Hjälp att få loss motorlager

tolle

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Honda CB600F -05
Hjälp att få loss motorlager [Löst]

Hej,
jag håller på att hjälpa min bror att byta lager i hans honda mt5. Det är visserligen en moped men konstruktionen är väl liknande ;). Vi har fått loss alla lager förutom 2 små genom att värma och knacka ut med hylsa. Men de två små lagrerna går bara att komma åt från ett håll (se bild). Behövs det något specialverktyg eller finns det något bra knep? Har provat värma och slagit lite försiktigt med gummihammare från andra sidan, men har inte hjälpt.

Mvh John

2z563h4.jpg

Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Lägg den i ugnen inåtsidan neråt så ramlar de ur efter ett tag.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Tack, det låter smidigt ;). Vet du hur många grader man vågar värma upp den till? Inte allt för högt antar jag :).

180 grader i 10 minuter tills den har blivit gyllenbrun. Nej allvarligt, jag har faktiskt ingen aning hur länge, det är väl bara att pröva kanske 100 grader att börja med.

tolle

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Honda CB600F -05
Tack för svaren! Det där biltema verktyget verkade bra, men högt pris för 2 lager ;).
Vi lyckades faktiskt få ut båda lagren nu! Krävde ganska hög värme i ugnen (ca 200C), hoppas inte det skadade något :S

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för svaren! Det där biltema verktyget verkade bra, men högt pris för 2 lager ;).
Vi lyckades faktiskt få ut båda lagren nu! Krävde ganska hög värme i ugnen (ca 200C), hoppas inte det skadade något :S

Grattis!

Öva nu in en bra bortförklaring när den griljerade julskinkan smakar transmissonsolja på julafton. :D

/J

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Grattis!

Ni kan ju använda samma princip när ni ska ha i nya lager. Lägg de nya lagrena i frysen och blocket i ugnen så glider lagerna i perfekt! :tummenupp

tolle

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Honda CB600F -05
Grattis!

Öva nu in en bra bortförklaring när den griljerade julskinkan smakar transmissonsolja på julafton. :D

/J
Hehe.. Morsan kom hem en stund efter vi var klara, hon sa att det luktade som nån gasat med en lastbil inne i köket, och då hade vi ändå vädrat :D

Grattis!

Ni kan ju använda samma princip när ni ska ha i nya lager. Lägg de nya lagrena i frysen och blocket i ugnen så glider lagerna i perfekt!

/J
Ahh, låter bra, ska prova det. Dock inga 200 grader i ugnen denna gången vill jag lova ;).

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha