Hjälp att komma på upp på hojjen igen!

HEJ DÅ

Också cool?
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Fjollträsk
Hoj
kawasaki zx10
Tjena..
Ja har smygläst här ett tag nu, men nu behöver ja tips om hur ja ska kunna fortsätta min körning med bågen.
Jo det var så här att i Juli så råkade ja krocka ganska ordentligt med min cross.
Jag fick handleden halvtavskuren och bröt högra benet + 2 revben.
Nu när ja bara sätter mej på crossen så börjar jag darra :confused:
Jag har hört att man ska fortsätta åka så fort som möjligt efter man vurpat men det kunde jag inte :mad:
Vet ni några bra tips om hur ja ska kunna fortsätta med min körning? utan att ja blir som ett :skrämd
Tacksam för svar!
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
kör lungt först.
Klart att man kan vara chockad efter en sån där sak.
En del kommer aldrig över det.

Och jag tror på det som "dom" säger, att man ska på det så fort man klarar av det, som för att bevisa för sig själv att man inte är rädd.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Låt det ta sin tid, torrvarva i garaget, liten LUGN runda på parkeringen och öka takten vartefter du känner dig mogen.
Är helt övertygad om att en del kan få total avsmak för hojåka när man råkar ut för ngt som du gjort.
Du gillade väl körningen innan vurpan och vill du köra nu men känner dig rädd så får du vinna tillbaka förtroendet för dig själv i sadeln.
Tror inte en fullgasrepa det första du gör i sadeln igen är ngt att föredra...
Jag själv kommer inte ihåg ett smack av min olycka och hade således ingen skräck för att sätta mig på biken igen.
Skynda långsamt så ska du se att det går bra :tummenupp
//Tobbe
 

Solid snake

Guest
Jag krockade för ett tag sen, nu när jag kör så varje gång jag kommer i en korsning o ser en bil så bromsar jag till lite, ibland bromsar jag utav bara helvete för jag blev tryckt i sidan av en bil så nu är man rädd för bilar som fasen.

Me not like that. :(

Men nu när jag har börjat köra igen så känns det säkrare varje gång, men rädslan för att krocka igen sitter i bakhuvet nu, så man tar det extra lugnt nu när man kör genom korsningar.

Ps. Det var inte mitt fel när jag krockade, bilisten körde rakt ut när HON hade väjningsplikt ds.
 

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Borås
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
de bästa e nog å skynda långsamt!! kör inte förrän du själv känner dig redo!! lycka till!!
 

tovesson

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
kör mest en "4h briggs&stratton"...*asg*... ;-)
Jag kan inte köra min hoj...än...jag var lite kaxig samma dag som jag fick hem den. Så på kvällen åkte jag iväg för att köra runt på lite grusvägar hos mina föräldrar. Bör påpekas att jag inte har mc kort och aldrig ägt en moped...men av nån konstig anledning alltid drömmt om en offroadhoj...så vad gör man...jo man hittar en på blocket i Malmö. Jag bor 100 mil bort så...jaja det är en annan nistoria...

Iaf...det blir en liten knixig uppförsbacke på väg in till mina föräldrars hus och jag fick inte inte 1:an och hade börjat dra på för mycket gas medans jag blev lite småstressad över att inte få in 1:an...hmmm...du förstår nog fortsättningen..det gick lite tvärfort..*asg*...så då åkte jag omkull...

...i de ögonblicket skulle mina föräldrar, som för övrigt stod på bron på 1 sekund när de hörde omkullkörningen...sagt: "-tovan, vi hjälper dig upp med hojen, kör ett varv innan du lägger av för kvällen!"...men inte då...de blev nog lite skraj...

Jag har en kompis som var snäll och kom förbi å såg till så att jag körde samma runda 2v senare...men sen dess har jag inte kört...*suck*...försökte med "terapikörning" ett tag...bara starta och köra ett par varv på gården å sen ge sig för att inget ska hinna gå på tok av nervositet...

...ett minus för hojen är att den är så grymt svårstartad, för mig iaf...mitt högra bens muskler kommer inte att se propotionerlig ut med övriga kroppen om jag inte filar på tekniken... :lol

hoppas det löser sig. Även fast jag inte kör..än, så är mitt tips att ta en bit i taget å var nöjd med de..till slut kommer du nog att köra lika mkt som tidigare... :tummenupp
/tovesson :)
 
Last edited:

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
GSX-R Micke skrev:
de bästa e nog å skynda långsamt!! kör inte förrän du själv känner dig redo!! lycka till!!

Precis,baby steps är det som gäller...

Alla är ju olika en del kan bara hoppa upp och köra direkt efter de vurpat andra tar lite mer tid på sig..
Du känner nog själv vilken takt som känns bäst för dig,Lycka till..
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
När jag rammade ett rådjur i somras såg jag till att köra så fort jag kunde igen. Dagen efter, närmare bestämt. Det var inte sådär jätteroligt, men det blev bättre och bättre.

Man får ju fundera ut VARFÖR man krockade/kraschade och tänka efter om det är troligt att det händer igen och om man kan göra nåt för att undvika det.

Ut och kör. Känns det skit, så får du antingen envisas eller hitta en ny hobby.
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Jag tror att det gäller att inse vad man gjorde för fel. När man vet det så kan man undvika det i framtiden och problemet borde var löst. Mitt eget exempel: jag körde på en helt rak nybyggd grusväg i ca 70 när bakhjulet försvinner ut till höger. Helt obegripligt innan jag insåg att den nybyggda vägen var lite högre i mitten än i kanterna = den lutade. Det gäller att komma på vad som var orsaken och då är det inte lika skrämmande...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top