Hjälp kring Enduro-registrerad/landsvägsregistrerad

kenson_

Ny medlem
Gick med
29 May 2024
Hoj
2003, Yamaha TT600R
Tjena! Har kikat igenom forumet och har hittat någorlunda liknande trådar, men inget tydligt svar. Uppskattar all hjälp jag kan få på ämnet.

Bor ett fåtal kilometer från närmsta enduro-spår och hade tänkt att plocka upp enduro. Letar nu efter en hoj som jag kan köra till och från spåret med. Och såklart i spåret ; ).

1. Har förstått det som att enduro-reggade får köra på landsväg till och från tävling/träning sålänge det är organiserat av en SVEMO klubb. Vad räknas här som organiserat? är att klubben annonserar att spåret är öppet att betrakta som organiserat? någon som vet hur detta appliceras i verkligheten?

2. Hur fungerar enduro-registrering rent praktiskt? behöver det besiktas på något sätt? Trafikförsäkring, ja?

3. Landsvägsreggade enduro MC ex ktm 125 (2012), hur fungerar det rent praktiskt när man ska åka till en bana för att köra? Är den reggad då som A1 med den begränsningen? plockar man bort den, blinkers, backspeglar och så när man kommer till banan eller hur brukar man göra?

Stort tack på förhand i denna, för mig, jungeln!
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Registrerade motorcyklar ska vara utrustade i enlighet med gällande svenska trafikförfattningar. Enligt TSFS 2021:10, 5 kap. med tillhörande ändringsförfattningar, gäller särskilda krav för tvåhjuliga motorcyklar som utrustats för tävlingsändamål. Enligt 1§ är enduromotorcykel ett fordon som ändrats och utrustats för tävlingsändamål som är upptaget i av Svemo upprättad förteckning över tävlingsmotorcyklar och som genom särskilt beslut godkänts av Transportstyrelsen. Enligt 2§ skall tvåhjulig enduromotorcykel som utrustats för tävlingsändamål i stället för kraven i 1 kap. 10§ vid registreringsbesiktning uppfylla de krav som ställs enligt 5 kap. 2-30§§.
Kortfattat innebär detta att:

– Indentifieringsmärkning (ramnummer) ska finnas,
– Bränsletank ska vara utförd i metall eller plast,
– Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar,
– Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma regler som enligt NT.
– Väl fungerande bromsar på fram och bakhjul ska finnas,
– Stöldskydd behövs inte,
– Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska finnas (belysnings- och reflexanordning, se TSFS 2021:10 Bilaga 2).
– Körriktningsvisare behövs inte,
– Stopplykta inte behöver tändas när framhjulsbroms används,
– Kontrollampa för helljus behövs inte.
– Backspeglar behövs inte,
– Ljudsignalanordning ska finnas,
– Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas,
– Instrument som visar hastigheten ska finnas.
– Undantag medges från avgasreningskrav
Motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter får framföras på väg endast av
förare med giltig förarlicens utfärdad av Svemo och brukas på väg endast i direkt
samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i
Svemo.

Behöver jag ansöka om att mitt tävlingsfordon ska undantas från kravet på kontrollbesiktning?

Nej, det behöver du inte göra, men du behöver göra en registreringsbesiktning för att få rätt textkod som ger dig besiktningsbefrielse.

Vad gäller för tävlingsfordon med vit registreringsskylt?

För dessa fordon gäller de ordinarie besiktningsreglerna.
 
Last edited:

kenson_

Ny medlem
Gick med
29 May 2024
Hoj
2003, Yamaha TT600R
Registrerade motorcyklar ska vara utrustade i enlighet med gällande svenska trafikförfattningar. Enligt TSFS 2021:10, 5 kap. med tillhörande ändringsförfattningar, gäller särskilda krav för tvåhjuliga motorcyklar som utrustats för tävlingsändamål. Enligt 1§ är enduromotorcykel ett fordon som ändrats och utrustats för tävlingsändamål som är upptaget i av Svemo upprättad förteckning över tävlingsmotorcyklar och som genom särskilt beslut godkänts av Transportstyrelsen. Enligt 2§ skall tvåhjulig enduromotorcykel som utrustats för tävlingsändamål i stället för kraven i 1 kap. 10§ vid registreringsbesiktning uppfylla de krav som ställs enligt 5 kap. 2-30§§.
Kortfattat innebär detta att:

– Indentifieringsmärkning (ramnummer) ska finnas,
– Bränsletank ska vara utförd i metall eller plast,
– Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar,
– Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma regler som enligt NT.
– Väl fungerande bromsar på fram och bakhjul ska finnas,
– Stöldskydd behövs inte,
– Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska finnas (belysnings- och reflexanordning, se TSFS 2021:10 Bilaga 2).
– Körriktningsvisare behövs inte,
– Stopplykta inte behöver tändas när framhjulsbroms används,
– Kontrollampa för helljus behövs inte.
– Backspeglar behövs inte,
– Ljudsignalanordning ska finnas,
– Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas,
– Instrument som visar hastigheten ska finnas.
– Undantag medges från avgasreningskrav
Motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter får framföras på väg endast av
förare med giltig förarlicens utfärdad av Svemo och brukas på väg endast i direkt
samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i
Svemo.

Behöver jag ansöka om att mitt tävlingsfordon ska undantas från kravet på kontrollbesiktning?

Nej, det behöver du inte göra, men du behöver göra en registreringsbesiktning för att få rätt textkod som ger dig besiktningsbefrielse.

Vad gäller för tävlingsfordon med vit registreringsskylt?

För dessa fordon gäller de ordinarie besiktningsreglerna.
Tack för ditt svar! Precis, var detta jag syftade till med frågorna. Funderar fortfarande delvis kring frågorna under punkt 1 i mitt inlägg.

2: Så - om det är en "enduro-reggad" motorcykel har den redan genomgått denna registreringsbesiktning och behöver inte göras igen, fattar. Angående "vit registreringsskylt", en mc kan alltså inte vara reggad som enduro med vit-skylt? har sett flertal annonser med vit skylt men som påstås vara enduro-reggade.

3. Kvarstår

Återigen tack för ditt svar! Om du har tid och lust att förtydliga det övriga hade det uppskattas annars får andra såklart gärna haka på här också!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
De flesta tar hojen på kärra, eller kör den som den är till banan. Jag tror jag aldrig sett en orangefärgad enduro-regskylt annat än på tävling.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hör av dig till klubben som har spåret i stället. Ett samtal eller besök kommer kunna ge fler och bättre svar. Du kommer behöva bli medlem där ändå.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top