Hjälp behövs.

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
Nej detta är ingen hjälp tråd angående; min rs har skurit!, min rs varvar inte ur! vilket tändstift ska ja ha!

Utan nu e det så här att det hela började med att jag bytade kolv och alla packningar i cylindern för ja tyckte att det var på tiden innan det händer något otrevligt. När jag gjorde detta så råkade cylinderfots packningen spricka lite men jag tog packningsmassa och hoppades på det bästa.

När jag hade fått på allting igen så lät ja den stå på tomgång ett tag och sedan bar det ut. Men ja hann inte mer än 5 minuter innan den ''dog''. Fan i helvete nu har den skärt tänkte jag. Men jag rullade hem den iaf och den startade lika fint som vanligt när ja väl var hemma. Jag försökte köra några gånger efter detta men med samma resultat.

Jag försökte sedan tänka ut va fan det kan vara för fel. Först så bytte jag batteri och fixade ett nytt tändstift. Hjälpte inte

Sedan tänkte jag att det kanske var cylinderfots packningen som jävlades så ja rev ner, och när jag tagit av topplocket såg jag att det satt vatten droppar i cylindern, tänkte att fan nu läcker det in, så jag bytte packningen till en ny och såg till att den inte gick sönder. Jag kollade även de andra packningarn i topplocket ( oringen och den stora i den övre delen av topplocket) och där såg inte ut att vara några fel.

Nu är vi framme i 15/3 2007 så idag efter jag fått på allt efter att jag satt på den nya cylinderfots packningen så trodde ju att nu va det stopp på det förbannade läckandet. Men fan va mig ja kom bara 5 minuter tills den dog på samma sätt igen.

När den dör låter det som att den dränks kan man säga, den surar till och dör bara. Om jag sedan väntar några minuter går det att få igång den på tomgång men vid minsta gas låter det som den dränks igen.

Så nu frågar jag alla på sporthoj vad kan vara fel? tar emot alla gissningar, lösningar och expert råd.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag skulle föreslå att rengöra förgasaren. Den verkar vara boven i det hela då du kollat cylinde och packningar om igen och bytt så rekomenderar jag att rengöra förgasaren.

brandes

utan hoj så har man inget liv
Gick med
10 May 2006
Hoj
en ricktigt fräsig NSR :)
:va En Liten Fråga.. Varför Går Alla Rs Sönder.. Alltid Står Det Rs Skuret.. På Trådar..

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
:va En Liten Fråga.. Varför Går Alla Rs Sönder.. Alltid Står Det Rs Skuret.. På Trådar..

För att det är för hög effekt kontra slitage :tummenupp
samt att en del här är för snåla med kolvar och packningsbyten, kör för hårt osv osv...
(kan tillägga att jag är en av dessa snåla även om jag inte kör aprilia :yoparty ....)

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
Har varit ute nu i några timmar å försökt fixa det men har inte lyckas än.
Jag rengjorde förgasaren, la den i bensin bad och blåste rent överallt. Fixade å trixade med munstycken så att den går bra. Men jag har fortfarande samma problem...

Tror inte felet är att det är vatten i cylindern för det kommer inte en massa vit rök och den spottar inte ut något heller...

Så just nu e jag bara förbannad å har ingen aning om va de kan va...

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Jag rengjorde förgasaren, la den i bensin bad och blåste rent överallt. Fixade å trixade med munstycken så att den går bra. Men jag har fortfarande samma problem...

Tror inte felet är att det är vatten i cylindern för det kommer inte en massa vit rök och den spottar inte ut något heller...

Har du kollat så inte luftfiltret sitter igen. Då får den ju massvis av soppa men ingen luft och på så sätt surar ner. Värt att kika på iaf.
Hade en båtmotor som betedde sej precis som din hoj en gång i tiden, gick skitbra i 5min ca sen så dog den som om den surade och vägrade starta, startade utan problem 30 min senare varje gång, på den var det tändspolen (har jag för mej, de var elektriskt iaf) som var trasig/dålig så den dog när den blev för varm.
Kanske också kan vara nånting att kika på, möjligt att man kanske kan låna en och prova med.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
2822858 Har du kollat så inte luftfiltret sitter igen. Då får den ju massvis av soppa men ingen luft och på så sätt surar ner. Värt att kika på iaf.
Hade en båtmotor som betedde sej precis som din hoj en gång i tiden, gick skitbra i 5min ca sen så dog den som om den surade och vägrade starta, startade utan problem 30 min senare varje gång, på den var det tändspolen (har jag för mej, de var elektriskt iaf) som var trasig/dålig så den dog när den blev för varm.
Kanske också kan vara nånting att kika på, möjligt att man kanske kan låna en och prova med.
Tänkte precis föreslå samma sak. :)

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
Har provat 2 olika luftfilter idag, ett av dom gick den bra med hela förra sommaren så ja tror inte att det är det.

Men jag börjar också tro att det kan vara något elektriskt (TYVÄRR)

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR -07

Håller med om man kollar igenom 125 forumet så ser man massa trådar med Aprilia RS problem.. Jo som cybertron här sa innan den har hög effekt osv men borde inte hojjen va byggd för den effekten den har?

Ialifall Lycka till hoppas du hittar felet snart så får vi hoppas på att alla andra hojjar håller:tummenupp

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
2823244 Har provat 2 olika luftfilter idag, ett av dom gick den bra med hela förra sommaren så ja tror inte att det är det.

Men jag börjar också tro att det kan vara något elektriskt (TYVÄRR)
Det låter nämligen precis så eftersom du kan köra i 5 minuter och då har det mesta hunnit o bli varmt.
Det låter som det är något med tändningen iaf, så tändspole eller kanske tom cdi box?

Ahlvik

Madman
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Hyosung Karion RT 125

Kolla om det ´läcker in kylarvatten i oljan

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
någon som vet var man kan få tag på en tändspole till Rs -99

Edit: har kollat runt på Geiwiz å diverse sidor men har inte hittat något.

Last edited:

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
Jag var precis ute och testade en metod som farsan ska skulle avslöja om det var tändspolen som det var fel på.

Jag gjorde så här att jag körde iväg som vanligt. Sedan när den stannade tog jag upp tanken illa kvickt, drog av tändkabeln och satte in ett nytt tändstift. Farsan sa att om det inte kom någon gnista på det nya tändstiftet skulle det va tändspolen, men om de kom gnista så skulle det inte va spolen som var felet. Problemet var att där kom gnista....

Vad säger ni om detta testet? kan det avslöja om det är tändspolen som det är fel på?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...