Hjälp i däckdjungeln – vem kan se skillnaden?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ska köpa nya sommardäck (Pirelli P6000 hade jag tänkt), men hur ska man välja vilken version?! Se på bilden – vad är det för skillnad och spelar det någon väsentlig roll vilken jag väljer?

:confused:

Bifogat

• p600.jpg
    p600.jpg
    175.5 KB · Visningar: 340

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
H och V är t.ex hastighetsklassning om jag inte har fel, lär knappast spela roll vilka du väljer

Merovingian

Guest
Ole dole doff.
Kinke lane koff.
Koffe lane binke bane.
Ole dole doff.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
H och V är t.ex hastighetsklassning om jag inte har fel, lär knappast spela roll vilka du väljer

Välj då H så håller de lite längre om du inte ska köra omkring på knutstorp.

Edit: Bra val av däck ur ekonomisk synpunkt iaf om du tänker behålla bilen ett tag. Hjälpte en familj att byta till nya däck häromdagen. Det satt ett par 6000 på deras s80 i samma dimension som du kollar på och dom hade suttit på sen bilen var ny. Nu hade bilen gått 10000 mil! Visserligen med säkert 30-40% med vinterdäck, men du får ändå ut 6000 mil om du kör normal körning. Inte illa.

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
91V eller 91H är hastighetsindex V=240km/h, H=210km/h
BSW står för Black Side Wall, alltså svart däcksida till skillnad från ex WWW som står Wide White Wall.
Nu tror jag knappast att p6000 görs med vit sida :D men de har valt att ha med den infon ändå

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Re: Hjälp i däckdjungeln – vem kan se skillnaden?

Jag skulle inte köpa pirelli, dom vänner som haft pirelli har tvärtom sagt att däcken slits väldigt fort. Visst däcken är bra men som sagt slits väldigt fort..

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag skulle inte köpa pirelli, dom vänner som haft pirelli har tvärtom sagt att däcken slits väldigt fort. Visst däcken är bra men som sagt slits väldigt fort..

Ja kör man P-Zero eller vad dom nu heter får man inte ut många mil, körde en sommar med P-Zero Nero på 850R:en dom höll väl en 500 mil tror jag...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin

6000 mil på ett par P6000 med en s80. Vilka däck håller längre? Vet även att Pirelli Scorpion på ex xc70 har ruggigt bra livslängd. Sportdäck med hög hastighetsklassning och låg profil är en helt annan diskussion.

Själv kör jag inte Pirelli...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Har kört med Pirelli på jobbarbilarna på sommaren och Hakka *valfritt nummer efter år* på vintern. Som sagt, P6000 håller grymt länge. Enda däcket som jag vet håller längre är Tyfoon men det är billigare och sämre då det låter mycket samt är dåligt i vått underlag.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
På tal om hjälp i däckdjungeln, går det få tag på 225/55 R16 V utan att behöva betala ur näsan? Regummerade koreadäck har jag svårt för (AKA okända märken).

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Ja kör man P-Zero eller vad dom nu heter får man inte ut många mil, körde en sommar med P-Zero Nero på 850R:en dom höll väl en 500 mil tror jag...

P-zero är ju egentligen ett racedäck och således inget man ska räkna med många mil på, att sätta dessa däck på en bil som mestadels ska tranportera arslet från A till B är verkligen slöseri.

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
På tal om hjälp i däckdjungeln, går det få tag på 225/55 R16 V utan att behöva betala ur näsan? Regummerade koreadäck har jag svårt för (AKA okända märken).

990:-/st tar vi för 225/55-16 Tigar Prima 95V ink. montering/balansering. Ett mycket bra mellanprisdäck som är EU-Tillverkat.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Kommer nog att köpa Goodyear Eagle F1 Assymetric 225/45 17" om ett tag till mitt as. Någon som har koll på dess livslängd/hållbarhet? Ska sitta på en 9-3 2,0T 1998.

Alternativt, tips till ovan nämnda droska?

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Kommer nog att köpa Goodyear Eagle F1 Assymetric 225/45 17" om ett tag till mitt as. Någon som har koll på dess livslängd/hållbarhet? Ska sitta på en 9-3 2,0T 1998.

Alternativt, tips till ovan nämnda droska?

Ett annat trevlig alternativ är ju MICHELIN PILOT SPORT 3, kikat på dom? Ligger rätt högt i pris, vi tar 1650:-/st för dom.

robinrobin

Ny medlem
Gick med
22 May 2007
Hoj
CB 600 White`n Red edition
650:- spänn för gamla p6000? Då finns det väll bra många bättra alternativ!
Vi säljer Uniroyal för 650:- continental för 674:- eller hankook för 631:- så vette fan om just de där va någe bra..

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

håller med!

har kört en uppsättning p6000, hann knappt ut från däckkrängaren innan det var dags att rulla in å byta igen:mad: normal körning, inga överdrivna hastigheter då vi har barn i bilen.

990:-/st tar vi för 225/55-16 Tigar Prima 95V ink. montering/balansering. Ett mycket bra mellanprisdäck som är EU-Tillverkat.

är det michelin som gör dom?

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
650:- spänn för gamla p6000? Då finns det väll bra många bättra alternativ!
Vi säljer Uniroyal för 650:- continental för 674:- eller hankook för 631:- så vette fan om just de där va någe bra..
Något test i välrenomerade tidningar där dina förslag får bra omdömen? Vilka Uniroyal, Conti och Hankook tänker du på?

Valde ut P6000 eftersom jag såg att de fick bra betyg i Vi Bilägare och Teknikens värld. Och jag hade P600 för några år sedan, och var väldigt nöjd med dem.

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
håller med!

har kört en uppsättning p6000, hann knappt ut från däckkrängaren innan det var dags att rulla in å byta igen:mad: normal körning, inga överdrivna hastigheter då vi har barn i bilen.

är det michelin som gör dom?

Det kan man säga, vi får dom via Euromaster och Tigar är Euromasters eget märke... Euromaster ägs av Michelin så...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår