Hjälmfråga!

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Skönt att höra att alla här på SH är så hederliga hela tiden :Bugar

Tänk om alla i Sverige hade varit som er, då hade vi inte behövt bekymra oss om något alls :krama

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Angående hjälmfrågan

Kolla nog, känna efter, ta ur skydden på insidan och kolla efter sprickor
Finns det inga sprickor så är det nog lugnt

Får några år sedan så var jag ute på skoter, och så kom det ett träd som jag inte var beredd på.
Smacka i skallen rätt bra, hjälmen såg fin ut från utsidan, inga sprickor som syntes osv.
Men tog ur skyddet på insidan och då såg jag en lite liten spricka. Tog det säkra före det osäkra och bytte hjälm då.
Det var inte en liten smäll från några 80 cm iofs.

Har tappat hjälmar i backen flera gånger och aldrig bytt av den anledningen att jag bara tappat dom.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Angående hjälmfrågan

Kolla nog, känna efter, ta ur skydden på insidan och kolla efter sprickor
Finns det inga sprickor så är det nog lugnt

Får några år sedan så var jag ute på skoter, och så kom det ett träd som jag inte var beredd på.
Smacka i skallen rätt bra, hjälmen såg fin ut från utsidan, inga sprickor som syntes osv.
Men tog ur skyddet på insidan och då såg jag en lite liten spricka. Tog det säkra före det osäkra och bytte hjälm då.

Cellplasten på insidan spricker/komprimeras när den tar upp rörelseenergin från ditt huvud, att tappa hjälmen tom är en helt annan sak. I ditt fall var hjälmen definitivt förbrukad.

GSX-R-Mikko

Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Vilken tur att alla här på SH är såpass ärliga och aldrig myglar med minsta lilla krona! :Bugar
Ni har väl förmodligen aldrig smakat på godis i butiken utan att betala för det heller förmodar jag?
Tänk va bra Sverige hade varit om alla vart som er :krama

Sen bör ni ju ha i bakhuvudet att försäkringsbolagen inte direkt går back varje år :rolleyes:
Trots vinster på flera miljoner sänks väl inte premien för er?
Är väl bara Länsförsäkringar som visar uppskattning mot sina kunder och betalar ut bonus till sina kunder?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns inget skäl att byta hjälmen. Inga synliga skador. = Inga problem.
Den glasfiber jethjälm jag köpte 1966 och klotat med ett antal gånger, bla med huvut in i ett träd används fortfarande av en släkting när han skridskoseglar på vintern. Över 40 år senare.
Och titta på båtar av glasfiber. Inte sjunker de direkt andra gången de stöter till en grynna.
Synliga skador är en annan sak. Jag har fått två plasthjälmar och en kolfiberhjälm spräckta på huvut när de gjort sitt jobb, skydda mig. De hjälmarna har jag kasserat.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Vilken tur att alla här på SH är såpass ärliga och aldrig myglar med minsta lilla krona! :Bugar
Ni har väl förmodligen aldrig smakat på godis i butiken utan att betala för det heller förmodar jag?

Sen bör ni ju ha i bakhuvudet att försäkringsbolagen inte direkt går back varje år :rolleyes:
Är väl bara Länsförsäkringar som visar uppskattning mot sina kunder och betalar ut bonus till sina kunder?

Det är nog inte att alla på SH är så otroligt ärliga men att skriva ut på ett forum om hur man ska mygla är inte så smart tänkt. Ju mer sådana här tips som kommer så sätter FB krav på att se utrustningen som är skadad innan ev ersättning betalas ut.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ser du inga skador på hjälmen finns det ingen anledning att byta. En hjälm som inte håller för att ramla av en hoj är det ju fabrikationsfel på. Går den sönder av det skulle jag byta märke direkt. Skulle du ha ortur att den landade på en vass sten så kan det bli märke men inte så att den är förbrukad.

GSX-R-Mikko

Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Det är nog inte att alla på SH är så otroligt ärliga men att skriva ut på ett forum om hur man ska mygla är inte så smart tänkt. Ju mer sådana här tips som kommer så sätter FB krav på att se utrustningen som är skadad innan ev ersättning betalas ut.

Och den ironiska stämningen på det här forumet har totalt dött ut hör jag :glömdet
Så du menar att man inte behöver visa kvitto på utrustning om man klotar idag menar du?!
Fan va najs...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

1. Att LF visar sämre resultat är bara en fråga om volym. LF är enskilda bolag i vart län, till skillnad från resten av "jättarna" som har likvärdig lönsamhet på totalt kapital/marginal. Att göra vinster på "flera miljoner" är katastrofdåligt med tanke på den enorma omsättning de har, jämfört med din lokala ICA-handlare borde de ha miljardvinster.

2. Om alla vore som mig skulle vi inte ha några stölder, nej.

3. Stjäla godis? Ska jag nu stjäla nåt så lär det ju inte vara för 90 öre.

4. Jag har tillgång till X antal hundra tusen som kassör i en förening.. Hur stor andel tycker du det är rimligt att jag tar i "arvode"? Kan ju alltid redovisa lite milersättning för några eller så, ingen annan än jag märker ju vilket konto det betalas ut till ändå!

GSX-R-Mikko

Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
1. Att LF visar sämre resultat är bara en fråga om volym. LF är enskilda bolag i vart län, till skillnad från resten av "jättarna" som har likvärdig lönsamhet på totalt kapital/marginal. Att göra vinster på "flera miljoner" är katastrofdåligt med tanke på den enorma omsättning de har, jämfört med din lokala ICA-handlare borde de ha miljardvinster.

2. Om alla vore som mig skulle vi inte ha några stölder, nej.

3. Stjäla godis? Ska jag nu stjäla nåt så lär det ju inte vara för 90 öre.

4. Jag har tillgång till X antal hundra tusen som kassör i en förening.. Hur stor andel tycker du det är rimligt att jag tar i "arvode"? Kan ju alltid redovisa lite milersättning för några eller så, ingen annan än jag märker ju vilket konto det betalas ut till ändå!

1. Jag har sett siffrorna för LF Göteborg och vet att minsten där är tillräcklig för både bonusar och löneökningar :fakta

2. kanon ju! :tummenupp

3.Utgår från att du alltid varit såpass ärlig i ditt liv att du inte ens stulit godis för 90 öre!

4.Är väl upp till dig, jag skiter ärligt talat i vilket :crash

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife