Hjälp, dags för däck!

atlzapp

En dag utan hojen är en dålig dag!
Gick med
29 May 2009
Hoj
Triumph Sprint 955i
Hallå, alla ni som kan så mycket om däck!
Jag kör en Triumph Sprint -03:a. Jag har en lagom körstil, inte för snabb inte för långsam. Drar gärna på där tillfälle uppstår. Men jag värdesätter kvalitet och säkerhet, jag vill veta att det ligger riktigt bra däck på hojen. Jag har aldrig kört bana, men har det i tankarna inför nästa säsong.

Om man byter bakdäcket, bör man då hålla kvar vid samma typ som framdäcket. Eller kan man slänga på ett Dunlop bak om man har mycket kvar på ett Avon på framdäcket? Man bör väl ha samma fram och bak? Funkar väl bäst ihop då?
Jag vet inte? Hjälp mig. Vilka däck ska man köpa?

Tack för hjälpen, Tobbe

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Daniel Häggstål från hojdäck.se höll däckskola i vintras och talade väldigt gott om Dunlop Sportmax Roadsmart. Detta däck skulle jag välja om jag inte redan i höstas beställde en uppstättning Pilot Road 2 (som inte heller är dumma). Dunlop ska dock vara snäppet sportigare. Mina körvanor är väl rätt lika dina, även om jag redan börjat köra bana (iofs rätt långsamt).

Jag skulle byta både fram och bak. Fram- och bakdäcket är väl ändå konstruerade för att fungera tillsammans. :)

Knekten

trissad
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
gsxr 1000 -01
michelin pilot power 2ct däck lite hårdar på mitten och mjukare på sidorna.. helt underbart däck med mycket grepp.. funkar både till landsväg aktiv gatkörning och bana... köpte på dackonline 120/70 r17 fram och 190/50 r17 bak för ca 2600 med frakt som sagt helt underbart grepp i dom däcken...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
själv håller jag mig till qualifier rr, beställde min 3:e uppsättning i helgen, sjukt nöjd med dom på bana men rekomenderas ej att köra med i regn annars sjukt bra grepp i torrt väderlek (min åsikt)

michelin pilot power funkar alltid, bra grepp i både vått å torrt:tummenupp

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
...Jag skulle byta både fram och bak. Fram- och bakdäcket är väl ändå konstruerade för att fungera tillsammans. :)
Nåja, jag kan garantera dig att om du bara byter bak därför
att framdäcket
fortfarande är i gott skick, så kommer det att fungera alldeles utmärkt.
Framdäcket har inte en aning om att du bytt bakdäck och kommer att
uppföra sig på samma sätt som före bytet...jag lovar.:tummenupp

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
själv håller jag mig till qualifier rr, beställde min 3:e uppsättning i helgen, sjukt nöjd med dom på bana men rekomenderas ej att köra med i regn annars sjukt bra grepp i torrt väderlek (min åsikt)

michelin pilot power funkar alltid, bra grepp i både vått å torrt:tummenupp

Du ska inte testa Sportsmart? Körde QRR förut - passar vad jag gör - men ska sätta på Sportsmart nu i dagarna. Bättre grepp torrt, betydligt bättre grepp vått, mer avancerad teknik, samma användningsområde. Bättre varvtider i test också. :yoparty

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du ska inte testa Sportsmart? Körde QRR förut - passar vad jag gör - men ska sätta på Sportsmart nu i dagarna. Bättre grepp torrt, betydligt bättre grepp vått, mer avancerad teknik, samma användningsområde. Bättre varvtider i test också. :yoparty

sportsmart står på tur nästa gång det är dags att byta, beställde Qualifier nu av gammal vana:tummenupp

Jo, men en hel (även jag)har råkat ut för lömska släpp
när dom blir rejält varma vilket är lätt hänt på bana.

tror nog att dom duger till ts, körde själv på pilot power när jag var nybörjare på bana, sen skulle väl ts mestadels köra på allmän väg:)

Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hur kan ni rekommendera däck utan att veta vad han ska ha dem till?
Gatköring utan dårhustempo men ändå sportigt, Roadsmart, Pilot road2, Batlax021
Bra mil för pengen.

Ska du köra herrejössesfort med knäskrap+ och/eller bana så finns det bättre (och oändligt med) alternativ.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu är jag förvisso ingen superförare på något sätt, men det går utmärkt att hålla ett hyggligt tempo även med roadsmart.

Har aldrig haft några problem med dem med trots bra nedlägg, knäskrap osv (på bana givetvis).

Igår beställde jag dock sportsmart till r1:an. ska bli spännande.

Till TS. Låter som att vi köra ungefär likadant, och har samma inställning. Åtminstone när det gäller gatåkat. Jag kan verkligen rekommendera Dunlop Roadsmart.

Kör du dessutom där det svänger lite ibland (så att däcken slits jämnt) så kan du nog räkna med åtminstone 1000 mil på dem, om inte mer.

Last edited:

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Håller med JHE. Har Pilot Power 2ct fram och Pilot Road 2 bak. Kan personligen inte rekommendera 2ct bak om du kör mycket rakt fram...mitt tog slut efter 250-300mil. sidorna såg ut som nytt så dé kändes väldigt tråkigt att slänga däcket.

atlzapp

En dag utan hojen är en dålig dag!
Gick med
29 May 2009
Hoj
Triumph Sprint 955i
Tack för alla svar, jag blev förvisso inte så mycket klokare.
Men känner nog att Dunlop Roadsmart får genomgående bra resentioner av er.
Metzeler M5 kan nog vara värt att koll upp också.
Pilot Power 2ct bak verkar ju skitdåligt 250 mil? Det är ju inte ens en halv säsong.

Tobbe.

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Efter en uppsättning Pilot Road (håller länge, suger i blött) och en uppsättning Pilot Power (riktigt bra men tar slut snabbt) så kan jag starkt rekomendera Roadsmart (praktiskt taget lika bra som pilot power och grymt grepp i blött men håller nästan lika länge som Pilot Road)...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för alla svar, jag blev förvisso inte så mycket klokare.
Men känner nog att Dunlop Roadsmart får genomgående bra resentioner av er.
Metzeler M5 kan nog vara värt att koll upp också.
Pilot Power 2ct bak verkar ju skitdåligt 250 mil? Det är ju inte ens en halv säsong.

Tobbe.

Power är ju ett raceigare däck än Road och håller därför avsevärt sämre men har mer grepp. Jag kör på Pilot Road 2ct på min hoj. Jag grejar ca 1000 mil på ett bakdäck och närmare 1500 på framdäcket har jag kommit fram till. Jag kör inte några bombarrepor men jag är definitivt inte bland dom långsammaste efter småvägarna heller.
Jag har aldrig råkat ut får att däcken känts tveksamma. Jag uppfattar det som att jag har bergfast grepp hela tiden. Våtgreppet är dessutom riktigt bra. Men jag har ju då i och för sig aldrig knäskrapat eller skrapat fotpinne med TDM:en. Riktigt så tufft kör jag inte.
så jag kan varmt rekommendera Pilot Road 2CT.

Du kan nog för övrigt lugnt nöja dig med att byta bara bakdäcket om framdäcket ser bra ut. Så länge du kör ungefär lika efter däckbytet som före så kommer det ju inte göra någon skillnad. enda gången det har betydelse är ju om du har olika bra däck på hojen och kör max vad det bättre däcket klarar. Då kommer ju det sämre däcket inte att hänga med riktigt.

Håller med JHE. Har Pilot Power 2ct fram och Pilot Road 2 bak. Kan personligen inte rekommendera 2ct bak om du kör mycket rakt fram...mitt tog slut efter 250-300mil. sidorna såg ut som nytt så dé kändes väldigt tråkigt att slänga däcket.

Ööhh. 2CT däcken är ju hårdare i mitten för att dom inte ska slitas ojämnt även om man kör en del rakt fram.
Jag har Road 2CT både fram och bak och bakdäcket håller ca 1000 mil. Fram längre. Det som först når gränsen brukar vara sidorna. Det brukar fortfarande vara precis lagligt i mitten när det börjar bli blankslitet på sidan.

Du måste nästan ha kört med Power 2CT bak då för att göra slut på dom på 250-300 mil. Eller så är du djäkligt elak mot däcken.
Power slits ju ut mycket fortare än Road.

Last edited:

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Ööhh. 2CT däcken är ju hårdare i mitten för att dom inte ska slitas ojämnt även om man kör en del rakt fram.
Jag har Road 2CT både fram och bak och bakdäcket håller ca 1000 mil. Fram längre. Det som först når gränsen brukar vara sidorna. Det brukar fortfarande vara precis lagligt i mitten när det börjar bli blankslitet på sidan.

Du måste nästan ha kört med Power 2CT bak då för att göra slut på dom på 250-300 mil. Eller så är du djäkligt elak mot däcken.
Power slits ju ut mycket fortare än Road.

Men...dé va ju dé jag sa...Jag hade Power 2ct bak som höll 250-300mil :S Nu kör jag med Road 2 bak som jag é mycket mer nöjd med då mitten é hårdare än vad Power var.

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR

Instämmer med dig, kör på 2ct nu och bakdäcket håller inte länge fast jag försöker att inte gasa fullt rakt fram....:huvet

Körde på road-2 tidigare när jag var besatt att fullgasa rakt fram innan jag kom på att kurviga vägar är betydligt roligare. Men road-2 däcket höll ca 500-600mil och då menar jag fullt rakt fram och det är bra för ett bakdäck tycker jag............:tummenupp

Så ett road-2 eller dunlops roadsmart blir det för mig nästa gång...:tuttar

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...