Hjälp hur göra, bil eller en mc till?

bengan_zzr1400

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2014
Ort
Ja
Hoj
Såld: zzr1400, Nu: Aprilia RSV4 1100 Factory -2020
Hej alla,
Hjälp hur ska jag välja.
Står i valet o kvalet, en mc till eller en bil till?

Har sen förra året en Aprilia RSV4 1100 Factory.
Till ”problemet”.
Situtationen kräver att vi har tillgång till ytteligare ett transportmedel (bil/mc) åtminstone 6-8 månader om året.
RSV:n är ”liteeee” dyr i både försäkring och värde i sig för att jag ska känna att den är ok att använda som bruks hoj.
Så nu står jag i valet ska vi köpa/leasa en bil eller ska jag köpa en till mc att använda som pendlar hoj.
I vågskålen står en leasing bil om ca 3000kr/mån att kunna använda året runt eller en beg. mc typ Kawaski ER 6 inköpspris 45 000 att köra 7-8 månader om året. Tillkommer allväderställ etc. För körning i ur och skur.

Vad tycker ni?

Fördelar och Nackdelar med ena eller andra alternativet?
Obs! Jag vet/förväntar mig att MC är det som sannolikt kommer att rekommenderas på ett mc forum, men ge gärna bra argument varför :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
"Vi"... Plural. Ska fler använda hojen eller bara du? Låter som enbart du vilket nog måste tas med då i beaktandet.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En leasingbil kontra en billig beghoj, jag tycker jämförelsen haltar. Köp en begagnad Toyota för 45000 om du behöver en bil från a till b. Hyra bil för 3000 i månaden är sämsta affären, åtminstone i jämförelse med att köpa en begagnad hoj. För 3000 i månaden kan du plocka ut en fullsmetad ny GS, betala av den på 5 år och sen är den din för alltid!

Jag kör hoj som mitt primära transportmedel, kör bil när jag måste. Vi har en bruksbil i familjen, men den kör frugan.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Inte för att va dryg men varför ha en hoj som du upplever är så dyr så att du inte kan/vågar använda den, vad ska du med den till om du inte kör den liksom?
Sen till mitt riktiga svar, du har bara ett arsle och kan bara använda ett fordon i taget.
Har inte din partner mc-kort så är mitt svar att självklart ni köper en bil.
 

bengan_zzr1400

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2014
Ort
Ja
Hoj
Såld: zzr1400, Nu: Aprilia RSV4 1100 Factory -2020
Lite otydligt blev det kanske :)

Jo det är jag som behöver ett extra fordon ca: 9 månader om året (mars-november) då frugan kommer att jobba lite oregelbundet under den tiden. Vi har tidigare klarat oss med en bil då vi kunnat åka tillsammans till jobbet.

Ja det här med användandet av RSV istället. Möjligt att det är lite fånigt som du säger att inte använda den.
Min ursäkt är att dels så är försäkringen inte att leka med och sen har jag 2 km grusväg fram till asfalt. Dvs om det regnar så blir det jävligt skitigt ;-)
Så varför köpte jag den? För att möjligheten fanns och att jag en gång i livet, innan jag blir för gammal, ville äga en riktigt ”supersport”.
Dvs för mig en riktig drömhoj. Därav kanske lite onödigt försiktig.

Tanken med leasing var att få ett problemfritt ägande. Har ledsnat på att skruva med gamla bilar.
Men samtidigt kan jag hålla med om att det är ett onödigt dyrt alternativ. Kanske ändå bättre att köpa en bil för 40-50 tusen som föreslås.
Men sen var det här med MC alternativet.
Den tanken dök upp i samband med varma dagar i mars då suget att köra tvåhjuling gör sig påmind.
Nackdelen är om det alternativet väljs så måste jag ställa in mig på att åka i ur och skur. Men men det är väl så att finns inget dåligt väder för MC bara dåliga kläder.

Så om jag väljer det tvåhjuliga alternativet, är en begagnad Kawsaki ER6N ett vettigt alternativ som pendlarhoj.(2mil 70 och 80 vägar samt 2km grus)
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
En praktisk och billig bil är nog vettigare. Nog för att folk kör hoj vintertid med dubbdäck men det känns som att vissa dagar är det skönt att sätta sig i bilen och inte behöva "krångla".
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag spontanköpte en BMW G650X Moto i somras för att åka till jobbet med. Jag har dock inte rört sporthojarna sen jag köpte den. Den är kul och lätt att köra, liksom. Kostade inte särskilt mycket och är i princip gratis att försäkra.
Köp en motorcykel till. Det är enklare att bli av med den när det är dags också. En bil som kostar 45000:- nu får man mer eller mindre ge bort om fem år.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det här är vad du vill ha.


1 pensionär (garanterat) som har tvättat varje söndag och lämnat på service 1 gång/per år.

Driftsäker och när det väl är nåt skit lämnar man till Mekonomen-verkstan eller motsvarande så fixar de bromsarna för motsvarande 1 månads leasing. Skulle jag kalla problemfritt.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4




En Honda Civic tror jag inte att ni blir besvikna....

Billig i drift
Kamkedja
Billig försäkring & skatt
Roligt att köra:tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har liknande behov av ett extrafordon lite då och då. Samt för jobbpendling och småärenden typ Systemet, Clas Ohlsson och sådant viktigt!

Min lösning har varit en scooter med bra väderskydd, stor vindruta, värmehandtag och packutrymme under sadeln. Just nu kör jag sedan några år en 300:a, men jag har testat olika från 125 till 500 cc. 300 cc passar mig och mitt körmönster som det är nu.

Egentligen skulle jag nog ha en trehjulig MP3. Trots att de är rätt så fula. :) En sådan hade hustrun också kunnat köra på sitt B-körkort. Men hon är inte särskilt intresserad av det så det blir nog ingen sådan.

Det som talar emot den lösningen i ditt fall är kanske grusvägen. Visst, man kan köra grus med vilket fordon som helst. Men känslan av kontroll (eller brist på kontroll) skiljer sig åt på en vanlig mc jämfört med en där man har fötterna på en sorts fotplatta. Har du en bra grusväg spelar det mindre roll. Det är rullgruset som är läskigt.

(Jag vet att det sitter mest i skallen... Men jag tycker det. Har nog kört 5-6000 mil med scooter så det är inte helt taget ur luften.)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lite otydligt blev det kanske :)

Jo det är jag som behöver ett extra fordon ca: 9 månader om året (mars-november) då frugan kommer att jobba lite oregelbundet under den tiden. Vi har tidigare klarat oss med en bil då vi kunnat åka tillsammans till jobbet.

Ja det här med användandet av RSV istället. Möjligt att det är lite fånigt som du säger att inte använda den.
Min ursäkt är att dels så är försäkringen inte att leka med och sen har jag 2 km grusväg fram till asfalt. Dvs om det regnar så blir det jävligt skitigt ;-)
Så varför köpte jag den? För att möjligheten fanns och att jag en gång i livet, innan jag blir för gammal, ville äga en riktigt ”supersport”.
Dvs för mig en riktig drömhoj. Därav kanske lite onödigt försiktig.

Tanken med leasing var att få ett problemfritt ägande. Har ledsnat på att skruva med gamla bilar.
Men samtidigt kan jag hålla med om att det är ett onödigt dyrt alternativ. Kanske ändå bättre att köpa en bil för 40-50 tusen som föreslås.
Men sen var det här med MC alternativet.
Den tanken dök upp i samband med varma dagar i mars då suget att köra tvåhjuling gör sig påmind.
Nackdelen är om det alternativet väljs så måste jag ställa in mig på att åka i ur och skur. Men men det är väl så att finns inget dåligt väder för MC bara dåliga kläder.

Så om jag väljer det tvåhjuliga alternativet, är en begagnad Kawsaki ER6N ett vettigt alternativ som pendlarhoj.(2mil 70 och 80 vägar samt 2km grus)
Grattis till att äga din drömhoj och inte en "förnuftigare" som är billigare men inte lika rolig! :tummenupp

Jag pendlade från mars till november förra året med SportHoj och för mig handlar det om en mental inställning. Att inte bli för bekväm och bortskämd.
Visst, 18 grader och växlande molnighet på en tom, krokig väg är underbart men när det inte är så kan man antingen gnälla eller så anpassar man sig.

Det är enklare att sätta sig i bilen istället för att klä sig för regn och kyla.
Har du provat att pendla med motorcykel och kommer fram till att du inte gillar det så kan du alltid sälja pendlarhojen och köpa en billig bil.
Men har du inte provat så vet du inte.
Du får också en ny dimension i sadeln som jag gillar. Det blir inte lika besvärligt längre när allt inte är perfekt.

Val av motorcykel är inget jag vågar mig på men ER6 verkar finnas många för 30 - 40 tusen som du troligen får hyfsat tillbaka om du säljer.

Det finns ett tredje alternativ som jag gillar mer än bil, cykla! 22 km är inte för långt men kräver ännu mer positiv mental inställning. Men med en bra cykel och rätt klädsel får du gratis motion och kommer att märka att det är beroendeframkallande.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är det bara styvt 2 mil så är moppe ett alternativ blir inte mycket bränsle som går åt
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle spontant säga att om det är så att du vill ha ett alternativt fordon att använda när det är riktigt kasst väder eller under vinterhalvåret så är det en billigare begagnad bil som gäller. Då behöver du inte bry dig om det är superkasst väder. Jag skulle köra bågen dom dagar som det är bra väder och köra en billigare begagnad bil under dagar med riktigt dåligt väder eller under vinterhalvåret. Jag kör i och för sig även om det är ösregn om jag ska någonstans och vill åka båge men det är ju helt klart meckigare när det är blött så jag brukar inte välja det när jag ska till jobbet. Det går utan problem att få tag på en duglig begagnad bil som inte kräver alltför mycket reparationer som funkar till det du önskar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej alla,
Hjälp hur ska jag välja.
Står i valet o kvalet, en mc till eller en bil till?

Obs! Jag vet/förväntar mig att MC är det som sannolikt kommer att rekommenderas på ett mc forum, men ge gärna bra argument varför :)

På SportHoj kör de flesta inte SportHoj och som du märker är det många bilister här... :hihi

Men jag är en avvikare och tycker du ska köra hoj. ;)

Allvädersställ behöver du inte köpa, regnställ räcker är min erfarenhet. Helst tvådelat som är lätt att ta av och på. Kolla SMHI och radar med blixt så blir du bra på att se regn också. Och så slipper du stanna för att ta på regnställ.

Nackdel är att det tar längre tid att klä sig än kliva in i bilen och åka iväg. Kompenseras kvickt när du släppt ut kopplingen. Även när vädret inte är perfekt är min erfarenhet. Du blir också en bättre motorcyklist av daglig körning.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Vad förväntar du dig för svar på ett forum med för dig okända mäniskor? Hur långt är ett snöre :) Var bor du? Södra Sverige eller Norra? Mars-November då vadar du väl i snö vissa månader om du bor i Kiruna tex.. Hur långt ska du pendla? Det tar tid o kliva i ur mc-kläder också gårdaskiga dagar. Leasa en bil gör ju många idag för att slippa Blocket-mongon och ha ett enkelt ägande, men det kostar. Vad du än köper/leasar så har ni då åtminstone 3 motorfordon. Det kostar. Det är kul med drömfordon men de bästa fordon är de som används. Kan du cykla? Bra och billig motion. Om du redan har en "drömhoj" välj med hjärnan och inte med hjärtat är det bästa råd du kan få:)

Sen tror jag faktiskt att många på sporthoj.com åker mc, och sporthoj även om alla inte ids skriva det i var och varannat inlägg:krama Gör en poll & kolla om det är viktigt & veta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skrämmande mycket folk som säger bil här.
Jag har pendlat 10 mil enkel resa på MC i en drös år, från mars till oktober eller senare beroende på när frosten kommer.
I alla väder.
Ska du bara köra 2 mil duger ett hyfsat regnställ.
Men du kan ju få en mycket roligare hoj för samma peng som en er6.
Jag har pendlat på literklubba, sexhundra, sporttourer och nakenhoj. Allt funkar utmärkt.
För bekvämlighetens skull kan det vara skönt att ha en reservuppsättning kläder på jobbet om det kommer en monsun, samt ett par skor.
Arbetsdagen blir mycket bättre när den börjar på hoj. Oavsett väder.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
När du pendlar på hoj så är det sällan som man inte kommer till jobbet med ett litet leende.
Vädret är som vädret är, man klarar regn, storm och solsken utan problem.
Just roll with the punches och se det som att det är en stunds terapi på hojen på väg hem.
Det är det verkligen inte i bilen. Då fortsätter ju nästan arbetsdagen och man får inte samma bryt.

Skor under skrivbordet, ett ställe att torka handskar som blivit blöta och sen är det bara att köra...
 

bengan_zzr1400

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2014
Ort
Ja
Hoj
Såld: zzr1400, Nu: Aprilia RSV4 1100 Factory -2020
Tack för alla synpunkter och tips på både fyrhjuliga och tvåhjuliga alternativ.
Bra att få höra hur andra resonerar.

Tänker så här.(just nu)
Det som verkar som en bra plan en fin dag i mars, om väljer mc, kanske inte känns lika kul en novembermorgon med +1 grad och snöblandat regn.
Det talar väl för ett bilalternativ. (Bor några mil norr om stockholm )

Men om man nu är lika velig som jag är kanske alternativet som ”Old Badger” föreslog, att köpa en mc och prova att pendla med en period, är bäst. Tycker jag sen inte det känns ok är det bara att sälja framåt hösten och köpa en billig bil istället .(Leasing har jag skippat)
Ja så får det nog bli! (Hmm, undrar om jag valde med hjärnan nu:näsblod)

Det absolut billigaste och mest hälsosamma är som påpekats Cykel. Det finns också med som alternativ men kanske inte som enda färdmedel :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har pendlat då och då på sommarhalvåret. Har 5,5 mil enkel resa och rena TT-sträckan majoriteten av vägen. Tyvärr innebär detta i ett skogslän massor med vilt. Har smällt flera gånger med bilen och det som i helförsäkrad bil är lite förtretligt är på båge potentiellt livsfarligt. Har nyss skaffat airbag-väst men ändock.

En lustig omständighet är att reseavdraget är typ hälften om man åker båge till jobbet. Gissar att ingen på skatteverket nånsin ägt en motorcykel ?

Hade jag pendlat till Stockholm så hade jag tagit bågen om så inlandsisen hade återkommit. Fy f-n för att känna livet passera i bilkön... ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte för att va dryg men varför ha en hoj som du upplever är så dyr så att du inte kan/vågar använda den, vad ska du med den till om du inte kör den liksom?
Det är ju trots allt väldigt stor skillnad på att nöjesköra med en hoj en solig helgdag, och att bara tugga mil till och från jobbet. Det är ju roligare att ta milkostnaden för nöjeskörningen än bara transport, och det blir fort rätt många mil med 20 mil i veckan, 45 veckor per år.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top