Hjälmstorlek?

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Tjena! Köpte ny hjälm igår! Tog en strl S (55-56 cm) och den satt trångt kan jag lova, nästan så det bulta lite i huvudet på mig efter 5 min:näsblod

Hursomhelst vet jag om att den kommer gå ut sig en strl, mätte mitt huvud (57 cm) frågan är, ska jag använda den eller kliva på en medium direkt?

Är det inte bättre och ha en medium på (57-58 cm)??

Spydiga kommentarer undanbedes och alla ni andra rötägg behöver inte anstränga er för att svara eller skriva något annat smart:)

///Mvh Sturigast

Fanzy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Söker..
ja att det börjar bulta i huvet efter en liten stund är väl inte så bra.
jag skulle nog satsa på en storlek större :)

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Större storlek definitivt, tänk hur det kommer kännas efter en timme.. :näsblod

Finns väl dock en del extrema säkerhetsnissar här inne som förespråkar så tajt hjälm att huvudet imploderar med motiveringen att hjälmen vidgar ut sig, men så länge du inte kan vrida hjälmen snett när den sitter på huvudet så bör den ju passa..

hojtjejen

Ducce
Gick med
20 Mar 2005
Hoj
Monster 900
Större storlek definitivt, tänk hur det kommer kännas efter en timme.. :näsblod

Finns väl dock en del extrema säkerhetsnissar här inne som förespråkar så tajt hjälm att huvudet imploderar med motiveringen att hjälmen vidgar ut sig, men så länge du inte kan vrida hjälmen snett när den sitter på huvudet så bör den ju passa..

håller med,,, den ska ju inte gå att vrida men den ska va lite trång i början men inte så det gör ont...lycka till

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Okej, för att vara lite motvalls då. Den SKA sitta sjukt tajt i början. Den KOMMER att töja sig. Trust me. Det ska ju helst inte trycka på nån enskild punkt, för då kommer du få problem. Så länge den bara är trång så är det rätt, särskilt om det är en Shoei. Dom töjer sig groteskt mycket.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Okej, för att vara lite motvalls då. Den SKA sitta sjukt tajt i början. Den KOMMER att töja sig. Trust me. Det ska ju helst inte trycka på nån enskild punkt, för då kommer du få problem. Så länge den bara är trång så är det rätt, särskilt om det är en Shoei. Dom töjer sig groteskt mycket.

Min Shoei har inte töjt sig groteskt mycket. :fakta

Den satt bra från början och sitter lika bra nu. :mad:

glider

Koffeinist
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
DL1000
Jag har haft min hjälm sedan 2000 och VARJE år har jag stört mig på att hakremmen trycker över öronen...För snål för att köpa nytt. Å andra sidan är det sjukt effektivt för att få många fikastopp på svängarna =)

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSX400e
Drar upp en gammal tråd!

Köpte precis en hjälm på Biltema, ja den som det har diskuterats rätt flitigt om här på SH. =)

Den sitter tight som satan, det är en S.
Frågan är HUR tight ska den sitta?
Tycker den känns ok när den väl sitter på plats men jag får nästan kämpa på och av den.
Enda som stör mig lite är att mina kinder trycks ihop lite så det känns en aning obekvämt.
Hade ni köpt en större storlek?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Hjälmen vidgar sig åt sidorna men inte speciellt mycket uppåt, med andra ord ska du ha fiskmun men ingen huvudvärk i en ny hjälm. Den ska inte sitta så du tycker den är lagom för då är den för stor, den ska sitta tajt. TAJT.

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSX400e
Hjälmen vidgar sig åt sidorna men inte speciellt mycket uppåt, med andra ord ska du ha fiskmun men ingen huvudvärk i en ny hjälm. Den ska inte sitta så du tycker den är lagom för då är den för stor, den ska sitta tajt. TAJT.

Ok, då kanske jag har valt rätt fan. Får sitta med den på mig nån timme och se om det börjar göra ont! =) Fiskmun fick jag..hahahah.

Det tråkiga är att då är nog min HJC crosshjälm för stor, för den passar lagom nu och är bara använd ca 5 ggr.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Min Shoei har vidgat sig, eller så har mina 20 kilo jag tappat suttit i ansiktet :O

Man tappar rätt mycket runt kinderna iaf!

Drar upp en gammal tråd!

Köpte precis en hjälm på Biltema, ja den som det har diskuterats rätt flitigt om här på SH. =)

Den sitter tight som satan, det är en S.
Frågan är HUR tight ska den sitta?
Tycker den känns ok när den väl sitter på plats men jag får nästan kämpa på och av den.
Enda som stör mig lite är att mina kinder trycks ihop lite så det känns en aning obekvämt.
Hade ni köpt en större storlek?

Jofan, vad än man pratar om så är det TAJT som gäller!:tummenupp
Det som stör mig är att öronpluggarna åker ur när hjälmen är skittajt..
Någon som har nåt att komma med`?

Last edited:

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
95 kawasaki ninja
thigt hjälm

Hur i helvete kan en person sälja en hjälm till dig som sitter så jävla fel,en jävla seriös säljare,steg 2 vid pannan får det aldrig pressa.Skicka upp hjälmen i Ars...... på den du köpte ifrån o köp ifrån en Seriös handlare

Hur i helvete kan en person sälja en hjälm till dig som sitter så jävla fel,en jävla seriös säljare,steg 2 vid pannan får det aldrig pressa.Skicka upp hjälmen i Ars...... på den du köpte ifrån o köp ifrån en Seriös handlare

ni andra som cyklar runt på denna sida,skärp er Biltema!!!!!!.
Vilka jä........ idiot
När vi pratar om Hjälmar vill ja inte nämna Biltema i samma mening.
Biltema hjälmar är skit.punkt
Var vänlig o nämn inte Biltema på denna sajt,ingen vettig person som kör sporthoj kör med Biltema produkter.Ni som gör det ,det finns en annan sajt som heter SMC

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: JBG

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSX400e

Vilka jä........ idiot
Var vänlig o nämn inte Biltema på denna sajt,ingen vettig person som kör sporthoj kör med Biltema produkter.Ni som gör det ,det finns en annan sajt som heter SMC

Woohoo..häftigt skrivet. :banana

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Du verkar ha problem:va

Vilka jä........ idiot

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...