Hjälmval?

tholju87

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Buell Xb12 -07
Hej
Är helt ny här på forumet och håller på att ta mc-kort.
Har hittat en hjälm som jag tycker har rätt utseende + att den har fått 5 stjärnor på Sharps-test.
Den heter Agv s-4 naked blue!

Vad tror ni som vet lite mer än mig om denna?
Någon annan modell ni rekommenderar i prisklassen 3000-4000:- ?
Ska helst vara svart eller blå/vit då jag letar blå/vit gsxr.

När jag pratade med Lelles MC i Uppsala så rekommenderade inte dom den hjälmen utan Arai eller Shoei.

Mvh
Thomas

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Själv valde jag min hjälm därför att den satt bäst på mig. Om jag var du så skulle jag kolla på några bra hjälmar i sharp testerna och sen prova mig fram. Därefter skulle jag faktiskt beställa från utlandet vilket jag gjorde.

Min skalle är stor och oval, passade perfekt i en AGV Tech som är skitdyr i Sverige men betydligt billigare när man beställer via ebay uk/de med hjälp av paypal.

Lycka till!

Frulla

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Hoj
06- ktm 660
Klart dom rekommenderar nått som dom själva säljer.

Både Shoei & arai är jätte fina hjälmar men kostar där efter.

Sj skulle ja testa o se vilken som sitter bäst, o sen kanske inte den billigaste krukan.

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC R
Så länge dom upfyller kraven och passformen är bra så spelar det inte så stor roll. Har en Nolan...något... i mattsvart som jag är nöjd med iaf. bra ventilation och ljudreducering.

Lycka till i jakten.

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Prova.

Hjälmar är en djungel.. Enda sättet är att prova vilken som passar dit huvud bäst.. Om det är Arai, Hjc Shoei som passar dej bäst vet bara du.

Sen köper jag min hjälm i Sverige, behöver jag visier el reservdelar är det enklare och gå till handlaren än få tag på rätt grejer från Utlandet.

:hjälm

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Köpte en Schuberth-hjälm (R1) på louis.de i vintras, ca 2000 istfr dryga 5000 i sverige. Testad som världens tystaste hjälm, finns med olika lackering. Prova hos nån handlare om den passar din skalle.

PS Shoei/Arai är hjälmarnas motsvarighet till Gucci. Dyra, bra, och ett "måste" för modefjollorna:D

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Som många andra sagt så ere lite annorlunda passform mellan Arai och Shoei hjälmar. Säkerligen är det skillnad mellan andra märken oxå men Arai och Shoei känns som ledande när det gäller säkerheten så därför stog valet mellan dessa när jag valde hjälm.

Mitt huvud passade iaf inte alls i Arai hjälmen medans shoei hjälmen satt helt perfekt. Har givetvis hört historier där det varit tvärtom.

Om du väljer en shoei hjälm så är XR-1000 en utgående modell som fortfarande är väldigt bra men samtidigt väldigt billigt just av den anledningen.

Mvh

Last edited:

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Sen köper jag min hjälm i Sverige, behöver jag visier el reservdelar är det ENKLARE och gå till handlaren än få tag på rätt grejer från Utlandet.

Eller?... Det är ganska enkelt att sätta sig framför datorn och sedan sitta där i en vecka tills delarna ligger i lådan :krama

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Shoei XR-1100 rekommenderar jag och många andra. Svårt att hitta bättre hjälm. :)

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Hjälmar är en djungel.. Enda sättet är att prova vilken som passar dit huvud bäst.. Om det är Arai, Hjc Shoei som passar dej bäst vet bara du.

Sen köper jag min hjälm i Sverige, behöver jag visier el reservdelar är det enklare och gå till handlaren än få tag på rätt grejer från Utlandet.

Om du köper din hjälm i utlandet så är det fortfarande lika hjälm som de säljer i Sverige och därför samma reservdelar.

Köpte hjälmen från uk och visiret från lelles, nemas problemas :tummenupp

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Som nämnts tidigare.. En dyr hjälm som sitter dåligt är värre vid crash än en billigare som sitter rätt på DITT huvud!
UT OCH TESTA! :tummenupp

tholju87

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Buell Xb12 -07
Tack för svaren! Jag får leta mig igenom denna djungel av hjälmar så får vi se vad de blir!
Men blir troligtvis en Agv s-4 naked blue, Tycker den är väldigt snygg och desutom fick den ju bra betyg av Sharp. Nersatt till 2875:- på Lelles nu.

Någon som har erfarenhet från denna modell ?

Mvh

Frulla

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Hoj
06- ktm 660
Om du köper din hjälm i utlandet så är det fortfarande lika hjälm som de säljer i Sverige och därför samma reservdelar.

Köpte hjälmen från uk och visiret från lelles, nemas problemas :tummenupp

Men hur är det med hjälmar från usa. amerikanernas huvuden är ju mer runda, o vi europeer har mer ovalt huvud.

Fick den infon av kille som har kört mycket racing i usa.

Har själv fått den känslan då ja provat både KBC o simpson hjämar från usa.

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Hade en AGV GP-PRO hjälm tiddigare , böt den mot en Shoei XR1100 & det var ett stort lyft mot min tiddigare AGV hjälm . Köpt min Shoei hjälm från www.helmetcity.co.uk för 2500 kr + 350 för frakt fick hjälmen på 4 dagar .

AGV GP-PRO är bra mkt bättre & skönare än S4

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det viktigaste är inte att den har rätt utseende utan att du ser ut!
Min hjälm sitter så lågt (låg panna kanske?) så om jag inte har huvudet rakt upp ser jag bara kåpan på hojen. Så jag har fått lägga en tvättsvamp 3 x 4 x 7 cm upptill i hjälmen för att lyfta upp hjälmen. Så den inte skymmer direkt när jag lutar huvudet framåt.
Efter kravet att du ser bra ut (ur hjälmen) kommer att hjälmen sitter bekvämt på din skalle. Så att du kan koncentrera dig på körningen och inte tänka på hur det känns runt huvudet.
Det är också bra om den har pinlock i visiret (=dubbelplast), (minskar risken den ska imma igen) .
Lycka till i sökandet!:tummenupp

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Prova många olika märken och modeller.
Shoei och Arai sitter apdåligt på min skalle, provade flera olika av deras modeller.

KBC VR2R trodde jag satt perfekt tills jag provade AGV Gp-tech. Satan va skönt den AGV-hjälmen sitter på mig.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Tack för svaren! Jag får leta mig igenom denna djungel av hjälmar så får vi se vad de blir!
Men blir troligtvis en Agv s-4 naked blue, Tycker den är väldigt snygg och desutom fick den ju bra betyg av Sharp. Nersatt till 2875:- på Lelles nu.

Någon som har erfarenhet från denna modell ?

Mvh

Du måste prova. Arais hjälmar sitter skitbra på min skalle, Shoei inte alls. För andra är det precis tvärtom. Så köp absolut inte en hjälmmodell du inte provat, för det kan bli en total besvikelse för dig.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Du måste prova. Arais hjälmar sitter skitbra på min skalle, Shoei inte alls. För andra är det precis tvärtom. Så köp absolut inte en hjälmmodell du inte provat, för det kan bli en total besvikelse för dig.

Plussar på Pellefantens inlägg. Hjälm måste du prova ut så du får en som sitter bra på dig.
Mig passar Shoei bra, Arai och AGV sämre. Nolan och Lazer sitter också bra på mig, KBC inte alls osv osv...

Sen är ju färgmatchning kul ändå tills man vill byta hoj nästa säsong kanske och ska ha en röd hoj... t ex. Värt att tänka på.

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
då måste jag lägga ett ord för Airoh`s GP hjälmar, hade bara sett dom på bild förut och var inte speciellt imponerad av utseendet av dessa, men under mc-mässan fick jag både se och prova, blev glatt överraskad, riktigt snygg och satt som en smäck på mitt ganska smala huvud, så det var bara hem å leta på fc-moto finns med ett gäng olika motiv, så nu sitter jag här med 2 st Airoh GP Fusion, kosta 3800 inkl ett spegelvisir vardera vilket är ca halva priset mot svenska butiker, så har du möjlighet att prova airoh`s hjälmar så kan jag bara säga "Doo it" lycka till med valet av hjälm=)

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...