Hjälmen i backen utan mig

Clemenza

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2006
Hoj
996
Tyärr ramlade min AGV Ti-tech ner från hojsadeln och landade upp och ner på asfalten, en lackflaga på ca 1,5 cm2 lossnade. Köpte den i våras:(
Bör jag kassera hjälmen nu eller är det att ta i?
Vet någon hur denna hjälm står sig i konkurrens med Arai och Shoei?
Vilka modeller hos dessa fabrikat är likvärdiga eller bättre, tystare etc?
AGV:n passar bra på min skalle men den "skräller" en del så en tystare är välkommet.

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
Clemenza skrev:
2372005 Tyärr ramlade min AGV Ti-tech ner från hojsadeln och landade upp och ner på asfalten, en lackflaga på ca 1,5 cm2 lossnade. Köpte den i våras:(
Bör jag kassera hjälmen nu eller är det att ta i?
Vet någon hur denna hjälm står sig i konkurrens med Arai och Shoei?
Vilka modeller hos dessa fabrikat är likvärdiga eller bättre, tystare etc?
AGV:n passar bra på min skalle men den "skräller" en del så en tystare är välkommet.
Jag tror tyvärr att det bara är att byta, små sprickor sprider sig från stället den slog i och försämrar stöttåligheten. :näsblod

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tänk på att effekten blir mycket mindre när hjälmen är tom så att säga, det är bara dess egen vikt som ska tas upp. Lät det illa? Är det verkligen bara lackskiktet som är skadat?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Håller med föregående talare. Hjälmen bör bytas. Allra värst är det om du får en smäll på huvudet med hjälmen på, då komprimeras skummet i skalet vilket förblir komprimerat.

Men även nu då du tappat hjälmen i backen bör den bytas eftersom du fått en brottanvisning i ytskiktet, det kan jämföras med ett stenskott i vindrutan. Åtgärdar man inte det så växer sprickan sakta men säkert, sprickorna behöver inte ens vara synliga. Med andra ord har du försämrat stötupptagningsförmågan i hjälmen.

Visst skyddar den fortfarande, dock något sämre & kommer att åldras betydligt fortare än normalt. Ha det i åtanke åtminstone!

Clemenza

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2006
Hoj
996
Tack till er för svaren! Det förstärker det jag redan befarar och det är nog bara att bita i det sura och leta ny hjälm redan igen.
Arai, Shoei, AGV? Eller finns det en värld utanför också? Någon nämnde att Arai och Shoei hör till de tystaste hjälmarna, är det någon som håller med?

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
BMW F 800GS
Clemenza skrev:
2373978 Tack till er för svaren! Det förstärker det jag redan befarar och det är nog bara att bita i det sura och leta ny hjälm redan igen.
Arai, Shoei, AGV? Eller finns det en värld utanför också? Någon nämnde att Arai och Shoei hör till de tystaste hjälmarna, är det någon som håller med?

Kör med Shoei och tycker att det är en tyst hjälm
Stod väl även i någon tidning att det fick bland dom högsta betygen

MiZe

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
gsxr 1000 -05
Läste för ett tag sen att någon skrev att man kan ta det på försäkringen, och att det ligger i deras inträsse att du byter ut den, värt att kolla iaf!!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Clemenza skrev:
2373978 Tack till er för svaren! Det förstärker det jag redan befarar och det är nog bara att bita i det sura och leta ny hjälm redan igen.

ARAI eller Shoei tycker jag är bäst. Dock är ARAI-hjälmarna INTE särskilt tysta av sig.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!