Hjälm tvätt...

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
Tjenare
Efter år av hyll-lagring av min fina Arai :bow Doohan :bow replica är det äntligen dags för den att känna vinden och skinna i solen :tummenupp

Men urk :zpy vad den såg ut innuti... gammal skit ingnod och torkad :zpy
"kind puffarns" går ju att ta bort och tvätta men resten är ju fast limmat :5sure det finns då bara två alternativ:

1. Försöka tvätta insidan där den sitter med något bra medel. förslag?

2. Riva ur inredningen, tvätta den och klistra tillbaka den (hur bra det nu skulle funka) förslag på lim som inte fräter upp poronylen?

Min polare tyckte jag skulle använda Klorin :eek: Man behandlar inte en Arai Doohan på det viset!:finger

Tacksam för svar
(P.S. Nej, jag har inte råd att köpa en ny i år)

Bifogat

• doohan.jpg
    doohan.jpg
    26.5 KB · Visningar: 285

Sphyrna

Färgmatchad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En hoj med en liter, två hjul och ett R och en etta
Jag kan inte ta ut inredningen (Shoei XR-900) och är därför hänvisad till att doppa hela krukan i vatten med milt rengöringsmedel. Tar en stund att torka, men det funkar.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Tveksamt om det är en jättebra idé att riva ur inredningen egentligen.

Det finns ju nåt medel som heter La Force G. Ska bara vara att spraya hjälmen, vänta några minuter och torka ur. Om det funkar vet jag inte, men det ska iallafall finnas på Fart & Fritidbutikerna (tex Mascot motor i nässjö).

The_Wanderer

Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
Sphyrna skrev:
Jag kan inte ta ut inredningen (Shoei XR-900) och är därför hänvisad till att doppa hela krukan i vatten med milt rengöringsmedel. Tar en stund att torka, men det funkar.

hmmm... känns inte riktigt bra, hela krukan i vatten... :confused:
iofs förmodligen bätte än att slita sönder inredningen.
Kommer ju att ta en månad innan den är torr.. men va f-n det är ju skit väder iallafall..

Att spreja något special medel kanske kan vara ett alternativ men det känns som om det inte skulle bli riktigt rent..

Tack för tipsen iallafall :tummenupp

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Använder du hjälmluva? Om inte testa det så kanske det inte blir lika skitigt så snabbt.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag ska tvätta kläder ikväll, är det puckat om jag slänger in störtkrukan samtidigt i torksåpet om jag har badat den?

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
ja kör med Falappel .. el va de heter, en luva för 99 spänn som sätts i hjälmen... funkar perfekt !!

men fiiiiiiii fan hur den ser efter en sommar *urrk*
men den tar man ju bara ur.. sitter med kardborre.. o tvättar , sen i med den igen, kanske inte den bästa på marknaden.. men den fyller sin funktion utan tvekan... så slipper man bada krukan sen :tummenupp

The_Wanderer

Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
ambulans skrev:
ja kör med Falappel .. el va de heter, en luva för 99 spänn som sätts i hjälmen... funkar perfekt !!

men fiiiiiiii fan hur den ser efter en sommar *urrk*
men den tar man ju bara ur.. sitter med kardborre.. o tvättar , sen i med den igen, kanske inte den bästa på marknaden.. men den fyller sin funktion utan tvekan... så slipper man bada krukan sen :tummenupp
Ska nog skaffa något sådant, såg att toringbutiken hade någon modell, men tvätt är det nog som gäller i första hand iallafall :badandesmilieisåpvatten

Tack för tipsen :tummenupp

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...