Hjälp i ryggskyds djungeln

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Tjenare

Håller på att ta körkort så jag kan få köra min 929'a till sommaren och har införskaffat all utrustning utom ryggskydd och tänkte om man kunde få något att gå efter.

Har surfat runt en del och priserna är inte så hiskeligt höga men jag vet inte vad det är jag ska kolla efter, märken, utförande, typ mm

Så ett hjälpande finger i rätt riktning hade inte vart helt fel

Mvh stroemberg

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Halvarsson Track brukar få bra betyg. Kostar typ 1100kr.

sacus

allt är en gråzon
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Suzuki 1200s Bandit-02
Håller med tidigare inlägg Halvarsson Track, Sitter riktigt bra över ryggen men blir varm på sommaren. :tummenupp

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
halvarsson track is the one and only..

/J

axelsson_vpg

Guest
allt som gör att ryggen inte kan knäckas bakåt är ett plus... ta typ en träplanka och ett spännband runt magen!!

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
står också å funderar på vad man skall köpa för ryggskydd..
Provade ett knox aegis som jag tyckte satt bra.. någon som har erfarenhet eller sett nått test med detta?

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Efter allt detta lovordande blir det nog att slå till på ett sånt

Hjälmen dimper förhoppningsvis ner i brevlådan imorgon.
Sen är det uppskrivning den 20 april :yoparty

21-1620.jpg
med tillhörande spegel/silver visir (kanske är en "flikkig" hjälm men simpel och snygg)

halvarsson track is the one and only..

/J

Last edited:

-Freddy-

Guest
Kolla så det sitter skönt, inte tar i sitsen när du lutar dig bak och inte tar i nacken när du böjer huvet bak, fast det var nog bara mitt gamla Dainese det blev så med. Precis som hjälm så tycker ialf jag att det är viktigt med komfort, jag gillar inte tjocka skydd med dubbla lager och spännen runt halva kroppen. Dom flesta är ju CE-godkända fast jag kör tydligen med ett icke-godkänt äldre UFO-skydd.

Nu har jag ett iofs ett Thor kroppsskydd som har allt och det känns knappt att man har på sig det, very nice!

Prova några olika och känn efter själv vad som sitter bäst på din kropp är mitt tips.

Last edited:

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Halvarssson track +1
Att den sedan toppar testerna är också en trygg aspekt, utifall det skulle behövas. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
allt som gör att ryggen inte kan knäckas bakåt är ett plus... ta typ en träplanka och ett spännband runt magen!!

Nu är du nog ute och cyklar. Den dagen du drar av hojen i lite fart och åker med ryggen före in i en stolpe så¨kommer din ryggrad lindas som en märla kring stolpen oavsett om du har ett ryggskydd, en planka eller något annat längs ryggraden.

Ryggskydden skall snarare fördela kraften vid en smäll över ryggskyddet och dessutom förhindra mot att något penetrerar kroppen, typ fotpinnar, kvistar, stenar när man dundrar ut i miljön.

Inget skydd klarar att förhindra att man knäcks bakåt den dagen man glider med ryggen först in i en stolpe eller liknande. Testa själv genom att böja valfritt skydd bakåt så inser du att det inte behövs mycket för att böja skiten på mitten.

Däremot skall skydden som sagt sprida ut våldet vid en smäll över en större yta när man slår i stenar, grenar eller annat som kan slå sönder en kota eller punktera kroppen.

Men kör du med en planka om du tror att det är ett prisvärt alternativ.

Min röst hamnar f.ö. på Halvarsson Track. :fakta

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Track. Varmt, javisst. Men det är helstället också. Håll farten uppe istället.

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Ingen som kör med Dainese Wave`?? Funderar själv på ett sådant då jag läst att det skall vara bra på att "andas" och inte som halvarsons sitta tätt som silvertejp :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ingen som kör med Dainese Wave`??

Jag kör med Dainese BAP som är snarlikt och visst är det marginelt svalare än Halvarsson men då pratar vi bara om olika grader av helvete. "Alla" ryggskydd som jag stött på är varma och det blir svettigt så det är lika bra att man svettas så säkert som möjligt.

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
Ingen som kör med Dainese Wave`?? Funderar själv på ett sådant då jag läst att det skall vara bra på att "andas" och inte som halvarsons sitta tätt som silvertejp :va

Jag har ett Wave, är helnöjd med det. Fast även om det andas bra är det ju inte direkt svalt för det. :)

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Nu har jag inte testat så många olika, men Halvarssons Track har ju den fördelen att det inte märks om det är på eller ej.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...