Hjälmvikter, för tungt?

Dennis Öhman

Honda Racing Team
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Luleå
Hoj
00 Honda CBR 929RR
Sitter och spanar efter ny hjälm, har fastnat för Shark Race-R modellen, men den väger 1450gram!
Min marushin 999RS jag har nu väger 1100gram, blir det för tungt i längden att han 350gram extra hela tiden? Är ju inte skönt ha extra vikten nacken direkt :S
Någon som kör med blyhjälm och inte klagar? MVH Dennis
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag kör med en äldre glasfiberhjälm, modell stadig. Tror att den vägen 1800 gram eller så... Jag har aldrig haft några problem emd den. Har man dålig nacke eller rygg kanske man ska överväga en lättviktshjälm, men i övriga fall tror jag att man som ung, stark och frisk kan hantera en tyngre hjälm.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
jag har en agv k3 1450gr och en hjc r-pha 10 1200gr det man känner mest är stabilitet i höga hastigheter, vanligt med hjälmen skakar, men med lättare hjälm så minskar det!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
jag har en agv k3 1450gr och en hjc r-pha 10 1200gr det man känner mest är stabilitet i höga hastigheter, vanligt med hjälmen skakar, men med lättare hjälm så minskar det!

Skakar hjälmen så beror det nog mer på att den sitter dåligt på ditt huvud, inte att den är tung.

Hade tidigare en hjälm som vägde drygt 1700g och det fungerade fin-fint.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
I princip alla "vanliga" hjälmar som inte är kolfiber väger väl ungefär det idag så jag förstår inte riktigt problemet?
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Min HJC väger 1450..tycker den är lätt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sen är det ofta skilnnad på uppgiven vikt och verklig vikt. Vissa tillverkare uppger vad deras minsta storleks vikt för alla hjälmar, är ju lite skillnad på XS och XXL
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Till skillnad från att sitta i en bil så är inte risken för whiolash det värsta problemet.

Både hjälm och huvud följer ofta sin egen kraft "framåt". Och räknar du med att huvet i sig väger 4,5 kg så är skillnaden på en hjälm med 1100 mot 1450 g ca 6% öknings. Är det verkligen den avgörande faktorn för skada/död eller inte?
 

Dennis Öhman

Honda Racing Team
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Luleå
Hoj
00 Honda CBR 929RR
anledningen till frågan är att jag har ett diskbråck och har alltid letat lätta hjälmar, till crossen kör jag airoh stelt easy millenium tex..
Men fastnade verkligen för shark modellen, måste fundera mera kring hjälmvikten känner jag.. kan bli tufft då jag upplever marushin hjälmen tung ibland :S
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag tycker att runda hjälmar är de som skakar/ruskar på sig i hög fart. Stor skillnad på de med en vinge eller utformning som gör att luftströmmen släpper hjälmen och även med puckel på skinnet.

Titta på
1. Passform
2. Ventilation
3. Hakbandets spänne (bör vara dubbel D-ring)
4. Aerodynamik
5. Vikt
i den ordningen :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
anledningen till frågan är att jag har ett diskbråck och har alltid letat lätta hjälmar, till crossen kör jag airoh stelt easy millenium tex..
Men fastnade verkligen för shark modellen, måste fundera mera kring hjälmvikten känner jag.. kan bli tufft då jag upplever marushin hjälmen tung ibland :S



Håller med mig själv ovan, och K-man..

Viktskillnaden du pekar på är väldigt magrinell. Aerodynamiken däremot kan göra stor skillnad. Om jag tänker efter på när jag upplever belastningen som jobbet för nacken så är det i hög fart, i övrigt är det same same.. En bättre aerodynamik kan rimligtvis påverka belstningen betydligt mer än 6% i farter över 100, 150 eller 250 (vet inte hur du kör).
 

Dennis Öhman

Honda Racing Team
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Luleå
Hoj
00 Honda CBR 929RR
Jag tycker att runda hjälmar är de som skakar/ruskar på sig i hög fart. Stor skillnad på de med en vinge eller utformning som gör att luftströmmen släpper hjälmen och även med puckel på skinnet.

Titta på
1. Passform
2. Ventilation
3. Hakbandets spänne (bör vara dubbel D-ring)
4. Aerodynamik
5. Vikt
i den ordningen :tummenupp

Tack! jo dubbel D-ring är givet!! annars hade jag inte suttit här idag..
 
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top