Hjälp, har kört utan olja!

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Skulle kolla oljan på min hoj idag för första gången o upptäckte till min förskräckelse att oljan inte ens nådde upp till oljestickan! Så jag tömde ut oljan för att mäta mängden, typ 3dl rann ut fast motorn ska rymma 2.7liter.. Har kört 250mil sen jag köpte den utan att märka nåt konstigt med motorn, men jag kan inte fatta vart oljan tagit vägen?? Vad bör man göra i en sån här situation, fylla på ny olja o va glad lr?
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Äh, SZr går utan olja :hihi

Låter riktigt mysko. Min szr drog en del olja så man fick fylla på var 100:ade mil...men detta låter ju extremt. Du ska nog va glad om den funkar.

För övrigt tror jag inte på 2,7 liter. Jag hällde alltid i nästan en hel 4l dunk (minus 3-5dl)
 

LJL

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 -14
Hmmm

Ska det verkligen vara 2,7 liter i en SZR? Och om det bara var 3dl kvar borde knappast smörjningen funka som den ska och det brukar märkas. Jag skulle iaf hälla på nytt och hålla tummarna.
 

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Ja de ska va 2.7liter enligt instruktionsboken, har märkt nåt mysko skramlande från motorn vid 1700rpm men att den inte skurit ihop kan jag bara inte fatta! kan man på nåt vis utan att ta isär motorn kolla om nåt har tagit skada? kompressionstest lr nåt..
 

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Hjärup
Hoj
CB 900 Hornet 03
Märkligt att inte oljelampan lyst?
Vilket fall som helst har du haft snortur verkar det som.
Har du nyligen köpt hojen?

Annars i me tjock o fin olja o snabba annons på den...
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Sleipner skrev:
Märkligt att inte oljelampan lyst?

Oljelampa? Det är ju lika touring som tankmätare :tungan

Oljetrycket kollar man genom att skruva loss en liten skruv och se så oljan sprutar ut :brinnerup
 

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Sleipner skrev:
Märkligt att inte oljelampan lyst?
Vilket fall som helst har du haft snortur verkar det som.
Har du nyligen köpt hojen?

Annars i me tjock o fin olja o snabba annons på den...

Finns ingen oljelampa på SZR.. Köpte den för två månader sen på annons av en till synes seriös kille. Skumt att en hoj kan förbränna så mycket olja.
 

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Hjärup
Hoj
CB 900 Hornet 03
Dez skrev:
Oljelampa? Det är ju lika touring som tankmätare :tungan

Oljetrycket kollar man genom att skruva loss en liten skruv och se så oljan sprutar ut :brinnerup
Prova med att skruva i den skruven igen då :7peta
 

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Harmon Rabb skrev:
Säker på att rätt mängd olja satt i när du köpte den?

Nä förmodligen var det alldeles för lite olja redan då, för den kan ju knappast dricka 2.4liter på 250mil.. e ju inte en tvåtaktare jag har köpt hoppas jag :D
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Är de varmt ute o man gasar friskt så drar min ruskigt mycket olja, sen ska man ju alltid vänta med o kolla oljan tills motorn har kallnat ordentligt.
Ca ett dygn efter eller nåt, talar av egen erfarenhet :fakta :)
//D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lite sent att påpeka det nu. Du funderade inte på att kontrollera oljan tidigare, t ex strax innan/efter ägarbytet?

Hoppas på det bästa att din motor inte tagit allt för stor skada av det inträffade. En lärdom rikare har du blivit oavsett fortsättning.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Är det inte torrsump på de där? I så fall lär det väl vara olja kvar i oljetanken, måhända.
 

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Mattias skrev:
Är det inte torrsump på de där? I så fall lär det väl vara olja kvar i oljetanken, måhända.

Jo det stämmer, men jag har ju tömt oljetanken. Gjorde precis som det står i instruktionsboken.
 

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Lite olika hojar..
Att den drar en massa olja är inget att oroa sig för. Det är snarare regel än undantag på 660-motorn. Se bara till att fylla på imellanåt. Köp billig mineralolja á la Biltema för eftersom oljan endå går åt såpass fort och motorn är effektsvag funkar det hur bra som helst. Hade motorn tagit skada hade du förmodligen märkt det.

Mattias skrev:
Är det inte torrsump på de där? I så fall lär det väl vara olja kvar i oljetanken, måhända.

Visst är det torrsump. Man kolla oljan med sticka i oljetanken.
 

DarkDog

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Pellefanten, Turboräsern o Supermonoprojektet
Men om det är torrsump, kan det då inte vara så att oljan runnit ner i vevhuset? Jag har för mig att jag läst i nån MCM att detta kan hända på gamla engelska hojar bl a, nån backventil som strular tror jag det var.

Anders J
 

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
-00 Ducati 900ssie
DarkDog skrev:
Men om det är torrsump, kan det då inte vara så att oljan runnit ner i vevhuset? Jag har för mig att jag läst i nån MCM att detta kan hända på gamla engelska hojar bl a, nån backventil som strular tror jag det var.

Anders J

Men jag plockade ju oljepluggen från blocket oxå, kan det ändå vara olja kvar nånstans?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top