hjälp med att välja däck

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
tjaa.

Tänkte ta o beställa en uppsättning däck, så det nån här som kan ge mig tips på bra däck.
Åker mest gata men ska även åka nån bandag i sommar tänkte jag.
Vill ha ett riktigt bra grepp på torr asfalt men även ett hyffsat grepp på vått, och en bra livslängd.

funderar på

pirelli diablo rosso
pirelli diablo rosso corsa
pirelli diablo rosso supercorsa (vad är skillnaden på dessa tre)?.

dunlop gp racer d211
dunlop sportmax qualifier
dunlop d208

metzeler m3

michelin pilot power 2ct

nån som har erfarenhet av dessa däck eller tips på några andra som kan passa det jag vill ha?.
 

Jimmy

Guest
Hej!
Jag har Michelin bak på Millen och det har inte varit några problem. Sidorna käkas snabbt på bana men det är väl lite poängen med mjukt gummi. Jag kommer att lägga M. även fram. Kör f.ö. c:a 1000 mil gata och 10 pass bana per år, give or take...:)
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Har många mil har ditt bakdäck räckt? Michelin 2ct? Hur pass e greppet?
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Michelin är jätte bra! Har alltid fått bra kritik... apbra i vått så åker du mycket gata så är det ett bra alternativ!
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Du märker inte skillnaden på däcken om du inte pressar dom till sitt Max. O gör du det så kan du ta vilka som hellst då dom alla är samma däck med olika namn.
 

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Michelin gör bra däck och Pilot Power 2CT har fått bra kritik och duger säkert till din bankörning. Enligt mig kan du stryka D208 direkt, det suger krokodilanus i vått (har tävlat på dem).
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
okej isåfall enligt testerna i tidningen bike så är pirelli diablo rosso det mest ultimata däcket.
Men vill bara höra hur andra användare av dessa däck jag nämnde har upplevt dom.
har mest kört på michelin pilot power och maxxis supermax eller vad dem nu hette.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
på min nya hoj har jag michelin power pure 2ct och på min förra hade jag michelin pilot 2ct, åkte ca 300-400mil på pilot och dom såg nästan nya ut, tyvärr kan jag inte utala mig om power pure men har för mig att dom sitter orginal på nya R1 så dom kan ju inte vara så kassa:)
 

DannyKaye

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Hillerstorp
Hoj
cbr1000 -05
sportsmart

Jag körde på Dunlop sportsmart förra året och de funkade på allt från smc bandagar till tysklandssemester. På bana kör man med 2,3 kg lufttryck fram och 1,9 kg bak och på gata som vanligt. Efter totalt ca 400 mil var däcket inte ens halvslitet :)
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Jag bytte mina supercorsa sc1 (mönstrade) mot ett Qualifier bak, stor skillnad tyvärr då qualifier släpper mkt tidigare. Jag rekomenderar sportmax sportsmart. Det har jag fram nu och tycker det finkar lika bra som supercorsa, men slits inte i närheten lika mkt. (Allt baserat på bankörning i turisttempo)
 

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Jag körde på Dunlop sportsmart förra året och de funkade på allt från smc bandagar till tysklandssemester. På bana kör man med 2,3 kg lufttryck fram och 1,9 kg bak och på gata som vanligt. Efter totalt ca 400 mil var däcket inte ens halvslitet :)

:mattias:fakta
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har många mil har ditt bakdäck räckt? Michelin 2ct? Hur pass e greppet?

Michelin pilot power 2ct passar mig perfekt, kör landsväg och bana. Ett test i nån tidning visade att det var bra på vått underlag.
Hyfsat bra pris också.
 

RonnyB

Rookie
Gick med
14 May 2010
Ort
MALMÖ
Hoj
2006 BMW K1200S
Har många mil har ditt bakdäck räckt? Michelin 2ct? Hur pass e greppet?

Jag hade samma däck på min BMW K1200S (satt på när jag köpte hojen) bytte däck till Pirelli Diablo Strada och märkte bara att jag hade bättre grepp på både bana och gata. Märkte mest att jag hade bättre grepp i acceleration och bra grepp oavsett väder. På bana trodde jag att jag skulle märka mest skillnad men kan inte påstå att jag gjorde det, kan även vara att jag hann bygga upp ett bra förtroende till Pirelli däcken som gjorde att jag kunde ge mer...
Körde 700 mil på däcken i fjol och ser knappt slitna ut
Skulle jag byta däck igen hade jag nog valt Pirelli eller Metzler idag, samma tillverkare eftersom Pirelli äger Metzler och tillverkar alla sina MC däck på metzlers fabrik...
 
Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
nu står det nog mellan pirelli diablo rosso eller dunlop sportmax sportsmart har läst bra om båda bara svårt att bestämma mig nu.
Ungefär samma prisklass 2800sek.

nu står det nog mellan pirelli diablo rosso eller dunlop sportmax sportsmart har läst bra om båda bara svårt att bestämma mig nu.
Ungefär samma prisklass 2800sek.
 
Last edited:

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
Jag hade köpt Dunlop sportsmax, på min Gammla cbr600rr så funka de kanon specielt på bana. iof är jag sämre än rockie.

Negativt med pirelli diablo rosso supercorsa är att efter en smc dag på storbana så blev däcken hårda som hockey puckar, efter ca 150+mil på gata så började gummit bli normalt igen.
vet ej om fler har fått samma problem.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top