Hjälmtips?

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Min Nolan N 103 gick sönder för några veckor sedan och nu behöver jag en ny hjälm var jag har funderat på Caberg Duke?

image.jpg

Någon som har erfarenheter av denna?

Jag har en crosshjälm men tycker att den bullrar, glasögonen immar igen och fartvinden är ganska påtaglig framförallt i kall väderlek.
För mig är det viktigt att en hjälm är så allsidig som möjligt samt har utrymme för headset, bra ventilation och låg ljudnivå.

Jag kör 80% asfalt och 20% grus samt lägger ca 2000 mil på hojen varje år men samtidigt är jag inte villig att lägga upp 6K för en hjälm då jag vet att man får inte alltid vad man betalar för?

Vad är dina tankar om ditt val av hjälm?

Integral, öppningsbar, öppen eller crosshjälm?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Beror ju på vad man kör, kör man i skogen så crosshjälm man ser mycket bättre.
Öppningsbar ser jag inte riktigt syftet med, bara massa buller osv. jag hade definitivt kört på en integral.

Kika där http://sharp.direct.gov.uk/ så har dem testat hjälmarna mot slag etc man får inte vad man betalar för när man köper hjälm.

Sollen87

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2009
Hoj
Kawasaki ZX12R
Shoei GT AIR
mattsvart 4995kr, annan ca 5700kr.
Dock så släpps dom inte förrän i slutet av april

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Beror ju på vad man kör, kör man i skogen så crosshjälm man ser mycket bättre.
Öppningsbar ser jag inte riktigt syftet med, bara massa buller osv. jag hade definitivt kört på en integral.

Kika där http://sharp.direct.gov.uk/ så har dem testat hjälmarna mot slag etc man får inte vad man betalar för när man köper hjälm.

Med tanke på att Cabergen fick högsta betyg på den sidan och kostar 2200:- så förstår jag inte riktigt ditt resonemang?

http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/caberg-duke

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Dom öppningsbara hjälmarna är oftast lite tyngre än motsvarande integralhjälmar. Själv prioriterar jag låg vikt. dels för körkomforten och dels för att minimera hävstångseffekten vid ev olycka. Om det nu är vetenskapligt bevisat, att tyngre hjälmar är skadligare för rygg/nacke/huvud har jag dock inget belägg för.

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
zx6-r '09
Dom öppningsbara hjälmarna är oftast lite tyngre än motsvarande integralhjälmar. Själv prioriterar jag låg vikt. dels för körkomforten och dels för att minimera hävstångseffekten vid ev olycka. Om det nu är vetenskapligt bevisat, att tyngre hjälmar är skadligare för rygg/nacke/huvud har jag dock inget belägg för.

Det är det absolut, ju lättare hjälm desto bättre, av många olika anledningar.

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Lelles mc har kampanj på Shoei Qwest för 2995kr, köpte en sådan till gumman. Dock slog jag även till på ett tonat visir 599kr tror jag det kosta. Grymt bra hjälm till bra pris. Kör själv med Shoei xr1100 och är sjukt nöjd.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Du säger att du kör en del grus. Övervägs en "dualsport"-hjälm likt Shoei Hornet DS eller Arai Tour X3/X4? En MX-hjälm, med liten skärm och med visir. Går utmärkt att köra med MX-glasögon när det är mer seriös grusåka. Det bästa av två världar. Är kalasnöjd med min Shoei Hornet DS, i kombination med ett par Scott-glasögon vid behöv. Araien är fin också, helmetcity.co.uk har kalaspriser på båda två.

Har en XR1100 för sporthojen och ren gatkörning.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Du säger att du kör en del grus. Övervägs en "dualsport"-hjälm likt Shoei Hornet DS eller Arai Tour X3/X4? En MX-hjälm, med liten skärm och med visir. Går utmärkt att köra med MX-glasögon när det är mer seriös grusåka. Det bästa av två världar. Är kalasnöjd med min Shoei Hornet DS, i kombination med ett par Scott-glasögon vid behöv. Araien är fin också, helmetcity.co.uk har kalaspriser på båda två.

Har en XR1100 för sporthojen och ren gatkörning.

Tyst?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor

Hornet DS anses som den tystaste av DS-hjälmar enligt de flesta tester. Chin curtain ingår. Jag har bara kört enduro med hjälmen än så slänge, har ej bildat mig en bra uppfattning kring den för högre hastighet på asfalt. Mest kört med mx-glasögon och visir uppe (den är så smart gjord att du kan köra både och, samtidigt). Nu är ju inte XR1100 någon övverdrivet tyst hjälm, men spontant skulle jag säga att de ligger rätt nära varandra ljudmässigt. Kan ge bättre utlåtande först när säsongen är igång på riktigt.

Det som är negativt med den är att den är relativt dyr, samt att det ej finns originalvisir i mörktonat eller spegel. Fick köpa eftermarkadsvisir. Tour X3/X4 är en värdig motståndare, dock dyrare med ordinariepriser. Valde bort den pga. konstruktionen på visiret och frekventa rapporterade problem med att visiret vibrerar på en del hojar med ruta, samt att Shoein passade bättre på mitt huvud.

Helmetcity har/hade kanonpriser på båda. Jag spenderade rätt många månader på att planera hjälmköp, testade det mesta. För "dualsport"-syfte så tycker jag hjälmmodellen är helt given, även om det inte är Shoeis storsäljare.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
För kall väderlek , glasögon och sådär, så rekommenderas integralhjälm med foggy mask. Jag kör alltså en vanlig Arai Chaser och en Arain Condor när det e lite kallare ute, och då har jag en foggy monterad. Det är suveränt. Sen har jag en Shoei Neotec öppningsbar, den immar igen, och när du öppnar ventilationen så får du en torr rand mitt i visiret, och får en fet luftström mitt mellan ögonen. Käss .. Dessutom kan man inte ha foggy mask i den - och då immar brillorna igen.

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Väldigt nöjd med min XR1100, beställde från fc-moto vilket funkade jättebra.

//Calle

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Lånar tråden lite.

Köpte en HJC Jorge Lorenzo replica hjälm idag (öppet köp). Har en Shoei XR-1100 sen innan i storlek M. I affären mätte dem huvudet och det visar sig att jag har 56cm runt om dvs ligger mellan storlek S och M i HJC storlek. S går från 55-56 och M 57-58. Hjälmen sitter bra, men den klämmer ganska mycket. Efter 30 min så känns det nästan lite jobbigt, mest på pannan. Det var ett bra tag sen jag köpte en helt ny hjälm så kommer inte riktigt ihåg.. ska det va såhär, kommer den att ge med sig lite eller ska jag köpa en storlek M istället?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Lånar tråden lite.

Köpte en HJC Jorge Lorenzo replica hjälm idag (öppet köp). Har en Shoei XR-1100 sen innan i storlek M. I affären mätte dem huvudet och det visar sig att jag har 56cm runt om dvs ligger mellan storlek S och M i HJC storlek. S går från 55-56 och M 57-58. Hjälmen sitter bra, men den klämmer ganska mycket. Efter 30 min så känns det nästan lite jobbigt, mest på pannan. Det var ett bra tag sen jag köpte en helt ny hjälm så kommer inte riktigt ihåg.. ska det va såhär, kommer den att ge med sig lite eller ska jag köpa en storlek M istället?

den ger nog med sig efter ett tag men frågan är om det är värt det, jag har 55cm huvud och jag köpte en M för att just på den hjälmen jag tog så passade formerna mig bäst. man kan inte säga att om du är dittan eller dattan skall du ha exakt den här storleken på din hjälm, alla hjälmar är lite olika utformade, en del har ju äggformade skallar en del tjocka kinder och andra väldigt breda och platta huvud. Sitter hjälmen Tajt men ändå inte så det är obehagligt eller gör ont så passar hjälmen nog bra på dig.

(Kör med LS2 351 hjälm till vardags på ca 1kilogram)

För övrigt har jag en biltema öppningsbar hjälm (2kilogram) jag köpte inför uppkörningen i Strl M, den var sjukt trång när jag köpte den, använder den ibland när jag skjutsar kompisar, 2 år har jag haft den, det gör fortfarande ont att få på den. (jag kan ju för visso blivit mer tjock-skallig… hört att det kan komma med åldern :crash )

Hur som, det viktigaste är att hjälmen passar just din skallform och att få ont är inte kul, rekommendationen: Titta på annan storlek eller annan hjälm.
Alternativt känn hur det blir efter att du har använt den ett tag (jag lovar inte att det kommer bli bra, men jag kan inte med säkerhet säga att det inte kommer bli bra)

Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Säljaren va rätt rolig.. om du vill slänga hjälmen åt helvettet efter 30 min så är nog hjälmen för liten.. så vet i fan va jag ska göra.. efter 30 min känns det bara skönt att ta av sig hjälmen.. men jag får väl prova här under kvällen.. se hur länge jag pallar sitta i den innan jag säger som säljaren.

Men HJC passar mer de som har "oval" formad huvud till skillad från Shoei.. därför jag bytte till HJC. Nu får vi bara se om den vill ge med sig lite.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin