Hjälm till barn?

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Min två barn är 5 och 7 år.
När de åker med mig (bara korta resor till skolan resp dagis, och aldrig över ca 40 km/h), så använder de cykelhjälm.

Jag har hört någonstans att mc-hjälmar för barn är tunga, och de kan skada nacken av dem.

Stämmer det? Hur gör andra med barn i samma ålder? Kör ni överhuvudtaget med barnen?

När de åker med mig (bara korta resor till skolan resp dagis, och aldrig över ca 40 km/h), så använder de cykelhjälm.

Jag har hört någonstans att mc-hjälmar för barn är tunga, och de kan skada nacken av dem.

Stämmer det? Hur gör andra med barn i samma ålder? Kör ni överhuvudtaget med barnen?
Ett barn kan börja använda hjälm från fem år å upp,innan har dom ej hunnit å utvecklat nackmuskelaturen:tummenupp (glöm ej resten av skydden på dem när dom åker med bara!!)

Det är ingen lätt fråga det där, givetvis BORDE dom ha minst lika bra hjälm som du, men då blir dom för tunga, ett alternativ kan ju vara en sån här:
http://www.bellbikehelmets.com/europe/productDetail.asp?prodID=8
En sån har grabben min när han cyklar.

Ett annat alternativ kan vara den så kallade bilsporthjälmen, den är lätt, men ful, och det vete f-n hur bra den är i förhållande till cykelhjälmen ovan.

hastighet

i 40km/h funkar en cykelhjälm någorlunda, men jag vet inte om du får böta. Troligtvis är det ok. Det finns ett annat problem med barn och det är att skallsömmarna för dom yngre är fortfarande tunna och kan brista. Tror de går ihop bra först i tonåren. För 7åringen så borde det finnas lätta jet-hjälmar.

Under 7år tror jag det blir så komplicerat att man bör undvika barn på mc pga hjälmarna. Att inte nacken klarar en hjälm gäller delvis för vuxna oxå, en hel del skador beror på skador på nacken.

Det är väl överhuvudtaget väldigt få olyckor med barn bakpå?
(själv skulle jag köra i krypfart, barn tycker det är roligt att åka även långsamt)

Slalomhjälmar för barn är mycket lätta, vägde precis vår Jofa, den vägde 430 g. Betydligt bättre än cykelhjälm skyddsmässigt, finns även hakbåge att montera. Airoh har nog den barnhjälm som är lättast som jag hittills sett (integral), tror den väger 950 g. Marushin har en barnhjälm som väger 1050 g, den följer det med tre storlekar på inredning till så att hjälmen växer med barnet, också integral.

Generellt sett så är MC hjälmar för tunga.
Men det finns barnhjälmar. ( inte bara i storlek ) även i vikt.
En Barnhjälm bör inte väga mer än 1000g.
Och 5 år är ungefär när man kan börja använda den typen av hjälm.

Min grabb ( snart 6 ) har en Arashi Kevlar hjälm. den väger strax under 1000g och ser dessutom jävligt "cool" ut.
Kostade lika mycket som min hjälm, men som jag ser det så är det värt det..Alla gånger..

Min grabb ( snart 6 ) har en Arashi Kevlar hjälm. den väger strax under 1000g och ser dessutom jävligt "cool" ut.

Har du en länk till den hjälmen? Jag hittar den inte på nätet, och den hjälm som PMC-Bike (som tydligen importerar Arashi, jag hade aldrig hört talas om det märket) hade till barn hette Blade och vägde 1150 g +-50g, kostar 1295:-
(Med tanke på att Arashis dyraste hjälm kostar 1495:- så tycker jag inte att det känns som ett förtroendeingivande hjälmmärke.) För samma pris får man en Marushin i tre storlekar, som väger 100g mindre:www.touring.se Gå in på "Knoppen", sedan "Hjälmar" sedan "Hjälmar Barn".

Kolla här också:http://www.m-performance.com/Sidor/Lagerhjalmarbarn.htm
Dom säljer även Airoh-hjälmen jag pratade om i tidigare inlägg, hittade inte den på hemsidan men dom hade den i butiken i fredags.

Har du en länk till den hjälmen? Jag hittar den inte på nätet, och den hjälm som PMC-Bike (som tydligen importerar Arashi, jag hade aldrig hört talas om det märket) hade till barn hette Blade och vägde 1150 g +-50g, kostar 1295:-
(Med tanke på att Arashis dyraste hjälm kostar 1495:- så tycker jag inte att det känns som ett förtroendeingivande hjälmmärke.) För samma pris får man en Marushin i tre storlekar, som väger 100g mindre:www.touring.se Gå in på "Knoppen", sedan "Hjälmar" sedan "Hjälmar Barn".

Kolla här också:http://www.m-performance.com/Sidor/Lagerhjalmarbarn.htm
Dom säljer även Airoh-hjälmen jag pratade om i tidigare inlägg, hittade inte den på hemsidan men dom hade den i butiken i fredags.

INtressant!
Jag hittade den på PMC, precis som du skriver..
Men den hjälmen som finns hemma säger inte dom vikterna, och att hjälmen är gjord i Kevlar/Fiberglass. vikt 1 000g.

Märkligt..

Barn under 8 år har inte gott av att have hjälm på. Nacken tager skada når du bremser eller giver lidt gas.. Deres knogler är mycket bløde. Man skal helst undgå att kjøre med barn bag på. I Danmark är det fra 1. september forbudt att kjøre med barn bag på. Jag har selv en kile på 5 år. Men jag vill aldrig kjører med ham. Och selv om folk är forsigtige når de kjører med barn bagpå, så är der andre idioter på vejene.. PAS PÅ.

Barn under 8 år har inte gott av att have hjälm på. Nacken tager skada når du bremser eller giver lidt gas.. Deres knogler är mycket bløde. Man skal helst undgå att kjøre med barn bag på. I Danmark är det fra 1. september forbudt att kjøre med barn bag på. Jag har selv en kile på 5 år. Men jag vill aldrig kjører med ham. Och selv om folk är forsigtige når de kjører med barn bagpå, så är der andre idioter på vejene.. PAS PÅ.

Jag ser inte varför risken skulle vara större när han sitter bakpå min hoj, eller när han kör en PW50 i 30 - 40 km/h på en kuperad skogsbana.

Jag tror inte man kan generallisera och säga 8 år. eller 5 år.
Det är en ansvarsfull bedömning man som förälder måste ta utifrån sitt barns individuella förutsättningar.

Jag brukar säga att när jag och min son är ute på hoj, så åker vi hoj..
( Jag vinkar förbi kromisarna på småvägarna )
Snudd på att EU mopparna åker förbi också..

Det handlar mest om i mitt fall att min son är så oerhört motorintresserad, och dom här 4 - 7 km turerna som vi gör då och då betyder så oerhört mycket för honom.. ( För mig också för den delen.)

Och det tror jag är det man som förälder vill dela med sig till sina barn när man äger en hoj..

Självklart ska man vara extra försiktig när man kör med sina barn. De är trots allt det bästa man har :krama

Jag kör bara korta turer, till dagis resp. skola, och kör aldrig snabbare än ca 35-40 km/timme. När jag cyklade med dem i en cykelstol (när de var ännu mindre) höll jag nog stundtals minst lika hög hastighet (i nerförsbackar :D :D )

Men nog kan man låta dem åka med, tanken är ju inte att man ska tokköra med värsta accelerationerna eller tvärbromsningarna. Visst kan olyckor hända (ta i trä...) men det kan det ju göra när som helst.

Det jag ville få (och har fått) var tips om bästa utrustningen.

Men det är alltid kul att läsa om olika synpunkter, så fortsätt gärna.
Bör barn åka motorcykel med vuxna? Skriv in.

Hur gör andra med barn i samma ålder? Kör ni överhuvudtaget med barnen?

Gjorde precis som du, ett tag. Men om du kollar i cykelhjälmarna så är där oftast en symbol m. mc & ett rött streck över... Min son har ändå en ganska påkostad cykelhjälm som påminner om slalom/skate-hjälm men är alltså Inte godkänd för mc. Dessutom gäller samma bötesbelopp m. en icke godkänd cykelhjälm som om man hade skjutsat utan hjälm.
Jag ska beställa en hjälm så fort plånboken tillåter. Fram tills dess får han bara titta på motorcykeln, inte åka.

. Dessutom gäller samma bötesbelopp m. en icke godkänd cykelhjälm som om man hade skjutsat utan hjälm.

Det är ju Vägverket själva som föreslår cykelhjälm under en viss ålder, alltså är en hjälm av något slag tillräcklig, medans ingen hjälm är felaktigt.

(EDIT)

Jag tycker visst att man ska ta med sig sina barn på MC, korta sträckor och oerhört lugn körning.
Man får väl helt enkelt göra en egen riskanlys.
Om jag kör motorcykeln lika fort som dom som cyklar med barnsadel och mitt barn har cykelhjälm borde då riskerna vara ungefär likvärdiga.

Om man då tar i beaktande att motorcykeln är stabilare och har bättre bromsar än en cykel så ser jag inga problem med att köra inne i stan.

Nu är mina barn äldre än så och kör själva moppe, och ibland i för mopeder något för höga hastigheter, men då har dom riktiga hjälmar också.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...