Hjälp med att byta polaritet på gammal MIG svets

x4riz

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Tjena
Jag måste svetsa några mindre hål i en gammal bil, och har därför köpt mig lite flussfylld rörtråd till min gamla svets.
Som jag har förstått det ska man polvända svetsen när man svetsar med flusstråd, bara det att jag inte har någon aning om hur man gör. :confused:

På de nyare svetsar har jag sett att det brukar finnas enkla sätt att byta polaritet, bara att byta plats på 2 sladdar. Men på den här gamla tror jag inte de tänkte på att man kanske skulle vilja byta polaritet för det står inget om det i manualen.

Har några bilder på svetsen som kanske kan vara till hjälp

imag1162s.jpg

imag1169.jpg

imag1171f.jpg

Hoppas att det finns någon som vet hur man gör! :)

Rent logist så byt + och - så har du bytt polaritet...
Men ska ärligheten fram så har jag inte en susning om det är "okej" att göra så
Men o andra sidan så tror jag inte du märker någon större skillnad mellan de olika alternativet men va vet jag, jag kör bara TIG

Äsch då. Jag har sett väldigt mycket klagomål på flusstråd på många forum men jag börjar undra om folk faktiskt testat det eller bara "hört från någon som kan".
Personligen tycker jag det fungerar utmärkt till mindre jobb som t.ex. lappa ihop några balkar inför en besiktning eller bygga en vagn till fyrhjulingen.

Förutsatt att man byter polaritet, annars blir det riktigt pissigt att jobba med.
Skvätter en del också. Men är man inte anal med att det ska vara perfekt finish på precis allting och använder svetsspray så.

Jag är inte särskilt elkunnig men man ska alltså bara byta plats på de 2 inringade sakerna?

imag1162.jpg

Äsch då. Jag har sett väldigt mycket klagomål på flusstråd på många forum men jag börjar undra om folk faktiskt testat det eller bara "hört från någon som kan".
Personligen tycker jag det fungerar utmärkt till mindre jobb som t.ex. lappa ihop några balkar inför en besiktning eller bygga en vagn till fyrhjulingen.

Förutsatt att man byter polaritet, annars blir det riktigt pissigt att jobba med.
Skvätter en del också. Men är man inte anal med att det ska vara perfekt finish på precis allting och använder svetsspray så.

Jepp jag provade förut att lägga några svetsar utan att byta polaritet, de blev helt okej, kanske inte så snygga men de höll iaf. Så flusstråd duger om man inte bryr sig jättemycket om hur det ser ut.

Är inte de två inringade munstycket + och jordklämman - ?

Är väl bara byta dom i anslutningen på svetsen då typ? Eller är det kabel hela vägen in i svetsen?

Men som svar så ja byter du dom två så har du ju bytt polaritet :-)

Last edited:

Självklart har jag hört det av killen jag träffade på macken som känner honom runt hörnan som hört det av sin kompis kusins som själv har hört det av en som läst det på internet.

Har självklart testat skitet själv.
Jag har höga krav på svetsar och där hamnar inte flusstrådsvetsen!
Har även höga krav på det visuella och där går flusstråden bort igen.
Sen det viktigaste så har den inte den ingen hög brottgräns där går den fetbort.
Sen priset går också bort på flusstråden.

Bättre att ha rätt grejer från början.

Som att jämföra en Makita mot en Julaskruvdragare, rätt grejer ger bra resultat.

Bättre att ha rätt grejer från början.
Som att jämföra en Makita mot en Julaskruvdragare, rätt grejer ger bra resultat.

Ser ingen anledning att köpa en Makita istället för en Julaskruvdragare om man inte gör annat än sätter upp hyllor.
Jag ser åas ingen anledning att köra folkrace med en Maserati heller.
Alla är vi olika.

Flusstråd är ju ren skit.

Har du inga krav på hur det ska se ut så kan det dock spela mindre roll.

Ser ingen anledning att köpa en Makita istället för en Julaskruvdragare om man inte gör annat än sätter upp hyllor.
Jag ser åas ingen anledning att köra folkrace med en Maserati heller.
Alla är vi olika.

Nu jämför du päron med äpplen.

En svetsfog ska klara visa parametrar.
Skulle aldrig få för mig att svetsa med skiten i en bilen.

Lite skillnad på en bil och hyllor, fast jag skulle alla dagar i veckan ta antingen nån av mina Makoitor, Milwaukees eller Boschmaskiner och skruva ihop en hylla med.

Sen är ju inte Maseratin speciellt lämpad för folkrace heller, precis som flusstråden inte är lämpad till att svetsa i en bil (Eller nåt annat heller för den delen).

Är inte de två inringade munstycket + och jordklämman - ?

Är väl bara byta dom i anslutningen på svetsen då typ? Eller är det kabel hela vägen in i svetsen?

Men som svar så ja byter du dom två så har du ju bytt polaritet :-)

Det går inte ,du har trådmatning i den ena ,lite svårt att få jordanslutningen att börja mata ut tråd.

Googla fram lite bilder där folk svetsat med flusstråd, så kommer du aldrig mer vilja ta i skiten.

Kör på "vanlig" tråd, eller varför inte en pinnsvets.

Sen är ju inte Maseratin speciellt lämpad för folkrace heller, precis som flusstråden inte är lämpad till att svetsa i en bil (Eller nåt annat heller för den delen).
Varför inte lämpad? Det håller! Svetsat upp allt från balkar stötdämparfästen, motorfäste mm på diverse is/grus bilar. Körts bra mycket hårdare än vad en bil är gjord för o inga brutna fogar för det. Svetsade även en hemmabyggd cab med fluss som frontade lite lätt med "naturen", hela bilen var sne här o där men fogarna hela.
Sen att fluss ofta ger fula fogar, är dyrt mm.. Ja det håller jag med om, men det håller mycket väl för bilanvändning.

Föredrar oxå gammal hedlig tråd med gas om valet finns, men smidigt o ha en liten fluss på resande fot;)

Nu jämför du päron med äpplen.

En svetsfog ska klara visa parametrar.
Skulle aldrig få för mig att svetsa med skiten i en bilen.

Men flussfogen håller tillräckligt bra för att något annat ska gå sönder långt innan fogen. Så även om det blir svagare än en "riktig" fog blir det tillräckligt starkt för att det inte ska spela någon större roll.
Personligen skulle jag inte svetsa en rallybur med det men det duger alldeles utmärkt för "gårdsbruk" där det är smidigt att inte alltid behöva kånka på en gastub.

Att det ser ut som skit är en sak, men jag behöver inte knullputs på en traktor, underrede eller släpvagn.

Men flussfogen håller tillräckligt bra för att något annat ska gå sönder långt innan fogen. Så även om det blir svagare än en "riktig" fog blir det tillräckligt starkt för att det inte ska spela någon större roll.
Personligen skulle jag inte svetsa en rallybur med det men det duger alldeles utmärkt för "gårdsbruk" där det är smidigt att inte alltid behöva kånka på en gastub.

Då säger vi det.
Ska genast sälja mina gastuber och tjacka flusstråd.
Finns småtuber också. Använder mig ofta av det om jag håller på med räcken i trapphus och en liten svets på en liten vagn, då är det behändigt att hantera den.

Nu är det så att jag bara ska punkta ihop lite tunnplåt, om jag skulle ha svetsat balkar eller annat så hade jag nog skaffat mig en gastub. :tummenupp
Jag tror ej att jag kommer behöva byta polaritet då svetsen verkar fungera hyfsat ändå :) Iaf tillräckligt bra för mina behov

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick