Hjälmfråga!

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Hojfasen lyckades ragla omkull idag på asfalten när den va stillastående. Hjälmen på sadeln följde givetvis med i fallet ner. Frågan är om jag måste skaffa ny hjälm, eller om det är säkert att köra med en hjälm som fallit från80cm ner i asfalt??

Blir lite nojjig, men vill fasen inte riskera knoppen mer än nödvändigt!

//Steffe

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Hjälmindustrin vill ju naturligtvis att du byter hjälm så fort du har tittat på den.

Hur ser skadorna ut? Ser du glasfiberväven i skadorna? Har den synliga sprickor? Har färgen lossnat/flagnat? Om inte så har den fortfarande ett väldigt högt skyddsvärde.

Min pesonliga teori är att det här med hjälmslitage är rejält överdrivet. Här i trygghetsnarkomanernas land är budskap av det slaget väldigt lättsålt.

Om man sätter det hela på en skala från 0 till 100%, där 0% betyder ingen hjälm, och 100% betyder marknadens bästa hjälm. På den skalan kommer vilken sliten integralhjälm som helst över 95%. Din gamla hockeyhjälm från 1983 med ögonskydd rankar in på c.a. 70%. En tjock mössa på c.a. 20%

80 cm i låter inte så farligt i mina öron om du inte haft en väldig otur, men i så fall ser du det på hjälmen.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Nä inga sprickor i den, eller konstiga ljud när jag trycker på den. Blev lite repor givetvis, men inget som gick in i hjälmen (lackskador). Är ju en sprillans ny hjälm, så blev ju förbannad som tusan ändå. Men har ju hört talas om microskopiska sprickor, och att en tappad hjälm ska bytas mm.

När jag kör enduro så räknas bara en huvud krash som hjälmbyte, inte en tappad hjälm. :confused:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Den hjälmen skulle jag forsätta använda. Jag tycker hjälmen tappar passformen efter ett par tusen mil i alla fall, och då byter jag av det skälet.

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Jag håller med Road Ragge. Hade en OGK Aeroblade II och den blåste av från tanken på marken. Vingen fick en spricka men hjälmen i sig bara lite repor. Två månader efter kraschade jag rejält (spräckte nacken) och hjälmen gjorde sitt jobb. De här med att en tappad hjälm e en brukad hjälm e bs om du frågar mig. På vårt lager slänger vi frukt/grönsaker om de bara rör golvet. Lika korkat anser jag.
Men jag e nyfiken som Professorn...vad e de för hjälm?

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Ok, då kanske jag hetsade upp mig för tidigt då?Men man blir ju orolig för sina skydd. Kåpan och spegeln som gick kan jag ju alltid laga på nått sätt.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
kolla om du har någon polare med en typ Shoei X-spirit II alt Arai RX7 som är villig att låna ut kvitto, ring sedan ditt försäkringsbolag och säg att du tappat din dyra fina hjälm i backen och att skalet sprack så du kastade den på tippen!

Betala självrisk och inkassera några tusenlappar :D

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Köpte ju hjälmen för det va en gammal touring hoj. Bedrog mig visst, och använder den mer som en sporthoj i dags läget! :)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
kolla om du har någon polare med en typ Shoei X-spirit II alt Arai RX7 som är villig att låna ut kvitto, ring sedan ditt försäkringsbolag och säg att du tappat din dyra fina hjälm i backen och att skalet sprack så du kastade den på tippen!

Ja, fler försäkringsbedrägerier är verkligen vad världen behöver! :tummenupp

Konstigt att premierna går upp... :va

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj

Nä, jag betalar nog för mig själv. Va mitt misstag och min klumpighet som gjorde att hjälmen drog i backen.

GSX-R-Mikko

Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Ja, fler försäkringsbedrägerier är verkligen vad världen behöver! :tummenupp

Konstigt att premierna går upp... :va

Konstigt att din MC-försäkring går upp för att någon utnyttjar sin hemförsäkring :tungan
Vet inte var du har din hoj försäkrad visserligen men tror knappast en vanlig hoj-försäkring ersätter en tappad hjälm :crash

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Konstigt att din MC-försäkring går upp för att någon utnyttjar sin hemförsäkring :tungan
Vet inte var du har din hoj försäkrad visserligen men tror knappast en vanlig hoj-försäkring ersätter en tappad hjälm :crash

Var skrev jag något om min MC-försäkring?:va

Jag har även en hemförsäkring och är ungefär lika road av när den går upp pga tjuvpack som anmäler fejkskador... :7peta

GSX-R-Mikko

Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Hemförsäkringen går väl också upp om den ska ersätta bedrägerier? :va

Det gör den garanterat! Men knappast med flera tusen per år.. om min hemförsäkring går upp med 5% innebär det en ökning på 42:-/år. det är nåt jag kan leva med om man får lite återbäring då och då :fakta

Var skrev jag något om min MC-försäkring?:va

Jag har även en hemförsäkring och är ungefär lika road av när den går upp pga tjuvpack som anmäler fejkskador... :7peta

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det gör den garanterat! Men knappast med flera tusen per år.. om min hemförsäkring går upp med 5% innebär det en ökning på 42:-/år. det är nåt jag kan leva med om man får lite återbäring då och då :fakta

Precis. Och sen kan man alltid få mer "återbäring" genom att sno lite mat på Ica. Förvisso måste dom höja priserna för att täcka svinnet, men om mjölken blir några % dyrare så blir det inte så många kronor dyrare för mig. Eller kanske göra inbrott hos grannen, täcks ju också av hemförsäkringen så grannen drabbas ju inte själv (kan ju lämna några slantar till självrisken)... :fyllisar

Härligt med tjuvar som inte fattar att det är stöld när dom snor från något som är gemensamt, i detta fallet försäkringskollektivet. Nästa steg är väl att bli kassör i sin bostadsrättsförening och försöka få lite "återbäring" från de inbetalda månadsavgifterna...:glömdet

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R

Varför ska han inte lämna in sitt eget kvitto istället och isåfall få ut vad hans hjälm är "värd"? Jävla myglare.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Var är Ogilla-knappen när man behöver den!?
//H.Ederlig

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife