Hjälp från murare... Behövs innan 16:00...

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ska hem till en polare, dom har köpt lägenhet, och det första dom gör är att riva ner en vägg...

Huset är gammalt, väggen var av tegel. Nu är det hål i väggen och i taket, där den rivna väggen en gång satt...

Hur fyller jag lättast ut hålen som lämnats kvar? Tänkte använda grovt gips-spackel, men det är ganska mycket som ska fyllas ut... Ska jag fylla ut med någonting annat till att börja med...

Önskar jag hade bilder på eländet, men det har jag givetvis inte... Skissar lite på ett papper iallafall...

Kommer ju behövas många omgångar annars, att torka upp mellan varven, som kan bli ganska många...

Väldigt tacksam för olika idéer eller tips, eller hänvisningar...!!! :tummenupp

Bifogat

• vägg.jpg
    vägg.jpg
    11 KB · Visningar: 311

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Varför går man alltid med på att hjälpa till under fyllan... Gaaah!!

Speep3

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Triumph Speed Triple
Grovt gipsbruk skulle jag använda, lätt att bygga upp med och lätt att slipa.
Finns på de flesta byggvaruhus. En 25 kilos säck och en hink samt 2 bred-spacklar. Fukta tegelväggen där du ska spackla så fäster det bättre.

/Andreas

PS: fyll ut med gipsbitar från en gipsskiva där det behövs.

Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kanske en tunn "planka" som man sätter över "hålet" som helt enkelt får löpa med hela vägen... Som en typ av list...

Eller kommer det se fördjävligt ut kanske?

Kom igen nu... :)

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Speep3 skrev:
Grovt gipsbruk skulle jag använda, lätt att bygga upp med och lätt att slipa.
Finns på de flesta byggvaruhus. En 25 kilos säck och en hink samt 2 bred-spacklar. Fukta tegelväggen där du ska spackla så fäster det bättre.

/Andreas

Men det var ju det jag tänkte använda, nu vill jag ha bättre tips... Som innebär mindre jobb för min del... :D

Men stort tack, nu tror jag mer på min idé än innan...

Har ju byggt upp en del med gipsbruk innan, men det tar ju en stund att torka. Dom vill nog ha det klart fort som attan...

Fylla ut med fogskum under, det lär ju inte hålla så bra, men någonting liknande tips. Vill helst bara gå på med grovspacklet en eller två gånger...

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Missade din edit...

Så man kan fylla ut med gipsbitar, hmmm, låter som en bra idé... Frågan är bara hur man ska fästa dom... hehe...

Det löser sig nog...

edit: plus, att det är ganska overkill att köpa en hel gipsplatta... Jaja, får se.

Speep3

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Triumph Speed Triple
Zana skrev:
Missade din edit...

Så man kan fylla ut med gipsbitar, hmmm, låter som en bra idé... Frågan är bara hur man ska fästa dom... hehe...

Det löser sig nog...

edit: plus, att det är ganska overkill att köpa en hel gipsplatta... Jaja, får se.

Det är bara att trycka in bitarna i bruket som utfyllnad, börja med att lägga i spackel, tryck fast gipsbitarna och fortsätt med spackel. Det blir lättare att få spacklet att sitta kvar då gipsbitarna binder upp bruket.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Zana skrev:
Missade din edit...

Det löser sig nog...

För att fästa gipsen använd Sättlim och spikplugg ( eller vanliga skruv/plugg) eller den enklaste varianten för detta ändåmålet är Kakellim.

Är det ojämt(dvs ingen plan yta att sätta gipsen mot) och djupt köp en säck med "färdigblandad" cement dvs med sand/grus redan iblandat kostar väl en 50-60 spänn.
Blanda och kasta (ja kasta) i med en murslev,låt halvtorka och jämna av med en bräda så det inte ligger utanför väggens nivå.

Spackal med vanligt spackel när bruket torkat.

Färdigt.

Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Långa farbron skrev:
För att fästa gipsen använd Sättlim och spikplugg ( eller vanliga skruv/plugg) eller den enklaste varianten för detta ändåmålet Kakellim.

Fan va smart! Ser det hela framför mig nu... Tack som fasen! :tummenupp

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Speep3 skrev:
Det är bara att trycka in bitarna i bruket som utfyllnad, börja med att lägga i spackel, tryck fast gipsbitarna och fortsätt med spackel. Det blir lättare att få spacklet att sitta kvar då gipsbitarna binder upp bruket.

Coolt, ska testa det också... Bra med expertis...

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Långa farbron skrev:
För att fästa gipsen använd Sättlim och spikplugg ( eller vanliga skruv/plugg) eller den enklaste varianten för detta ändåmålet är Kakellim.

Är det ojämt(dvs ingen plan yta att sätta gipsen mot) och djupt köp en säck med "färdigblandad" cement dvs med sand/grus redan iblandat kostar väl en 50-60 spänn.
Blanda och kasta (ja kasta) i med en murslev,låt halvtorka och jämna av med en bräda så det inte ligger utanför väggens nivå.

Spackal med vanligt spackel när bruket torkat.

Färdigt.

Fasen va ni ändrar i era inlägg, höll ju på att missa det där... Lät riktigt bra, men kommer det verkligen sitta uppe i taket?

Alltså cementen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fogskum är det enda rätta :) När det har torkat så skär du det liiiite innaför kanten så du har lite att spackla i. Klart!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Zana skrev:
Fasen va ni ändrar i era inlägg, höll ju på att missa det där... Lät riktigt bra, men kommer det verkligen sitta uppe i taket?

Alltså cementen?

Ja,men om du tvekar dra lite spikar överallt så det har något att armera i.

Är med säkerhet bättre bett i cementen än i spackel/gips.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Har inte satt igång, tog hela kvällen att åka runt och leta "gipsfix". Skippar för övrigt cementvarianten, det var inte så farligt djupt som jag mindes det...

Spikar som armering ska jag lägga på minnet...

Sweedo, yup. Ska vara ordentlig som fan. Det är deras första bostadsrätt...

Dee_cati, säker? Låter som en jävligt ful metod. Men måste erkänna att jag hade det i åtankte... Hehe...

Varför ska icke-kunnigt folk alltid ta vatten över huvudet? Det är fan alltid så... Iofs helkaklade jag mitt fd. badrum det första jag gjorde... Men det är ju jag det... :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Zana skrev:
Dee_cati, säker? Låter som en jävligt ful metod. Men måste erkänna att jag hade det i åtankte... Hehe...

Varför ska icke-kunnigt folk alltid ta vatten över huvudet? Det är fan alltid så... Iofs helkaklade jag mitt fd. badrum det första jag gjorde... Men det är ju jag det... :)

Jag ser inga nackdelar med att använda fogskum på fler ställen än föster/dörrtätningar, och har använt det själv på fler än de ställena :)
Ful metod, njae.... fuktsäker, möglar ej, sitter där det sitter, tätar etc. Enkelt javisst, fackmannamässigt :va

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Dee_cati skrev:
Jag ser inga nackdelar med att använda fogskum på fler ställen än föster/dörrtätningar, och har använt det själv på fler än de ställena :)
Ful metod, njae.... fuktsäker, möglar ej, sitter där det sitter, tätar etc. Enkelt javisst, fackmannamässigt :va

Haha, klockrent... Tar och köper en burk då...

Men då var nog 25kg gips lite i överkant då... Ääääh, det går säkert åt, på nåt sätt... :)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Dee_cati skrev:
Skulle väl vara det att det är så jäkla giftigt då.
Eller har man ändrat på skummet nu idag? Förr krävdes det väl licens på fogskum om man förbrukade mer än en flaska per år i yrkesmässig användning?
Eller yrar jag nu? Kanske inte var skummet, jag minns ärligt talat inte :tungan
//Tobbe

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
tobbeviking skrev:
Skulle väl vara det att det är så jäkla giftigt då.
Eller har man ändrat på skummet nu idag? Förr krävdes det väl licens på fogskum om man förbrukade mer än en flaska per år i yrkesmässig användning?
Eller yrar jag nu? Kanske inte var skummet, jag minns ärligt talat inte :tungan
//Tobbe

Du tänker nog på PL400, det limmet har de försökt förbjuda många gånger utan framgång. Men jag förstår dem, ett lim som du kan limma fast skit med på oljiga ytor, under vatten, i minusgrader etc måste vara giftigt. Men jag har använt många tuber utan problem :näsblod
Fogskum är så vitt jag vet inte farligt men för den skull ska du inte förtära det genom någon kroppsöppning.

Zana, återkom med resultat sen ifall det funkar :tungan

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...