Hjälp angående MC-skinnställ på Blocket!

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjo!

Jag håller på att hitta MC-ställ. Kollar mycket på Blocket då jag har en begränsad budget.
Hittade då det här som verkade intressant: http://www.blocket.se/vi/47526339.htm

Är det bra skit? Rätt pris eller överprisat? Svårt att hitta något omdöme om man googlar på "rider". Jag kan i stort sätt ingenting om sånt här.

Hur gör man annars när man provar MC-ställ? Ska man ha på sig endast underställ när man prövar? Eller vad ska man ha under? Hur ska det sitta?

MVH

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Undvik. Gammalt, skydden på den tiden var inte alls i nivå med dagen. Hitta ett med moderna skydd. Lycka till!

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
Yamaha FJR1300
ska du ha det där på dej ? :7peta

Skiter fullständigt i utseendet. Jag vill ha bra skydd till en billig peng.

Undvik. Gammalt, skydden på den tiden var inte alls i nivå med dagen. Hitta ett med moderna skydd. Lycka till!

Ok, tack för svaret.

http://www.blocket.se/goteborg/MC_stall__stovlar_och_hjalm_47385616.htm?ca=15&w=1 (Skinnstället)
http://www.blocket.se/goteborg/Alpinestars_Jacka_anvand_1gang_46718882.htm?ca=15&w=1 (Camo-jackan för 500kr)
http://www.blocket.se/goteborg/MC_jacka_Dainese___Herr_47125201.htm?ca=15&w=1

Skulle något av dessa kunna vara ett alternativ? Jag kollar lite på endast MC-jacka då jag har en kompis som jag tror jag skulle kunna köpa Mc-byxor av.

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Är det av väl underhållet, bra skick (alla sömmar hela och inte torrt) och skinnet håller god kvalitet (tjockt) skyddar det förmodligen väldigt bra mot glid/skrapskador. Det som saknas i det ställ du länkar till, jämfört med moderna, är de inbyggda skydden för främst knä och lår. Det går att komplettera med lösa knäskydd och höftskydd (oftast isydda i kalsonger) om man så önskar. Det är heller inte ovanligt att folk kör utan dessa skydd även om jag skulle rekommendera att ha dom (knä och höfter är ganska ömtåliga och utsatta då dom ofta slår i asfalten). Självklart ska du få plats med ett riktigt ryggskydd under stället också!

Angående hur stället ska sitta går det delade meningar om men när det kommer till sporthojsåkning och skinn är de flesta av åsikten att det ska sitta så tajt som det bara går (du ska kunna andas men inte mycket mer). Att det ska sitta tajt är främst för att skydden inte ska flytta på sig vid en vurpa samt att det är mycket bekvämare när saker och ting inte.

Jag föredrar ett tunt underställ under skinnstället. Är det kallt ute blir det istället överdragsjacka (eller snikvarianten som jag kör: tjocktröja+regnställ). Understället ska helst vara i ull eller bomull då ett polyesterställ gärna smälter fast i skinnet vid vurpa (här lever jag ej som jag lär då jag kör med funktionsunderställ på grund av bekvämlighetsskäl).

Har du bråttom att komma igång och ont om pengar skulle jag gjort som dig: köp ett billigt ställ på blocket och skit i utseendet och börja KÖR! Skit i hur du ser ut, du vill ju köra hoj för det är roligt! Sen när du får lite mer tid börjar du skanna mc-affärer efter fjolårsmodeller som brukar vara väldigt prisvärda eller kollar ännu mer på blocket.

Edit: borde inte behöva nämnas men: Köp för allt i världen inte en begagnad hjälm från 80-talet!!! Köp en ny och bra hjälm med BRA PASSFORM!

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Jag föredrar ett tunt underställ under skinnstället. Är det kallt ute blir det istället överdragsjacka (eller snikvarianten som jag kör: tjocktröja+regnställ). Understället ska helst vara i ull eller bomull då ett polyesterställ gärna smälter fast i skinnet vid vurpa (här lever jag ej som jag lär då jag kör med funktionsunderställ på grund av bekvämlighetsskäl).

Underställ i ylle om det är kallt (ullmax). Om det är varmt är det väääldigt skönt med underställ i siden! :fakta :tummenupp Finns hos bl.a. Sidenselma. Dyrt med skönt. :)

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena!

Underställ är lagom att ha under när du provar, även om jag gillar att kunna få plats med en långärmad tröja under när det är kallt. (Törs man knappt skriva här i kondompassning-land).
Kolla Bikes sida med recensioner, skitbra!: http://www.bike.se/community/recensioner?product_type=3457

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Underställ i ylle om det är kallt (ullmax). Om det är varmt är det väääldigt skönt med underställ i siden! :fakta :tummenupp Finns hos bl.a. Sidenselma. Dyrt med skönt. :)

Jag kör alltid med merino-underställ. Värmer när det är kallt, blir inte för varmt när det är varmt, luktar inte och smälter inte. :tummenupp

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
Yamaha FJR1300
Är det av väl underhållet, bra skick (alla sömmar hela och inte torrt) och skinnet håller god kvalitet (tjockt) skyddar det förmodligen väldigt bra mot glid/skrapskador. Det som saknas i det ställ du länkar till, jämfört med moderna, är de inbyggda skydden för främst knä och lår. Det går att komplettera med lösa knäskydd och höftskydd (oftast isydda i kalsonger) om man så önskar. Det är heller inte ovanligt att folk kör utan dessa skydd även om jag skulle rekommendera att ha dom (knä och höfter är ganska ömtåliga och utsatta då dom ofta slår i asfalten). Självklart ska du få plats med ett riktigt ryggskydd under stället också!

Angående hur stället ska sitta går det delade meningar om men när det kommer till sporthojsåkning och skinn är de flesta av åsikten att det ska sitta så tajt som det bara går (du ska kunna andas men inte mycket mer). Att det ska sitta tajt är främst för att skydden inte ska flytta på sig vid en vurpa samt att det är mycket bekvämare när saker och ting inte.

Har du bråttom att komma igång och ont om pengar skulle jag gjort som dig: köp ett billigt ställ på blocket och skit i utseendet och börja KÖR! Skit i hur du ser ut, du vill ju köra hoj för det är roligt! Sen när du får lite mer tid börjar du skanna mc-affärer efter fjolårsmodeller som brukar vara väldigt prisvärda eller kollar ännu mer på blocket.

Edit: borde inte behöva nämnas men: Köp för allt i världen inte en begagnad hjälm från 80-talet!!! Köp en ny och bra hjälm med BRA PASSFORM!

Tack för svaret! Självklart köper jag en ny egen hjälm.

Kan det här falla i smaken?

http://www.blocket.se/alvsborg/Skinnstall_Halvarsson_strl_54_47719687.htm?ca=15&w=2
eller
http://www.blocket.se/goteborg/JOFAMA_MC_stall__stovlar_o_hjalmar_47738178.htm?ca=15&w=2

Använder själv skinnställ, men har ett likadant Jofama som i annonsen för kalla dagar, men varmfodret är löstagbart. Inbygda skydd. Dagens standard. :tummenupp

Det andra alternativet där såg ju väldigt intressant ut. Ringer och kollar!
Ser det ut att vara väldigt prisvärt? 800kr?
Hur ska det sitta när det är ett textil-ställ då? Fortfarande jättetajt?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
tusen spänn för det röda stället !!!?? :3freak
jovars pris-sänkt med 50 spänn iaf.... då blir dom nog säkert av med det :rofl

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur stor är du? Jag har ett ca tio år gammalt halvardsson tvådelat du kan få för några pizzor.

Jag köpte det vid 183/87 kg men kom i det även under min fläskperiod.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Det andra alternativet där såg ju väldigt intressant ut. Ringer och kollar!
Ser det ut att vara väldigt prisvärt? 800kr?
Hur ska det sitta när det är ett textil-ställ då? Fortfarande jättetajt?

Kommer inte ihåg priset på byxorna, men fick tag på min jacka till extra-priset 1600 för att det var fjolårets färg med svart/blå isf för svart/gul. Så 800 är nog ett bra pris... :va

Lika tajt som skinn funkar inte, eftersom de inte är elastiska. Det får inte vara för stort, eftersom du vill att skydden ska sitta kvar på rätt ställe vid ev. olycka. Men stället är justerbart litegrann. Du behöver prova, och glöm inte att böja ihop dig till körställning, och känn att det känns bra utan att strama så att du får obehag.

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
Yamaha FJR1300
Hur stor är du? Jag har ett ca tio år gammalt halvardsson tvådelat du kan få för några pizzor.

Jag köpte det vid 183/87 kg men kom i det även under min fläskperiod.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Skulle ju vara jätteschysst! Jag är 190cm/80kg. Tror att storlek 52-54 borde passa mig.
Skickar PM!

Å jag har ett innött berik raceställ stl 52 du kan få för ett par lådor öl:)

Oj vad snällt, det uppskattas!
Tyvärr bor jag i Göteborg, och det känns som mycket onödigt jobb för att skicka det.

Kommer inte ihåg priset på byxorna, men fick tag på min jacka till extra-priset 1600 för att det var fjolårets färg med svart/blå isf för svart/gul. Så 800 är nog ett bra pris... :va

Lika tajt som skinn funkar inte, eftersom de inte är elastiska. Det får inte vara för stort, eftersom du vill att skydden ska sitta kvar på rätt ställe vid ev. olycka. Men stället är justerbart litegrann. Du behöver prova, och glöm inte att böja ihop dig till körställning, och känn att det känns bra utan att strama så att du får obehag.

Ok, nu klarnar det lite. Nu vet jag lite hur jag ska göra i alla fall!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT

Tänkte på det du skrev där om att man skulle undvika gamla ställ, kan du se om detta ser gammalt ut? http://www.blocket.se/lund/Jofama_skinnstall_stl_48_47806614.htm?ca=23_10&w=0
Vet inte om eller hur man skiljer ett modernt ställ mot ett gammalt så ni som är lite gamla i gemet kanske kunde upplysa mig :) Jag är i samma sits, vill börja åka och letar efter ett begagnat ställ att köra i.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!