hjälp ang banhoj

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
hej
ny inom banåka men har åkt gata i över 20 år kör nu bla kawa zx12r ninja hade tänkt mej köpa en banhoj men lite i tvivel om vilken har läst flera trådar i ämnet men mest pajkastning på dom olika märkene. jag vill ha en som jag kan ha skoj med inte trötnar på efter typ 3 körningar lite tips 600 ccm kontra 1000 ccm årsmodellar o sånt gathoj kontra banhoj pris up till ca 40000 kr.har tittad lite yzf r1 dom flesta har gået3500-4000 mil är det mycket för en sån tacksam för seriösa svar:tummenupp

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ett gyllene tillfälle är att åka till Ring Knutstorp nu i helgen och kolla vad de olika ERF-teamen kör med för hojar.
Många av dom blir till salu efter säsongens slut.
Vet att den som finns i annonsen kommer att gå i REC på söndag.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Jag har aldrig förstått mig på dom som säger att man tröttnar på en hoj efter 3 körningar. Det måste bero på fel ställda förväntningar.

Frågan är ju vad du vill göra med hojen?? Ska du bara köra bana med den så tycker jag 600 räcker gott. Trots i stort sett samma hjulbas o vikt så är det skillnad i hanterbarheten.
Sen kommer du säkert att hitta förespråkare för både det ena och det andra. Allt har sina för och nackdelar.

Börja i rätt ända o fundera på vad hojen ska vara till o utgå sen därifrån.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
börja i rätt ända tyckar jag att jag har gjort ha den att åka bana med, gathojar har jag

"trötnar på efter typ 3 körningar"
Varför skulle man tröttna på en hoj efter 3 körningar? Köper du en sporthoj har jag svårt att se att du skulle tröttna oavsett vad du väljer. Låter mer som en ursäkt...

"600 ccm kontra 1000"
Smaksak. Jag gillar 600cc o tycker dom här kräm nog om du skaffar en som är någerlunda modern. Huvusaken är att hitta en hoj som svänger och som har bromsar man trivs med.
Nackdelen med 600cc är att du blir ifrånkörd på rakorna av 1000cc. Det kan vara frustrerande.
Fördelen är att dom är oftast mer lättsvängda.

"gathoj kontra banhoj"
Köper du en renodlad banhoj får du oftast rätt mkt prylar till. Nackdelen är att den kan vara vurpad en del. Eller skruvad med av nån som kanske inte borde...
Gathoj har fördelen att du kan köra den till banan. Släp har sin charm men det tar tid att lasta o man ska ha tillgång till det släp.

"3500-4000 mil"
Hade du köpt en gathoj som gått så långt?
Skicket på hojen får avgöra mitt köp i det läget.

"pajkastning på dom olika märkene"
Märke hit o märke dit. Olika märke har olika inriktningar olika år men från -03 och framåt så är tex Honda o Kawa betydligt "racigare" med sina 600-modeller. Innan dess var cyklarna betygligt mer touring.
Vilken som är bäst vilket år kan man läsa sig till. Jag tror dom flest märkena är bra nog, det är föraren som sätter begränsningen ändå. Sen är det smaksak gällande körställning o så klart. Köp det som "känns" bäst.

Det är en bra idé att köpa en populär hoj för då är det lätt att få tag på billiga delar ifall man vurpar. Yamaha R6 99-02 tex finns det ju av i överflöd. Kanske tråkigt att ha en hoj som alla andra har men smidigt när saker pajar...

PIX

Stolt Skåning
Gick med
3 Jul 2004
Hoj
R6 -03 BANHOJ
Tycker du ska köpa en fin r6:a, har själv en å den går som ett skållat troll.

Men tröttnar gör man ju för eller senare så..........

Du måste helt enkelt hitta en hoj som du tycker du passar ihop med, o prova.

Är själv inne på att byta hoj man blir ju sugen.:D

Håller med corben på att köpa en "dussin hoj", billigare reservdelar får man leta länge efter. :yoparty

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...