Hjälp att hitta kolv

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Hejsan, jag har ett stort problem att hitta ny kolv till min cross
på den gamla står det inte något nummer utan bara storlek
storleken ska vara

Nominellt mått 73mm
Exakt mått 72,95mm

Finns ju ingen som säljer så stora kolvar till suzuki rm 250 -97 2-takt


Någon som kan hitta en kolv som passar skulle jag vara glad för lite hjälp
 
blocket..

SUZUKI
Modell År Artikelnr Benämning
RM 65 03-07 30-0625 STD 695,00 :-
RM 80 91-01 30-0671 STD 695,00:-
RM 85 02-07 30-0672 STD 695,00:-
RM 125 89-03 30-0670 STD 795,00:-
RM 250 89-95 30-0680 STD 895:-
RM 250 96-97,99 30-0726 STD 895:-

RM 250 98, 00-02 30-0725 STD 895:-
RM 250 03-07 30-0673 STD 895:-

köp tillpackningar & lager till kolv bulten
alla kolvar är teflon behandlade

du är välkommen med beställning
ring gärna på tel 070-3130411
frakt tillkommer
 
Då är den ordentligt borrad, original dimension std är vad jag kan få fram 66,40 mm.
Gå in på www.wiseco.com och skicka en fråga till dem.
 
Kolv

Om det är en 4-takt så kanske jag kan beställa hem Wössnrekolvar.
edit... my bad.. såg att det skulle vara 2-takt..
Du lär nog få problem med dom dimentionerna...
MVH
Roffe:tummenupp
 
Då är den ordentligt borrad, original dimension std är vad jag kan få fram 66,40 mm.
Gå in på www.wiseco.com och skicka en fråga till dem.



japp den är borrad på något sätt så den är inte orginal kolv jag ska ha
Och det är till en 2-takt har ingen bild på insidan men den är typ lättad inuti om ni förstår
 

Bifogat

  • 666.JPG
    666.JPG
    68.7 KB · Visningar: 155
  • 777.JPG
    777.JPG
    61.6 KB · Visningar: 126
Last edited:
lägg upp lite bilder på den å inuti den.. spåra annars den som byggt hojjen å fråga..
 
kolla me nåra som håller på med ATV annars jag har för mig jag sett nåt bigbore kit till nån 250 sukka Quad, kanske nåt som du har på hojjen..
 
Kan vara så att det inte är en suzuki kolv som sitter i den efter som den är borrad..
Kan vara nån KTM kolv typ till deras 300 eller liknande som du ska ha.
 
Kolla på twostrokeshop.com deras kolvar är 73mm o kommer från wössner, övriga mått har jag ingen aning om men det vet väl Steve på twostrokeshop och dom på wössner.
/jonas.


japp den är borrad på något sätt så den är inte orginal kolv jag ska ha
Och det är till en 2-takt har ingen bild på insidan men den är typ lättad inuti om ni förstår
 
Du har inte koll på vem som tillverkade bigborekittet? Annars lär det bli riktigt svårt att få fram en kolv då det vanliga i dessa sammanhang är att fabrikanten av kittet låter ex Wiseco producera en batch kolvar som de sedan säljer som reservdelar.

Skulle jag få göra en kvalificerad gissning så är det Maxpower som ligger bakom ditt kitt. Vill minnas att de byggde RM300 motorer. Annars kolla med Eric Gorr....

EDIT: Detta skriver Eric Gorr (en av de mest kända crosstuning snubbarna over there)
When Larry Witmer (Top ranked US Vet mxer) raced RMs we tried al sorts of combinations of top end configurations. We tried the 2mm oversize Wiseco (#723MO6850) the 2mm oversize piston from a Honda 4-wheeler (#526MO6950) a Pro-X cast piston (69mm) and a custom 74mm that I designed as a universal 300cc for Max Power when I was employed there.
Overall the forged pistons are far more audible at engine idle and that freaks people out initially, but the sound goes away when the engine gets hot and most people get used to it. The 3mm has some serious bark and uses a domed piston which is more durable than the standard flat top with regard to sustained thermal load. I set up lots of these engines for mountain riding and desert riding where fuel quality is marginal. The domed piston will take a lot of detonation before it causes any damage to the ring groove. I've also converted a lot of the RMs to 300cc using a 74mm Wiseco custom. Thats a difficult task that I won't do anymore because on the Suzuki the inside O-ring groove must be welded over and relocated farther from the bore in order to have adequate margin spacing. The casting alloy that Suzuki uses is high in silicon content, and even when using a compatible filler rod during heli-arc welding, its tricky to get the material to flow correctly and I suspect that the parent metal's properties are altered due to the fact that after plating, theres inconsistent platletting at the top of the bore where the weldment is. Also I've seen a higher percentage of adhesion failures at that point in the cylinder wall.
The latest project is to combine the 69.5mm bore with a 76mm stroke. Crank Works in Tempe Arizona performed the stroking (www.crankworks.com) and they did an excellent job. Cometic is now making aluminized stainless steel base plates to shim the cylinder for stroker engines so we're testing some of those too. The current practise by companies like RPM is to just cut the head recess to the squishband deeper to accomodate the additional stroke distance. But I strongly disaggree with that method because it positions the ring to the very top of the bore which changes the heat path and shortens the ring life. Shimming the base allows for quick changes in compression ratios and timing. Our test bike is being raced in dirt track including half-mile ovals which put a huge thermal load on the bigger displacement 250 engines. I'll keep you guys updated as things develop.

I've been getting a lot of calls this year about stroking and crank repair so we're getting geared up to offer a wide range of combos for all the different models. Right now I'm working on a tech article that I'll post here, which will give an overview of crankshaft stroking for the average rider to ponder.

Happy trails!
 
Last edited:
ja de ser ut å lösa sig.. hitta lite big bore kit när jag googla over there.. kör hårt!
 
ja de ser ut å lösa sig.. hitta lite big bore kit när jag googla over there.. kör hårt!



bigborekit? förstår inte riktigt men vad jag tror så är cylindern borrad & sedan har dom slängt i en annan kolv passande annat märke,model frågan är bara vilken? det här löser jag nog alldrig :gnissla var ska jag vända mej, helst en svensk sida
jag är ju inte specielt sugen på att köpa ny cylinder för att få en passande kolv
 
Last edited:
bigborekit? förstår inte riktigt men vad jag tror så är cylindern borrad & sedan har dom slängt i en annan kolv passande annat märke,model frågan är bara vilken? det här löser jag nog alldrig :gnissla var ska jag vända mej, helst en svensk sida
jag är ju inte specielt sugen på att köpa ny cylinder för att få en passande kolv

Kolla med sortiments ansvarig på Duells, han kan säkert hjälpa dig.
 
bigborekit? förstår inte riktigt men vad jag tror så är cylindern borrad & sedan har dom slängt i en annan kolv passande annat märke,model frågan är bara vilken? det här löser jag nog alldrig :gnissla var ska jag vända mej, helst en svensk sida
jag är ju inte specielt sugen på att köpa ny cylinder för att få en passande kolv

Du kan kanske prova den här sidan.....;=)
www.vrm.se
/R
 
Har fått veta att det ska vara en Wiseco kolv enligt crossdels försäljaren men inget mera i övrigt.

ska se om jag kan få tag i förra ägaren & se om han har någon nyttig info
hade jag haft lite bättre bilder tagna innan jag lämnade ifrån mej kolven hade kanske någon här kännt igen kolven & sagt det till mej vilken hoj den förmodligen har suttit i men tyvärr.
 
Har fått veta att det ska vara en Wiseco kolv enligt crossdels försäljaren men inget mera i övrigt.

ska se om jag kan få tag i förra ägaren & se om han har någon nyttig info
hade jag haft lite bättre bilder tagna innan jag lämnade ifrån mej kolven hade kanske någon här kännt igen kolven & sagt det till mej vilken hoj den förmodligen har suttit i men tyvärr.
Läs vad jag skrev ovan så klarnar det......


Den sitter inte på någon serieproducerad 300 då GG/TM/KTM alla åker med 72mm borr. Möjligen kan en ATV eller vattenskoter tänkas passa men med största sannolikhet är detta en wiseco special som är tillverkad enl spec från den som har utfört arbetet med att borra upp din cylinder. Det är inte omöjligt att wiseco fortfarande tillverkar dem men de finns garanterat inte med i någon katalog utan du får maila dem och fråga snällt.

EDIT: Sökte igenom min kolvdatabas och det enda jag hittar med 73mm borr är Kawasaki 900cc vattenskoter...
 
Last edited:
Läs vad jag skrev ovan så klarnar det......


Den sitter inte på någon serieproducerad 300 då GG/TM/KTM alla åker med 72mm borr. Möjligen kan en ATV eller vattenskoter tänkas passa men med största sannolikhet är detta en wiseco special som är tillverkad enl spec från den som har utfört arbetet med att borra upp din cylinder. Det är inte omöjligt att wiseco fortfarande tillverkar dem men de finns garanterat inte med i någon katalog utan du får maila dem och fråga snällt.

EDIT: Sökte igenom min kolvdatabas och det enda jag hittar med 73mm borr är Kawasaki 900cc vattenskoter...

Jag har en bättre katalog än du då.......:7peta
 
Läs vad jag skrev ovan så klarnar det......


Den sitter inte på någon serieproducerad 300 då GG/TM/KTM alla åker med 72mm borr. Möjligen kan en ATV eller vattenskoter tänkas passa men med största sannolikhet är detta en wiseco special som är tillverkad enl spec från den som har utfört arbetet med att borra upp din cylinder. Det är inte omöjligt att wiseco fortfarande tillverkar dem men de finns garanterat inte med i någon katalog utan du får maila dem och fråga snällt.

EDIT: Sökte igenom min kolvdatabas och det enda jag hittar med 73mm borr är Kawasaki 900cc vattenskoter...


ok, jag får väl göra ett försök men när man knappt kan engelska & knappt vet något om kolvar m.m så blir det inte lätt att få ut något av det men har lämnat in kolven nu så min förhoppning ligger hos cross dels försäljaren

tackar ändå för all hjälp man har fått

och det här med vattenskoter? har dom kanalerna på samma ställe som i en cross?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top