Hjälp med att välja elbolag.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Förmodligen för gammal och lite seg i kolan när jag nu ska välja elbolag för första gången för en tvårumslägenhet och får fram en kostnad på ca 2000:- om året enligt nätverkstjänsterna med en nuvarande förbruking på ca 250 k/w i månaden.Kan detta stämma när det låter väldigt billigt jämfört med nuvarande som är mångfalt dyrare. :va

image url

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det pris du får standard av din leverantör är "tillsvidare" och under dom flesta förhållande svindyrt. Du kan få bättre pris bara genom att ringa din leverantör och be dom sluta lura dig (kodordet för det är något av orden "rörligt" eller "fast"). Då slipper du byta elbolag.

Men vill du pressa priset ytterligare några hundralappar så kan du såklart leta runt efter andra bolag, använda tjänster som Elskling.se eller dyligt. Se bara upp för företag (exempelvis Telinet) som ger dig en bra deal första året men som standard flyttar över dig till idiotabonnemang om du inte varje år aktivt berättar att du vill ha ett vettigt exempelvis tidigare nämnda "rörligt" och "fast".

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Teckna det dyraste abonnemanget du kan hitta. Då vet du ju att du får bra kvalitet på elen...

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Sen kan man köpa miljövänlig el med .Då får man hem ett filter som tar bort all smutsig el

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
De priser du får från välja-el-bolagen är väl utan nätavgift??
Kollade nyss, jag betalat SEK 1.00-1.03 per Kwh under feb mars.
Allt inkluderat, fakturabeloppet delat med antalet förbrukade Kwh..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
De priser du får från välja-el-bolagen är väl utan nätavgift??
Kollade nyss, jag betalat SEK 1.00-1.03 per Kwh under feb mars.
Allt inkluderat, fakturabeloppet delat med antalet förbrukade Kwh..

Nätavgiften är väl samma oavsett vad du väljer? Inte så att Eon kommer och gräver ner ett eget nät hem till mig.

Dvs det enda du kan påverka själv är själva kwh priset.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nätavgiften är väl samma oavsett vad du väljer? Inte så att Eon kommer och gräver ner ett eget nät hem till mig.
Dvs det enda du kan påverka själv är själva kwh priset.
Nätavgiften beror ju på var du bor, den varierar.
Det enda man kan påverka är, helt riktigt, Kwh-priset, ca en tredjedel..

Kanske jag är ute och cyklar, men jag har för mig att man kan t ex få en hel borättsförening som EN abonnent, dvs bara EN nätavgift. Osäker dock.
Bör ge en hel del för de boende.:confused:

Krävs dock lite lokal admin för det.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Tackar allihop för hjälpen.Tanten gick gick ledsamt nog och dog här hemma mycket pga en fumlig vårdapparat så det är mycket som ändrats i livet och däribland boende och elavgifter.Provade med elskling.se och fick ett mycket bättre pris än nuvarande elbolags abbonemang för tolv månader framåt.Tror jag slår till där.Tack än en gång. :tummenupp

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Tackar allihop för hjälpen.Tanten gick gick ledsamt nog och dog här hemma mycket pga en fumlig vårdapparat så det är mycket som ändrats i livet och däribland boende och elavgifter.Provade med elskling.se och fick ett mycket bättre pris än nuvarande elbolags abbonemang för tolv månader framåt.Tror jag slår till där.Tack än en gång. :tummenupp

Men Ankan, så sorgligt att höra, jag beklagar.

Angående elen, sätt en not i kalendern när det är dags att säga upp abonnemanget. Låter du det bara rulla på efter 12 månader så kommer elbolaget låsa ditt avtal ett år till och samtidigt höja ditt pris, så det är bra att omförhandla årligen.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Men Ankan, så sorgligt att höra, jag beklagar.

Angående elen, sätt en not i kalendern när det är dags att säga upp abonnemanget. Låter du det bara rulla på efter 12 månader så kommer elbolaget låsa ditt avtal ett år till och samtidigt höja ditt pris, så det är bra att omförhandla årligen.

Tackar för sympatin angående frugan som har varit en djävla soppa rent vårdmässigt där jag nu vill ha en utredning på vad som efentligen hände de sista dygnen när man under två månader sagt att allt skulle bli så himla bra så efter en infektion i kroppen där hon samtidigt bara blev sämre och så sista dygnet så valde man att släcka ner allt och hon somnade in.Så under dessa två månader verkade allt på topp ändå trots sjukdom och så ändrade man sig helt plötslig det sista dygnet som sagt var.

En av dessa läkare är idag sjukskriven pga någon psykisk åkomma och kan tyvärr inte närvara vid en utredning sa man från detta sjukhus.En läkare som inte ens kunde komma personligen till salen de sista minuterna i hennes liv utan meddelade via telefon på samma sjukhus att man valt att avsluta lilla älsklingens liv pga att hon helt plötsligt bara blev sämre under detta dygn.Men det ska vi nog bli två om, för jag väntar mer än gärna på att hon ska återgå i tjänst.Så visst är jag FÖRBANNAD på denna vård som jag själv arbetar i när jag sett alltför mycket elände, tyvärr. :fakta

Tackar för eltipset och hoppas du får en go mc sommar. :crash

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tackar för sympatin angående frugan som har varit en djävla soppa rent vårdmässigt där jag nu vill ha en utredning på vad som efentligen hände de sista dygnen när man under två månader sagt att allt skulle bli så himla bra så efter en infektion i kroppen där hon samtidigt bara blev sämre och så sista dygnet så valde man att släcka ner allt och hon somnade in.Så under dessa två månader verkade allt på topp ändå trots sjukdom och så ändrade man sig helt plötslig det sista dygnet som sagt var.

Beklagar sorgen!
Har stått i liknande skor som dej. Det är inte roligt kan jag lova. Förlorade min sambo för 5år sedan.
Lyckligtvis efter all tragik och elände så ordnar det upp sig efter ett tag. Det är tungt och det kommer vara tungt, men livet lunkar på och tillslut slutar man lunka och livet börjar leka igen. Svårt att tro när man är mitt i det men det blir bättre med tiden.

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Fy fan vad räligt :(
Hoppas du får rätt på soppan... Och elavgiften.

Jag är snart inför egna förhandlingar (gör det varje år)
Funderar starkt på att byta bolag i år..

Hur är det med alla som säljer "för inköpspris" med en fast avgift varje månad??
Värt det eller bara semi-scam?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...