan var riktigt bra hjälmar, därför jag kollade in just denna. Hjälm är ju det skydd jag kan tänka mig lägga mest pengar på.

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska