Hjälp med att ställa in hubben...

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Har en Netgear wireless hub och är kopplad till nätet via DSL modem!

Nu visar det sig omöjligt att:
-Köra active mode i DC++
-Köra en FTP server
-Komma in på andra servrar
-E-posten funkar inte

Jag har i inställningarna på hubben gjort "port forwarding" så det bode funka!
FTP och E-post fungerade innan jag fick mitt "nya" bredband, men Active i DC har aldrig fungerat!

Hjälp mig!!

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Gissar att du kör SHE´s billiga alternativ som jag gör?
Har inget med din router att göra isf, vi ligger förmodligen innanför ännu en router så vi har inget IP-nr som går att komma åt utifrån... :-(

Håller på att bli vansinnig på ICQ:n som tappar kontakten hela tiden.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Ulf W skrev:
Har inget med din router att göra isf, vi ligger förmodligen innanför ännu en router så vi har inget IP-nr som går att komma åt utifrån... :-(

När kopplade du in?
Snacka om varierande hastighet. Jag har kört TPTEST statistik hela natten och som högst hade jag 3,5 M vi 7 i morse och nu ligger jag på 100 k ungefär. Har dock talat med dem och de håller på med uppgradering så det skall bli riktigt bra fart, 7 M på Dalhem säger han!

Var bor du?

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Inkopplad dan före nyårsafton el nåt.
Jo hastigheten verkar variera en del, men den är mycket bättre än den sunkiga kabeltv:n jag körde på innan.

Bor på Bryggerig.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Ulf W skrev:
Inkopplad dan före nyårsafton el nåt.
Jo hastigheten verkar variera en del, men den är mycket bättre än den sunkiga kabeltv:n jag körde på innan.

Bor på Bryggerig.

Hade oxå den...

Har inte sett dig i staan....

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Blade skrev:
-Köra active mode i DC++
Funkar inte bakom en router.
Blade skrev:
-Köra en FTP server
Be folk testa både passive och port-mode i sina FTP-klienter. På min gamla D-Link var fok tvungna att köra port-mode (eller om det var tvärt om, minns inte). Nu när jag kastat D-Link-skiten åt h-e och köpt en 3Com så funkar allt perfa.
Blade skrev:
-Komma in på andra servrar
Låter ju konstigt. Utåt borde det inte vara några probs.
Blade skrev:
-E-posten funkar inte
Se föregående svar.

Ett allmänt tips kan vara att koppla datorn direkt i ADSL-modemet och kolla så att allt funkar utan router.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Zormin skrev:
Funkar inte bakom en router.

Be folk testa både passive och port-mode i sina FTP-klienter. På min gamla D-Link var fok tvungna att köra port-mode (eller om det var tvärt om, minns inte). Nu när jag kastat D-Link-skiten åt h-e och köpt en 3Com så funkar allt perfa.

Låter ju konstigt. Utåt borde det inte vara några probs.

Se föregående svar.

Ett allmänt tips kan vara att koppla datorn direkt i ADSL-modemet och kolla så att allt funkar utan router.

Tackar...skall kolla upp detta!!
Menar du förresten att man kan välja olika mode i tex cute FTP?

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Ulf W skrev:

Har mailat SHE ang detta, får se vad de svarar. Jag meddelar svaret när jag får det!!

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Blade skrev:
Tackar...skall kolla upp detta!!
Menar du förresten att man kan välja olika mode i tex cute FTP?
Japp. Du har det under Edit->Global settings och sen klickar du på Connection. Där har du valet Connection type som antingen är PORT eller PASV.

Sen kan man ställa in connection type på varje site man sparar om man inte vill använda den globala inställningen. Högerklicka på en site, välj Site properties och sen har du Data connection type på Type-fliken.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Zormin skrev:
Japp. Du har det under Edit->Global settings och sen klickar du på Connection. Där har du valet Connection type som antingen är PORT eller PASV.

Sen kan man ställa in connection type på varje site man sparar om man inte vill använda den globala inställningen. Högerklicka på en site, välj Site properties och sen har du Data connection type på Type-fliken.

Thanx!! :tummenupp :Bugar

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Blade skrev:
Har en Netgear wireless hub och är kopplad till nätet via DSL modem!

Nu visar det sig omöjligt att:
-Köra active mode i DC++

Funkar fin fint att köra i active mode med en router, kräver dock att man ställer in DC++ att köra på en fast port, tex 505 och sedan öppna denna i routern. Du måste även knappa in din externa ip i DC++. Ditt externa IP ser du i routern när du surfar till den.

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Matte_M skrev:
Ditt externa IP ser du i routern när du surfar till den.

Nä för det är det som är problemet här!
Det som syns i routern är inget externt IP...

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Matte_M skrev:
Funkar fin fint att köra i active mode med en router, kräver dock att man ställer in DC++ att köra på en fast port, tex 505 och sedan öppna denna i routern. Du måste även knappa in din externa ip i DC++. Ditt externa IP ser du i routern när du surfar till den.
Se på fan, det stämmer ju! Nu måste jag ställa om. :tummenupp Jag var helt säker på att det inte funkade. Det funkade inte på de första DC-klienterna sen har jag inte tänkt på det vartefter jag uppgraderat.

Fast detta kräver ju förstås att man har ett IP som inte ändrar sig så mycket. Drygt att ställa om DC hela tiden annars.

Ulf W skrev:
Nä för det är det som är problemet här!
Det som syns i routern är inget externt IP...
Ditt externa IP hittar du nog bredvid gateway, MAC-adress och sånt på nån infosida i routerns webbgränssnitt.

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Zormin skrev:
Ditt externa IP hittar du nog bredvid gateway, MAC-adress och sånt på nån infosida i routerns webbgränssnitt.

Hjälper inte för troligen ligger vi innanför en annan router som jag skrev längre upp i tråden. Så vi har nog samma externa IP allihop.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Ulf W skrev:
Hjälper inte för troligen ligger vi innanför en annan router som jag skrev längre upp i tråden. Så vi har nog samma externa IP allihop.

Vad har du för IP (externt)?
PMa om du inte vill skylta med det!!

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...