Hjälp med att byta drivpaket

moonraker

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
YZF R6
Håller på att sätta på nytt drivpaket. Fram drevet sitter dock som f-n! Blev mitt upp i allt osäker - vilket håll är muttern gängad?? Jag har väl inte dragit åt fel håll??!

Någon som har ett snabbt svar?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
moonraker skrev:
2395253 Håller på att sätta på nytt drivpaket. Fram drevet sitter dock som f-n! Blev mitt upp i allt osäker - vilket håll är muttern gängad?? Jag har väl inte dragit åt fel håll??!

Någon som har ett snabbt svar?

Har du kedjan på högersidan av motorcykeln är drevet som regel vänstergängat, annars inte. Du kan även titta på gängan trots att muttern alltjämt sitter på, man brukar kunna skymta åt vilket håll gängan är slagen.

Mvh
J
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jag kan upplysa dig om att det kan sitta rätt så hårt. Jag hadde 1,5m långt rör som förlängare + en polare som satt på hojjen och höll brommsarna intryckta. Släppte med en jävla smäll ,höll på att slå bort backspegeln. Provade allt före bla, muttermaskin modell större. Det enda som gick var ren muskelkraft + lite assistans.
 

ChrilleH

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
Haga
Hoj
Honda cbr 929rr
Du ska dra åt vänster dvs motsols.. Brukar gå väldigt lätt med en muttersnurra kom ihåg att böja upp låsbrickan...
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Hade också ett rent helvete med att få av mitt, lyckades t.o.m. ha sönder muttern. :mad:
En KRAFTIG mutterdragare är att föredra, och prova att värma på muttern med en varmluftspistol också...
 

moonraker

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
YZF R6
Problemet löst!

Körde till Claes Ohlsson och köpte en 32 mm hylsa och sen tog jag hävarmen till bilens hjulbultar. Sen var det bara att att krysta!

Tack för hjälpen!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top