Hjälmar utan eget intercom system

Kubbegubben

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2023
Hoj
VFR800
Dags att byta hjälm, men jag upplever att de allra flesta stora märken numera lagt in egna integrerade system som gör det svårt, fult och opraktiskt med externa system. Jag har idag ett Cardo Freecom 4 och vill gärna behålla det. Dels för att det fungerat bra och dels för att
vi är ett gäng som alla kör Cardo så det funkar bäst så. Min fråga till er alla är då om ni har några rekommendationer på hjälmar som är säkra, snygga och tysta men som funkar bra att montera Cardo på. Integral och öppningsbara hjälmar är tänkbara.
Tack på förhand för input!

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Jag kör med Shoei nxr2 och är väldigt nöjd med den. Är dock min första hjälm och har bara kört med en lånad Arai av okänd modell innan.

Angående integrerade system i GT-Air och Neotec även om de är förberedda för ett specifikt system borde det gå att stoppa i vilket man vill? Har ingen erfarenhet av det här men det borde väl inte skilja så mycket i hur stora högtalare och mikrofoner är så att det är omöjligt att klämma i ett Cardo även om hjälmen är förberedd för Sena?

Kubbegubben

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2023
Hoj
VFR800
Jag kör med Shoei nxr2 och är väldigt nöjd med den. Är dock min första hjälm och har bara kört med en lånad Arai av okänd modell innan.

Angående integrerade system i GT-Air och Neotec även om de är förberedda för ett specifikt system borde det gå att stoppa i vilket man vill? Har ingen erfarenhet av det här men det borde väl inte skilja så mycket i hur stora högtalare och mikrofoner är så att det är omöjligt att klämma i ett Cardo även om hjälmen är förberedd för Sena?
NXR kikade jag lite på men har för mig att den är utan solvisir som jag gärna har, har även sett tester på högre ljudnivå. Upplever du ljudnivån som bra?

Ja, jag tror också att man kan klämma in Cardo's i dem. Problemet som jag ser är att där de har sina uttag för att stoppa in elektronikmodulerna är precis där man normalt vill ha cardo enheten. Så den blir antagligen på ett sämre ställe på hjälmen och eventuellt måste man limma plattan istf att fästa den med klips.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
NXR kikade jag lite på men har för mig att den är utan solvisir som jag gärna har, har även sett tester på högre ljudnivå. Upplever du ljudnivån som bra?

Ja, jag tror också att man kan klämma in Cardo's i dem. Problemet som jag ser är att där de har sina uttag för att stoppa in elektronikmodulerna är precis där man normalt vill ha cardo enheten. Så den blir antagligen på ett sämre ställe på hjälmen och eventuellt måste man limma plattan istf att fästa den med klips.
Har en NXR2 med ett scala g9x på. Inga konstigheter att installera.

Bifogat

• 16871799420792508656264846538339.jpg
    16871799420792508656264846538339.jpg
    1 MB · Visningar: 13

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Köpte en Scorpion EXO 1400 Evo Carbon Air tidigare i vår som jag monterat på ett Cardo Freecom 2x i, funkar kanon. Tyvärr sitter uttagen för högtalarna inte optimalt för mina öron, men det funkar bra att ha högtalarna sittande lite bredvid uttagen med. Bekväm hjälm (för mitt huvud) och tyst. Den har solvisir och sen ingår även ett mörktonat visir samt pinlock när man köper den, jag är supernöjd.

Kubbegubben

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2023
Hoj
VFR800
Har en NXR2 med ett scala g9x på. Inga konstigheter att installera.
Ok, har den integrerat för SENA? Jag var nog lite oklar, syftade på GT Air2 och Neotec när jag nämnde att man måste fästa modulen på tokigt ställe. Hur upplever du ljudnivån i NXR2?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Kör Cardo Freecom 4 i en Arai QV Pro (har dock utgått ur sortimentet), väldigt bra förberett och funkar fint.

Kan dock tänka mej att nyare Arai i samma segment är minst lika bra förberedda...

Kubbegubben

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2023
Hoj
VFR800
Köpte en Scorpion EXO 1400 Evo Carbon Air tidigare i vår som jag monterat på ett Cardo Freecom 2x i, funkar kanon. Tyvärr sitter uttagen för högtalarna inte optimalt för mina öron, men det funkar bra att ha högtalarna sittande lite bredvid uttagen med. Bekväm hjälm (för mitt huvud) och tyst. Den har solvisir och sen ingår även ett mörktonat visir samt pinlock när man köper den, jag är supernöjd.
Aha, tack, ska kika på den också då!

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900

Nej den har inte solvisir, där är vi lite olika jag köpte den just för att det inte var det i den.
Jag kör alltid med hörselplugg om jag ska åka utanför 50 skyltarna, så ljudnivån är inget jag tänkt på.
Då förstår jag hur du tänker kring intercom systemet. Och då är ju kanske inte någon av dem Shoei hjälmarna något för dig.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ok, har den integrerat för SENA? Jag var nog lite oklar, syftade på GT Air2 och Neotec när jag nämnde att man måste fästa modulen på tokigt ställe. Hur upplever du ljudnivån i NXR2?
Ingen aning om integrering. Men gott om plats för högtalare iaf.

Ljudnivån är ganska hög, som alla mina hjälmar har haft. Kör alltid med propp, gula engångs eller mina formgjutna. Så ljudnivån är inte prio när jag väljer hjälm... Sammanfattningsvis är jag fel man att uttala mig om ljud i hjälm.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
HJC RPHA 70 som jag köpte i höstas var helt perfekt att montera Cardo Edge i, med stora 45mm högtalarna.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring