Hjälp att tillverka en fläns

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Någon i NV Skåne som har tillgång till ordentliga maskiner samt svets som skulle vilja tillverka en fläns åt mig? Behöver en för att få på en "bolt-on" dämpare på ett slip on rör. Jag betalar givetvis för jobb och material. Jag kommer göra en fullständig ritning senare, bifogar en skiss så länge

Bifogat

• Fläns.JPG
    Fläns.JPG
    4.8 KB · Visningar: 550
Jag gjorde nyss en sådan till tjejens hoj.... Plattan skall vara närmare 1 cm tjock för att inte bli skev när man svetsar... Så den är jobbigt att få till snyggt och med ett så stort hål i om man inte har en svarv som jag inte har.... Det tog tid.....

Annars kan du väl hitta nån mekanisk firma som kan göra en sån....?!

Jag gjorde nyss en sådan till tjejens hoj.... Plattan skall vara närmare 1 cm tjock för att inte bli skev när man svetsar... Så den är jobbigt att få till snyggt och med ett så stort hål i om man inte har en svarv som jag inte har.... Det tog tid.....

Annars kan du väl hitta nån mekanisk firma som kan göra en sån....?!

Man bör nog planfräsa/slipa flänsen efter svetsning i vilket fall som helst.
Visst kan man gå ned i ström när man svetsar och kyla i etapper för att den inte ska slå sig, men enklast är att bränna på och sedan planfräsa eller slipa den efteråt.

@ TS.

Ska flänsen vara bearbetad i ett stycke eller vill du ha ett rör påsvetsat på en plattstång?

Toleranser?

Val av material?

Jag skulle kunna snida iordning en sådan om den är gjord i två delar (svetsad konstruktion alltså) och skicka via post/bussgods isf.

Mvh Jonathan

Last edited:
Jag körde 1 cm plattjärn och svetsade dit ett rör, sen slipade jag och svetsade igen. Borrade ett 16mm (största borren jag hade) hål och sågade sedan upp hålet med en sticksåg (jätte jobbigt) och sen slipa lite mera och lacka. Blev bra och det var billigt!!!

Går att få snyggare men den syns ju inte så mycket ändå!

Tack för alla tips och förslag. Kommer under helgen lägga upp ritning i första inlägget. Lite förklaring till användning: Material kan kvitta, rostfritt, alu eller t.o.m. svart, ska bara ha på dämparen 1 gång vart annat år och då bara i någon timme! Det är alltså enkelt, snabbt och billigt som gäller. Min tanke är ett plattjärn, t ca 10mm, 4 genomgående hål d=? för bultar, ett genomgående hål för avgas d=?. På plattjärnet svetsas ett rör di=? och L=60+-10.

Tack för alla tips och förslag. Kommer under helgen lägga upp ritning i första inlägget. Lite förklaring till användning: Material kan kvitta, rostfritt, alu eller t.o.m. svart, ska bara ha på dämparen 1 gång vart annat år och då bara i någon timme! Det är alltså enkelt, snabbt och billigt som gäller. Min tanke är ett plattjärn, t ca 10mm, 4 genomgående hål d=? för bultar, ett genomgående hål för avgas d=?. På plattjärnet svetsas ett rör di=? och L=60+-10.

Okej, låter rimligt.

Som bult skulle jag använda M8 och då hål som är 9mm i diameter.
Diameter på röret vore lämpligt att kunna skjuta in i motsvarande ände och använda en avgasklamma kanske?

Jaha, dax att tänka om. Rörstumpen som var tänkt att sitta på plattjärnsbiten får för stor diameter, kommer inte att gå att dra dit några muttrar... Så det som behövs är att fimpa bultarna och svetsa ett rör med di 70(-0+0,5) och L= ca 50 direkt på dämparen. Någon som har en rörstump och kan svetsa alu?

Bifogat

• 01-06-09_2207.jpg
    01-06-09_2207.jpg
    206.3 KB · Visningar: 67
Jaha, dax att tänka om. Rörstumpen som var tänkt att sitta på plattjärnsbiten får för stor diameter, kommer inte att gå att dra dit några muttrar... Så det som behövs är att fimpa bultarna och svetsa ett rör med di 70(-0+0,5) och L= ca 50 direkt på dämparen. Någon som har en rörstump och kan svetsa alu?

Är du säker att det inte går att få dit några muttrar? På bilden ser det ut att kunna vara plats över. Annars kan man, om du inte vill svetsa i din org. dämpare, göra urtag i röret (röret till flänsen alltså) på de ställen där muttrarna sitter för att få dit dom.
Hur får du dit dämparen sen efter besiktningen om du svetsar dit ett rör?
Eller är det en annan dämpare som ska dit då?

Är du säker att det inte går att få dit några muttrar? På bilden ser det ut att kunna vara plats över. Annars kan man, om du inte vill svetsa i din org. dämpare, göra urtag i röret (röret till flänsen alltså) på de ställen där muttrarna sitter för att få dit dom.
Hur får du dit dämparen sen efter besiktningen om du svetsar dit ett rör?
Eller är det en annan dämpare som ska dit då?

Ett rör med inner diameter 70 svetsas på dämparen, det röret träs på utanpå avgasröret strax bakom fotpinnarna och hålls på plats med en klämma, ett slip on istället för bolt on alltså.

Och ja, helt säkert att det inte går med muttrar. Om du kollar bilden så ser du, mätte det till 1mm från rör till bult...

Bifogat

• Dämp.JPG
    Dämp.JPG
    5.8 KB · Visningar: 223
När du bestämt dig hur du vill ha den så är du välkommen att höra av dig
De enda som kanske kan vara lite knivigare är aluminium rör men inte omöjligt
Svetsa aluminium e inga problem.

Gör röret 60mm i flänsen och gå över till rätt dimension längre ut. är ju ganska enkelt och så får du dit muttrarna.

Ett rör med inner diameter 70 svetsas på dämparen, det röret träs på utanpå avgasröret strax bakom fotpinnarna och hålls på plats med en klämma, ett slip on istället för bolt on alltså.

Och ja, helt säkert att det inte går med muttrar. Om du kollar bilden så ser du, mätte det till 1mm från rör till bult...

Gör röret 60mm i flänsen och gå över till rätt dimension längre ut. är ju ganska enkelt och så får du dit muttrarna.

Oxå ett alternativ, inte snyggt men funkar. Kör nog på svetsat, enklare

När du bestämt dig hur du vill ha den så är du välkommen att höra av dig
De enda som kanske kan vara lite knivigare är aluminium rör men inte omöjligt
Svetsa aluminium e inga problem.

PMa mig ett nr. och när jag kan ringa

Last edited:

Okej, det var såhär jag hade tänkt mig alltså, urtagen skulle man kunna pressa in med ett lämpligt verktyg. Annars är nedanstående förslag att kona upp från ett mindre rör till ett större enklare nästan.

Lite otur att du bodde så långt bort, jag har 76 mm alu-rör hemma med 3 mm gods som hade varit lämpligt att svetsa på.

Lycka till iaf! :tummenupp /J

2ivzguf.jpg

Okej, det var såhär jag hade tänkt mig alltså, urtagen skulle man kunna pressa in med ett lämpligt verktyg. Annars är nedanstående förslag att kona upp från ett mindre rör till ett större enklare nästan.

Lite otur att du bodde så långt bort, jag har 76 mm alu-rör hemma med 3 mm gods som hade varit lämpligt att svetsa på.

Lycka till iaf! :tummenupp /J

2ivzguf.jpg

Snyggt ritat, Solid eller?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...