Hjälp med att köpa nytt framdäck

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
kolla när det är tillverkat, titta efter DOT och den 4 siffriga koden, som berättar vecka och år
t.ex vecka 29 år 2010DOTmærkning.jpg
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
ska du ställa hojen på ett depåstöd fram så rekommenderar jag att du samtidigt har ställt hojen på depåstöd bak, det är väldigt instabilt att bara ha höjt upp den fram.

köp inte proworks skitstöd (2in1) om du tänkt använda det bak, det viker sig, fram funkar det fint när det byggs ihop med den smalare bygeln.

jag tänker inte råda dig till att skita i momentnyckel, men jag har aldrig använt det till annat än saker som håller packningar på plats, tex motorkåpor osv, iofs har jag börjat använda det till gaffelbenen också.

Blev en Prowork depåstöd, beställde bara en, hoppas det funkar.

Tänkte köpa momentnyckel, behövs troligen 2st, en som klarar 15nm för tändstift och 17,5nm för oljefiltret, samt en som klarar 30nm för oljeplugget och 108nm för däckbytet.

Det behövs mycket när man inte har något och bara vill byta en grej =D
Vill ju komma undan så billigt som möjligt och inte ha en massa verktyg som knappt används.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blev en Prowork depåstöd, beställde bara en, hoppas det funkar.

Tänkte köpa momentnyckel, behövs troligen 2st, en som klarar 15nm för tändstift och 17,5nm för oljefiltret, samt en som klarar 30nm för oljeplugget och 108nm för däckbytet.

Det behövs mycket när man inte har något och bara vill byta en grej =D
Vill ju komma undan så billigt som möjligt och inte ha en massa verktyg som knappt används.
Det är farligt att köpa verktyg. Det slutar med att man har så mycket skit att man måste hyra ett garage i ett industriområde för att ha plats med allt. :hihi
Köp en bra verktygslåda att ha verktygen i så tar det mindre plats.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Blev en Prowork depåstöd, beställde bara en, hoppas det funkar.

Tänkte köpa momentnyckel, behövs troligen 2st, en som klarar 15nm för tändstift och 17,5nm för oljefiltret, samt en som klarar 30nm för oljeplugget och 108nm för däckbytet.

Det behövs mycket när man inte har något och bara vill byta en grej =D
Vill ju komma undan så billigt som möjligt och inte ha en massa verktyg som knappt används.
Nej men räknar inte hem verktygen på första jobbet. På längre sikt, när verktygen väl betalat sig så kommer du inte lägga mycket pengar på service. Lite vätskor och slitagedelar. Som grädden på moset vet du också att jobbet gjorts ordentligt.

Tidigare har jag gjort allt förutom däckbyte och ventilspel om det är schims inblandat. Kommer nog göra allt nu när jag fått garage och slipper stå utomhus och meka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blev en Prowork depåstöd, beställde bara en, hoppas det funkar.

Tänkte köpa momentnyckel, behövs troligen 2st, en som klarar 15nm för tändstift och 17,5nm för oljefiltret, samt en som klarar 30nm för oljeplugget och 108nm för däckbytet.

Det behövs mycket när man inte har något och bara vill byta en grej =D
Vill ju komma undan så billigt som möjligt och inte ha en massa verktyg som knappt används.
Nu vet jag inte vad för depåstöd Prowork är men är det av typen "någorlunda billiga"
så sätter man alltid först ett bakre depåstöd (om du inte har centralstöd på hojen, enbart sidostöd)
och sedan främre depåstöd
och när framhjulet är påmonterat igen
börjar man med att ta bort det främre depåstödet
och avslutar med att ta bort det bakre depåstödet.
Varför två depåstöd ?
För enbart främre depåstöd är så vingligt att stor risk hojen välter.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Man kan, även om det inte är optimalt, ta en SJ-pall (lastpall) och vända upp och ned.
Med lite tur nyper bakhjulet fast rätt bra, annars lägger man ett par reglar på och skruvar dit.
NEJ, inte skruva i däcket!
Då står hojen hyfsat stadigt medan man byter framhjul.
Så kan man köpa ett bra bakre depåstöd en annan gång.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top