Hjälp ang längd

seko

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
ingen än
tjena grabbar.

det är så att jag planerat att ta kortet till nästa sommar, men en sak jag funderar över är min längd.

är ca 190cm och vill köra sport båge, är detta ett problem, med tanske på att dom flesta som tävlar är ungefär en 2 skitar höga.

vilka sport bågar passar bäst långa förare???

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det är inget problem... Jag är 2 meter lång och har aldrig haft några problem, dock så kanske det ser ut som jag kör minimoto när jag åker R6a men det är inget jag lider av...

Dom som passar riktigt bra är zx9r, r1 men alla funkar hyfsat

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
190cm är inga problem...

Är själv 191cm lång och förra året hade jag en ZX9R-00 och i år blev det en GSX-R 1000 -06...

Inga som helst problem med dem men det kan som ozto säger se ut som man kör minimoto men det ser man ju inte själv så det är inget att bry sig om... :)

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Jag är 193 och har inte haft några problem att köra diverse sporthojar, vissa tyckte dock att det såg roligt ut när jag körde cbr600rr :)

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Man får nästan vara minst 175-180 för att inte va för kort för dessa hojar. Så 190 är inte så farligt långt. Stick ut till en mc affär och provsitt lite hojar så ska du se at det är rätt lungt.

seko

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
ingen än
tack för alla svar, är rätt sugen på en r6 eller gsxr 750.
var fan nära att tappa hoppet där ett tag..

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Varför r6 eller 750?? Köp det riktiga direkt så slipper du byta upp dig. De går inte snabbt av sig själv, det är du som bestämmer hasigheten. Själv köpte jag en R1 som första hoj utan knappt suttit på en mc/moped förut. Funkar alldeles utmärkt att övningsköra med så länge man är försiktig med högerhanden. Man kan köra lungt med det värsta, tro det eller ej.

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
GSX-R 600 va för liten åt mej. Kört Aprilia RSV av olika slag sedan dess och sitter kanon!! Är 191 cm kort... :D

Finns drösvis med hojar som passar än fast man är lång. Men på vissa så kan man ju se ut som en jätte på minimoto. Bara du sitter bra själv så funkar ju det med!

seko

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
ingen än
jag har aldrig kört mc tidigare. det känns lite sådär att hoppa upp på en retta.
är d inte riktigkt bra klipss i 750 med?

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
jag har aldrig kört mc tidigare. det känns lite sådär att hoppa upp på en retta.

Du kommer att tycka att din 750 går som satan, och du kommer inte ens våga gasa fullt första dagen. Du kommer rysa efter ryggraden över den sköna känslan av acceleration, och det kommer du att göra i cirka två veckor. Sedan kommer du att vilja ha mera kräm! MYCKET mera! Man får aldrig nog nämligen, det är en sanning som gäller i mycket högre grad för MC än för t.ex. bil.

Underskatta inte det jag sade ovan! Det ÄR så!

Men sedan finns det förnuft också. Klart det är bättre att byta sig upp under några år medan man får vana. Klart att motoreffekt inte är allt, en bra hoj ska ju vara bra på kurvsmisk, man kanske vill ha komfort, man kanske vill ha god ekonomi (försäkringskostnad).

Sedan när man kört av sig i ett par år, då kan man byta "ner" sig igen. :)

Ångående längden, jag är två meter själv. Allt GÅR med lite god vilja, men vissa hojar är såklart bättre än andra. Man får inte bry sig alltför mycket om hur det ser ut, men tipset är att prova, prova, prova...

Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jag har en gsx-r750 och är 193 cm, sitter riktigt bra :tummenupp
Å blir du frånåkt på en 750 på krokväg eller bana (Essingeleden räknas INTE som krokväg) så är det inte hojens fel :fakta

:fakta :tummenupp Hög motoreffekt är inte alls liktydigt med kurvhastighet!

Köra/acca fort rakt fram däremot...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

För egen del så är det jag ångrar mest under mina fyra hojsäsonger att jag inte hade 1000cc tidigare. 750 är i och för sig bättre än det jag hade, 600, men skillnaden på 600 och 1000 är natt och dag.
Det är utan att överdriva dubbelt så kul med 1000cc som med 600cc.
Egentligen ska man ha det nyaste när man ändå satsar, jag har R1 2003 nu men har kört GSXR1000 2007 och det är ytterligare en natt och dag skillnad, oerhörd. :)
Så vad du än gör, köp inte en 600cc.

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Man kan köra lungt med det värsta, tro det eller ej.

Då är frågan varför man köper det värsta och betalar värsta premien om man ska köra lungt :rolleyes:

(Essingeleden räknas INTE som krokväg)

Den blir rätt så krokig över 270 :banana

Är man 190 lång så väger man i allmänhet ett par kg och då kan nog en 600 bli lite trött, men en Gixxer 750 räcker gott och väl. Om du vill köra bakhjul bör du dock satsa på en 1000cc om du inte vill koppla som f-n.

I praktiken blir man inte ifrånkörd av sin polare med R1 -00 om man sitter på en Gixxer 750 -00. Inte ens speciellt mycket på rakorna. Det är bara 10 häst som skiljer, men R1:an är mycket starkare i mellanregistret. Du kan m.a.o. dra upp den på bakhjulet på 2:an från 4000 rpm genom att bara gasa, vilket inte alls går så bra med Gixxern..

Last edited:

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Hmm... Det är som alla tidigare "talare" påpekat. Nemas problemas.

Jag har problem åt andra hållet. Blev begåvad med endast 176 cm dvs att det ibland kan vara problem med att nå ner till backen. Kan ju vara rätt gött att få ner lite mer än tårna när man stannar vid en stopskylt eller rödljus. :va

//Tombola

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Längre än dig, sitter bra på det mesta(R1,R6, gixxer, cbr, Kawwa, Ducati) ingen sporthoj är väl igentligen bekväm:va Oftast bara en vanesak, det är som att spela med hög musik, gillar örat vad det hör får man inte hörselskador lika lätt, lika att sitta på sporthoj, gillar man hojen gillar man hur man sitter(som en skit..):tummenupp

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring