Hjälp att hitta en bra hjälm!

R1Widde

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
-98 Yamaha R1
Har tittat runt lite och provat lite men vet inte riktigt vad jag ska ha för hjälm, en lite tystare och bekväm hjälm önskas.

Har tittat på denna hjälm ( http://www.vikinghelmets.se/Shop/Index.php ) främst då jag tyckte den var snygg men vet inte om det är nånting att ha, är det någon som har erfarenhet av den? Vad rekommenderar ni annars för hjälmar?

//EW

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Lägg lite pengar på en bra hjälm. Arai eller Shoei, ta den av dom som du tycker sitter skönast. Själv har jag en Arai Condor. Kostade väl 4000+ om jag minns rätt.

// janos

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Vilken är "denna hjälm" ?

Vill du ha en tyst hjälm så skulle jag rekomendera att du kolla på schuberth S1
bra värden när det gäller att skydda och inbyggt solskydd riktigt skönt att ha.
det enda jag inte gillar med min är att den immar lätt igen.

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Vilken hjälm menar du?? Är det kbc du syftar på så kan jag säga att dem är jävligt prisvärda. Inte det bästa men långt, långt ifrån det sämsta.
Däremot tycker jag att min (top gun) inte är så tyst. Men med proppar så är det ju lugnt!!

R1Widde

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
-98 Yamaha R1
Det är Lazer Fiber Pro Full Carbon hjälmen jag syftade på. Den är i kolfiber vilket jag tyckte var ruskigt snyggt. Men är den något att ha?

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Det är Lazer Fiber Pro Full Carbon hjälmen jag syftade på. Den är i kolfiber vilket jag tyckte var ruskigt snyggt. Men är den något att ha?

Har du testat hjälmen så att den passar din huvudform ?
hjälmar skulle jag inte köpa oprovat på distans.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Lägg lite pengar på en riktig kruka från shoei, arai eller liknande! Vad du än gör köp den inte i sverige gå in på den här sidan: www.fc-moto.de oslagbara priser och kostar mindre i frakt än i sverige se bara till att beställa i tid då det tar 2-4veckor!

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
För det första så finns det inga helt tysta hjälmar, sen köp en Arai eller Shoei så att du vet att du har riktiga grejor på knoppen, vilken modell du skall välja måste du själv prova dig fram till, det skiljer på utformning mellan olika fabrikat och din knopp är unik så du kan inte rådfråga nån annan. Jag kan tillägga att när jag bytte från AGV till Arai så kunde jag gå ner en storlek och det beror inte bara på att jag har ovanligt mjukt kranium.

puuh_racing

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
BMW R1150 GS Adv. -02
Arai är najs men de kostar fläsk. Har en RX7 och är jäkligt nöjd med den sitter som en smäck! :tummenupp Om du provar och bestämmer dig för RX7 kolla med lelles du får en RX7:a för 5000 där. Dock inte senaste årsmodellen på lacken men va fan spelar det för roll, är skyddet som räknas.

Jag har även HJC som kostar bråkdelen av en Arai. Inget fel på den, blir nog att titta på HJC nästa gång det ska bli ny hjälm. HJC är riktigt stora i USA så det är absolut inget skräp. De har även en variant i kolfiber som du har tittat på.

Inte riktigt samma utbud från HJC i Europa som USA men men.

HJC HQ-1 - http://www.hjc-europe.com/hjc_eng/hq1.php

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
-
Först och främst måste du ju inte välja Shoei eller Arai som många här verka tro...

Inte sjutton måsta man köpa BMW eller Audi när man köper bil, mindre prestigetyngda märken är nog så bra...sen vet man ju vad man får om man väljer "top of the line", men som med allt så finns det bra budgetalternativ.

Det viktiga är passformen, att köpa oprovat på postorder är dumt. Vill man köpa billigt på postorder så är det lämpligt att prova hos lokale handlaren och sen beställa samma hjälm via exempelvis FC-moto, sen hur schysst det är är ju en annan sak, men är dom svenska handlarna så dumma att dom tror att dom kan sälja nåt 30% dyrare än motsvarande firma i Europa får dom ju skylla sig själva...

Jag har kört med Arai, Shoei, AGV, Suomy och Shark.
Alla dessa fabrikat funkar finfint.
Bäst är om man kan prova hjälmen med den egna hojen innan köp, så att aerodynamiken stämmer med kåpglas osv, det är rätt obehagligt när det inte det...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade själv en HJC, kan ju säga att det inte blir en till, då det var en rätt otrevlig bekantskap, framför allt var ju ljudnivån i den astronomisk, och passformen höll väl sisådär en vecka, sen så immade den igen rätt lätt.

Däremot var ju det billigast möjliga, alltså ca 1000kr, så det är ju inte omöjligt att dom tillverkar bra hjälmar också, men just den modellen va inge vidare.

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Som någon tidigare nämnde, TESTA FÖRST. Passformen för just dig är viktigast, sen kan du kolla var du får bästa pris osv. Alla huvuden är olika, och även hjälmarna. Har bra erfarenhet av SHOEI, ARAI och AGV.

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
personligen så tycker jag inte att arai sitter så bra som dom kostar och shoei,agv sitter inte alls bra på mitt huvud.så du ser att fråga folk om vilken hjälm du ska ha funkar inte du måste prova.hjälmar jag tycker sitter bra på mig är kbc vr1,lazer fiberpro sitter bra men nya xlite 7xxserien sitter riktigt bra på mig.och den hjälm som sitter bäst är icon
-peter

sandstream

Guest
KBC kommer med sin 2008-modeller inom kort. Jag har sett dem och de är grymma :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy