Hjälmfråga - Icon Airframe

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Finns det nån här som använder en Icon Airframe hjälm ? Hur är den jämfört med en Arai Chaser, Condor, eller Shoei Qwest , när det gäller komfort, ventilation, och ljudnivå ?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
nån av annonsörerna här har Icon för runt 3000 om jag inte såg fel. Håll koll på högerspalten, det var nån bild på hjälmar, och till och med nåt med Icon om jag kommer ihåg rätt. Jag funderar på att ta en chansning. Passformen var ganska neutral enligt www.webbikeworld.com .

EDIT: det var http://www.4speed.se/se/

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Finns det nån här som använder en Icon Airframe hjälm ? Hur är den jämfört med en Arai Chaser, Condor, eller Shoei Qwest , när det gäller komfort, ventilation, och ljudnivå ?

Säkerheten inte viktigt?

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Tror inte den är tyst , mina erfarenheter är att ventilationshål är oftast dom största bovarna till oljud i hjälmen .
Var inne på att köpa en Quest just för att få en tystare hjälm , men fick rådet att kolla på SHOEI XR1100 som är en mer påkostad & bekvämare hjälm än Quest . Köpte XR1100 för 2500 från helmetcity.co.uk . Med alla ventilationshål stängda så är XR1100 den tystaste hjälm jag har haft & då har jag bara haft kvalitets hjälmar från det typ ARAI , AGV , Nolan XLITE .

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Säkerheten inte viktigt?

Säkerhetsparanoia ?
Den är godkänd enl. DOT, SNELL, och ECE

Tror inte den är tyst , mina erfarenheter är att ventilationshål är oftast dom största bovarna till oljud i hjälmen .
Var inne på att köpa en Quest just för att få en tystare hjälm , men fick rådet att kolla på SHOEI XR1100 som är en mer påkostad & bekvämare hjälm än Quest . Köpte XR1100 för 2500 från helmetcity.co.uk . Med alla ventilationshål stängda så är XR1100 den tystaste hjälm jag har haft & då har jag bara haft kvalitets hjälmar från det typ ARAI , AGV , Nolan XLITE .

Qwest ska ju vara tystare enl. Motorrad : "QWEST:s ljudnivå har reducerats med 2,2 decibel, jämfört med föregångaren, och det innebär att den är hela 60% tystare." men jag har sett en del konsumenttester som motsäger det påståendet.

Bra tips ang. XR1100, tack!

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife